Nieuws

5 verkoopgaranties voor de iPhone 5

Deel:

| 29 september 2012, 08:44

5 verkoopgaranties voor de iPhone 5

De iPhone 5 is nu ook in Nederland te bestellen. Terwijl reviewers en Apple-bashers er weinig vernieuwends in zien, remt dat de verkoop vast niet. Want er zijn genoeg pluspunten. Hier 5 stuks.

Geen revolutie nodig

De iPhone 5 is door techjournalisten, analisten en andere pietlutten neergezet als slechts een evolutionaire stap. De 5 is een lichte verbetering ten opzichte van de 4S, zo lijkt de consensus te luiden. Maar sommige reviewers, nagenoeg alle Apple-fans en waarschijnlijk ook heel veel gewone gebruikers zien dit anders. Zij blijven niet staren naar de minpuntjes, maar zien juist de pluspunten. Zij klagen niet over het gebruik aan een revolutie, maar waarderen de kleine verfijningen; de evolutie.

“De weg naar een miljard gebruikers is geplaveid met middelmatigheid”, merkt analist Horace Dediu van onderzoeksbureau Asymco gevat op in een reactie op comments bij zijn analyse of de iPhone 5 goed genoeg is. Tel daarbij op dat Apple die ‘middelmatigheid’ weet te brengen én verkopen als revolutie en een verkoopsucces lijkt gegarandeerd.

Want waarom je product radicaal omgooien als het nu goed (genoeg) is? Voortbouwen op het succes, met schijnbaar kleine hardwareverfijningen en flinke softwarestappen is dan een betere strategie. Zeker als je huidige klanten al erg tevreden zijn en door het grote app-ecosysteem een vorm van zelfgekozen lock-in hebben. Vergeet ook niet dat smartphones vaak ‘meekomen’ met nieuwe mobiele contracten. Weliswaar niet gratis, maar wel meer ‘automatisch’ dan een nieuwe pc of Mac.

Veel mensen hebben gelachen om de iPhone-gebruikers die zogenaamd een iPhone 5 even mochten vasthouden en vervolgens verbeteringen als het lichte gewicht en het betere scherm aanprezen. Zij zagen niet dat ze gewoon een 4S in handen hadden. Conclusie: een iRevolutie is niet nodig.

De markt overspoelen

Het release-schema voor de iPhone 5 vestigt nieuwe records. Apple heeft eerder al de nieuwe standaard gezet door bij een productaankondiging gelijk ook concrete prijzen en beschikbaarheid aan te kondigen. Dat laatste omvat niet alleen de winkels en telecompartners waar het nieuwste product te koop is, maar ook de verkoopdatum die bij Apple altijd heel snel na de aankondiging zelf is. Daar kan bijvoorbeeld Nokia nog wel wat van leren, maar ook Microsoft kan hier niet aan tippen.

De iPhone 5 zet die traditie niet alleen voort, maar doet er nog een schepje bovenop. Het is een enorme hoeveelheid landen én mobiele operators waar de zesde generatie van Apple’s smartphone binnen enkele weken na de officiële onthulling te koop is. 100 landen in 102 dagen, terwijl de 4S 90 landen in 92 dagen bereikte, de 4 ‘maar’ 88 landen in 99 dagen en de 3G 70 landen in 174 dagen. Het bedrijf van ceo Tim Cook wil de markt wereldwijd in één kwartaal overspelen. En dat vlak voor het belangrijke Kerstseizoen. Schrijf dat maar op het conto van supply chain-expert Cook.

Goed, de levertijden voor de iPhone 5 zijn al vrij snel weer opgelopen dus wellicht dat de productie het toch niet kan bijbenen. Maar - mits goed gemanaged - is beschikbaarheid minder belangrijk dan de schijn van beschikbaarheid, de belofte dat je bestelling in aantocht is. Kijk maar naar de iPhone 4: daar was sprake van een beschikbaarheid ‘op papier’: Nederlandse klanten konden bestellen en mochten dan acht tot tien weken wachten. Dat heeft het succes niet minder gemaakt.

Apple laat dus even zien hoe het moet, terwijl Nokia en Microsoft struikelen. Of eigenlijk: terwijl Nokia struikelt over Microsofts productontwikkeling. Tenminste, volgens hardnekkige geruchten die worden gevoed door de aanhoudende vaagheid van beide Windows Phone-partners over prijzen, beschikbaarheid en dergelijke cruciale zaken.

Weer een iPhone, weer lange rijen voor Apple Stores:

Het kan alleen maar beter worden

De iPhone 5 heeft genoeg kritiek te verduren van specs-fetishisten, reviewers, Fandroids, Apple-fans met te hooggespannen verwachtingen en andere zwartkijkers. Plus kritiek van gewone mensen die hun smartphone gebruiken om de weg te vinden. Zij zijn teleurgesteld door het in iOS6 vervangen van Google Maps door een Apple-eigen kaartendienst die fink onder de maat is. De nieuwe standaardapp voor maps op het mobiele besturingssysteem heeft fouten, verouderde informatie, zwart-wit landkaarten en nog veel meer missers.

Analisten stellen dan ook dat Apple’s Maps-blunder op gelijke voet staat met Antennagate. En dat is nou precies het punt. Wie herinnert zich nog die iAffaire en de nasleep ervan? Wie heeft er zelf echt last van gehad? Welke iPhone-gebruiker is daardoor naar een ander toestel overgestapt? Hoeveel iPhones heeft Apple minder verkocht door de ‘death grip’ op de iPhone 4? De antwoorden zijn respectievelijk: redelijk wat mensen, weinig mensen, nog veel minder mensen, en hooguit een handjevol iPhones.

Met de nieuwe Maps slaat Apple de plank mis, maar het belooft beterschap. Ondertussen kunnen de gedupeerde gebruikers in vele landen zich wenden tot alternatieve kaarten- en ov-apps in de omvangrijke App Store. Plus Google Maps is natuurlijk ook gewoon als webapp te gebruiken, die elke gebruiker makkelijk kan oproepen door een bookmark (paginakopppeling) in het iPhone-beginscherm te zetten. Ondertussen ontbreekt het niet aan kopersenthousiasme en lange, lange rijen voor de Apple-winkels die in het buitenland al zijn begonnen met de verkoop van de iPhone 5. Wie weet helpen deze early adopters ook enthousiast met het verbeteren van Apple’s Maps, wat geen gemakkelijke klus is.

Samsung heeft misschien wel gelijk in deze spottende reclame, maar dat maakt niet uit voor de iPhone 5-verkoop:

Geen overbodige tech aan boord

Veel gedoe is er ook over het ontbreken van wel verwachte zaken, zoals een NFC-chip (near-field comminications), draadloos opladen, en een ingebouwde USB-connector. Voor veel van de ‘ontbrekende’ technieken heeft Apple een eigen alternatief voor de iPhone. Let op: sommige daarvan zijn niet alleen voor de iPhone 5. iOS6 brengt veel van de Apple-technieken ook naar de massa van huidige iPhone 4(S)-gebruikers.

Zoals de mobiele betaalfunctie PassBook. Waarom NFC in een toestel stoppen als de rest van de wereld nog kassa’s, prijsscanners, ticketmachines en andere commerce-apparatuur heeft die niets kunnen met die draadloze betaaltechnologie? Beter is dan om het toestel aan te laten sluiten op die bestaande systemen, door het iPhone-scherm een streepjescode, bestelnummer, QR-code of ander nu-al-alom-bruikbaar (e-)commerce middel te laten tonen. Net zoals Apple heeft gewacht met LTE tot er redelijk momentum en dekking was, gaat de iPhone-maker niet voorbarig aan iets als NFC.

Vergeet hierbij niet de macht - en natuurlijk het belang - van de winkels. Wat hebben klanten aan een betaalsysteem wat bijna nergens te gebruiken is? En wat hebben winkels aan een betaaltechnologie waar maar weinig mensen mee (kunnen) betalen? Een kip-ei situatie die Apple kan doorbreken. Want Mac-gebruikers krijgen op boekingssites al duurdere hotelkamers voorgeschoteld dan pc-surfers. En iPhone-gebruikers besteden veel meer geld aan apps dan Android-gebruikers. Dus kunnen winkels nu technologische investeringen doen voor een betaaltechnologie die (een deel van) de Android-massa bedient, of hun bestaande systemen aansluiten op een betaaltechnologie voor de spenderende Apple-aanhanger.

Allereerst mag de iPhone 5-klant met bijvoorbeeld een speakerdock alvast geld spenderen aan een converter voor de nieuwe Lightning-connector. Waarom nog altijd geen universele aansluiting zoals usb? Enerzijds vanwege controle door en dus inkomsten voor Apple. Anderzijds vanwege toekomstgerichtheid. Maar waarom mondt de los aan te schaffen converter niet uit in het snellere, toekomstgerichte usb 3.0? Omdat Lightning verder kijkt.

De Apple-eigen aansluiting heeft intern namelijk veel meer in zijn mars. Het kan technisch ook aansluiten op beeld-outputtechnologie hdmi en vga. En wellicht ook op usb 3, op Apple’s supersnelle Thunderbolt-verbinding, of op de pc-uitvoering (codenaam Light Peak) die Intel naar de pc brengt. Maar op dit moment is usb 3 nog lang niet dooorgedrongen tot iedereen in de brede iPhone-doelgroep van gewone gebruikers, dus is dat nu nog helemaal niet nodig.

Size matters, met mate

Het scherm van de iPhone 5 is vergroot; van het inmiddels wat achterlopende 3,5 inch naar 4 inch. Terwijl concurrenten met hun smartphones al flink voorbij de 4 inch zitten. Maar dat maakt niet uit. Apple’s topdesigner Jonathan Ive legt uit dat het scherm met opzet hoger maar níet breder is gemaakt. “Zodat je meer van je content kunt zien en het toestel toch comfortabel kunt
gebruiken in één hand.”

Apple weet het keer op keer duidelijk te maken: het gaat niet om de specificaties, maar om het gebruik van het totaalpakket. Dat omvat dus software die goed aanhaakt op de mogelijkheden van de hardware waarbij expliciet rekening wordt gehouden met gebruiksscenario’s én externe omstandigheden zoals telecomtechniek. Dus geen half aangepast besturingssysteem op supersnelle hardware met een scherm voor reuzenhanden en cargo pants, met eerste generatie batterijslurpende LTE-chips voor 4G-technologie die in een grote markt als de VS nog bijna nergens dekking heeft.

Laatstgenoemde is inmiddels omgeslagen: LTE rukt op, en heeft zelfs in het kleine Nederland nu twéé pilotprojecten. Dus is Apple ook overstag, met zijn iPhone. Vergeet niet dat de allereerste generatie daarvan niet eens 3G had. Waarvoor Apple’s eerste smartphone toen flink is afgekraakt: dit kon nooit wat worden. Daar denkt de wereld nu toch wel anders over.

Topdesigner Jonathan Ive en andere Apple-topmensen leggen uit waarom de iPhone 5 (ondanks de schijnbaar bescheiden hardware) “een véél betere iPhone” is:

Deel:

Relevante Artikelen:

De reacties worden ingeladen, een moment geduld...