Apple's iPod - Het belangrijkste Apple-product ooit?

© PXimport

Apple's iPod - Het belangrijkste Apple-product ooit?

Geplaatst: 31 juli 2014 - 10:35

Aangepast: 24 november 2022 - 11:02

Redactie ID.nl

ACHTERGROND - Het verhaal achter de iPod is eigenlijk het verhaal achter de comeback van Apple. De iPod hielp Apple Computer transformeren tot Apple Inc., of met andere woorden, Apple werd in plaats van een computerfabrikant één van de bekendste merken ter wereld.

Apple verkoopt sindsdien immers in plaats van alleen Macs inmiddels veel meer iPhones en iPads - apparaten waarvan tijdens het uitbrengen van de iPod alleen nog gedroomd kon worden. (Uiteraard heeft Apple wel geprobeerd meerdere dingen te verkopen naast Macs, bijvoorbeeld digitale camera's printers, PDA's en speakers. Maar deze overleefden het nooit lang.) Lees ook: Muziek op je iPad en iPhone zonder iTunes.

De iPod-productlijn lijkt inmiddels op zijn laatste benen te lopen. En alhoewel Apple het apparaat komende jaren waarschijnlijk blijft verkopen, is er geen reden om te denken dat het bedrijf iets gaat doen om de huidige iPod-producten nieuw leven in te blazen. De muziekspeler heeft gewoonweg zijn langste tijd gehad.

Draagbare radio

Draagbare muziek kent een lange historie. Voor mij persoonlijk begon het allemaal met een AM-radio waarmee ik naar muziek luisterde die ik vervolgens in de platenwinkel ging kopen. Zulke radiootjes waren ideaal: ze waren klein, wogen niets, konden dagen doen met een batterij en kenden een apart, blikkerig geluid. Die kleine radio's openden de wereld voor mij als 10-jarige koter naar een heel universum vol rock 'n roll.

Jarenlang waren draagbare radiootjes het enige wat we buiten autoradio's konden gebruiken om buiten naar muziek te luisteren. In de jaren 70 begon dit veranderen. Ik kocht toen een Sony Pressmann. Deze voorganger van de Walkman was zo groot als een baksteen en woog net zoveel. Ik wilde er eigenlijk vooral muziek mee opnemen, maar in de praktijk gebruikte ik het ook als muziekspeler.

In de jaren 80 had ik een cassettespeler en voelde ik me de koning te rijk met stereogeluid op mijn oren. De Walkman was een revolutionair concept dat muziekmedia draagbaar maakte. Opeens ging iedereen op straat muziek luisteren en werd het een symbool van die tijd. Naast Sony gingen ook veel andere fabrikanten cassettespelers maken, waaronder Aiwa. Ik nam dat apparaat mee op een rondreis door Europa en had toen ongeveer tien bandjes bij me. Daarmee kon ik dan ongeveer twintig uur naar muziek luisteren.

Maar laten we vooral ook de boombox niet vergeten. In New York City, waar ik toen woonde, zag je deze begin jaren 80 overal op straat. Er liepen zelfs mensen mee op hun schouder. Maar dit was meer een sociale tool; mensen verzamelden zich op zo'n apparaat heen om samen naar iets te luisteren.

Onhandige digitale muziek

In de late jaren 90 leidde het ontstaan van het MP3-formaat tot de eerste draagbare digitale media spelers. Ze waren weliswaar klein, maar toch lastig in gebruik. Je moest op knoppen drukken om in menu's te navigeren. Op een display konden maar een paar karakters getoond worden, dus vaak was het gokken wat er daadwerkelijk afspeelde.

Daarnaast moest de muziek gekopieerd worden naar geheugenkaarten die je vervolgens in de apparaten kon stoppen. De meeste mp3-spelers hadden in het begin namelijk geen USB-aansluiting.

 

© PXimport

In de jaren 80 droeg je stereo-installaties als deze op je schouder mee.

De eerste mp3-speler was trouwens helemaal niet bedoeld voor muziek, maar voor luisterboeken. De Audio Player van Audible.com kwam uit in 1997 en had 4MB aan boord zodat je tientallen minuten naar een luisterboek in een lage bitrate kon luisteren. Kort daarna kwamen de eerste spelers met een harde schijf op de markt, zoals de Creative NOMAD en de Archos Jukebox. Dit waren tevens de eerste apparaten met een USB-aansluiting, al verliep het overzetten van bestanden via USB 1.0 in 2000 nog heel traag.

2001 - een magisch jaar

Apple bracht de iPod in 2001 uit - in meerdere opzichten een historisch jaar voor het bedrijf. In die periode bracht Apple bijvoorbeeld een nieuwe reeks innovatieve Macs uit, waaronder de metalen PowerBooks, witte iBooks, flatpanel iMacs en verscheen, op gebied van software verscheen de eerste versie van OS X. Apple zou pas in 2007 met het uitbrengen van de iPhone opnieuw zo'n golf aan innovatie tonen.

Net als de Sony Walkman niet de eerste in zijn soort was, gold dat ook voor de iPod. Toch had Apple een manier gevonden om een van de meest irritante aspecten van die eerdere apparaten teniet te doen, namelijk het verplaatsen van muziek. Hiervoor had men iTunes ontwikkeld. Je hoefde niet langer je muziek naar het apparaat te slepen. En met 5 GB aan opslagcapaciteit, konden veel mensen sowieso hun hele muziekbibliotheek met zich meedragen. Zonder de iTunes had de iPod wellicht niet zo succesvol geweest.

Apple's eerste persbericht over de iPod repte over de mogelijkheid om tot 1000 nummers in CD-kwaliteit bij je te dragen, een 'ultraportable' ontwerp en 'AutoSync', waarmee automatisch al je iTunes-nummers naar je iPod werden verplaatst. Apple merkte daarnaast op dat de iPods ingebouwde FireWire-poort je een complete CD op je iPod in minder dan tien seconden liet inladen. FireWire was toen dertig keer zo snel als USB.

Met de release van een Windows-compatible iPod minder dan een jaar later, werd de iPod pas echt groot. Apple was opeens een muziekbedrijf en de iPod zijn voornaamste vlaggenschip. Met upgrades aan de oorspronkelijke iPod en jaarlijkse introducties van nieuwe modellen, zorgde Apple voor heel wat bekijks. Ook omdat de hipste bands vaak op hun productpresentaties kwamen spelen, zoals U2 en Coldplay.

'iPod' werd synoniem voor 'mp3-speler'

Met de iPod versloeg Apple alle andere muziekspelers. Op het hoogtepunt kende de iPod zelfs een marktaandeel van 95 procent. De iconische witte oortelefoontjes werden overal gezien: in treinen, in bussen en gewoon op straat. De iPod was zo succesvol dat de andere apparaten er niet toe deden: als je een draagbare muziekspeler zocht, kocht je een iPod.

Het lijkt nog maar even geleden dat de iPod 's werelds meest gewilde zomergadget was. Maar net als de Walkman langzaam verdween, zo verdwijnt ook de iPod. Tijdens het hoogtepunt in 2009, verkocht Apple 22 miljoen apparaten in het vakantieseizoen. Nu is dat nog maar 6 miljoen. De iPod maakt nu maar 1 procent van de totale omzet van het bedrijf uit en dat wordt naar alle verwachting alleen nog maar minder.

 

© PXimport

Eind 2012 bracht Apple de laatste 5e generatie iPod Touch-modellen uit.

Ook Apple is kennelijk van mening dat de historie van iPod voorbij is trouwens. De tijdlijn over de iPod en iTunes op zijn homepagina eindigt namelijk in 2010.

Maar toch is de iPod nog niet helemaal dood. Nog steeds horen de laatste versies tot de best verkopende mp3-spelers. Maar het is wel een nicheproduct geworden dat bij uitstek ideaal is voor hardlopen en andere sporten. Als je meer muziek mee wilt nemen dan een 64GB Apple aankan, is de iPod classic nog steeds een uitkomst. En de iPod Touch is leuk voor kinderen die met apps willen spelen, maar die nog te jong zijn voor een eigen telefoon.

Toch is de voornaamste functionaliteit van de iPod overgenomen door andere producten, vooral de iPhone. Een iPhone of iPad kan voor de meeste mensen genoeg muziek bevatten en Apple hoopt dat steeds meer mensen hun muziek in de cloud gaan opslaan en streamen. Waarschijnlijk gaat ook de iWatch - als 'ie al uitgebracht wordt - ook muziekfunctionaliteit bezitten.

Spotify-achtige toekomst

Hoewel het iPod-tijdperk eindig is, zullen persoonlijke muziekspelers nooit verdwijnen. Het lijkt er wel op dat in plaats van muziek bezitten, steeds meer mensen naar streams op basis van een abonnement overstappen. Ieder device met mobiele datatoegang zou hiertoe in staat moeten zijn. Opslag en synchronisatie gaan tot het verleden behoren.

Er komt een dag dat we op dezelfde manier naar de iPod kijken als we nu naar de Walkman doen: als een apparaat uit het verleden dat niet meer wordt gebruikt, maar wel ooit baanbrekend was. We mogen nooit vergeten dat de iPod in veel opzichten het apparaat was dat Apple veranderde in het bedrijf dat het nu is. Het is daarmee misschien het belangrijkste product van Apple ooit geweest, omdat het de koers van het bedrijf compleet veranderde.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten
ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000