Nieuws

Docu over slechte werkomstandigheden bij Foxconn blijkt verzonnen

Deel:

| 17 maart 2012, 12:33

Foxconn Technology Group

Apple kwam in januari negatief in het nieuws nadat een journalist tijdens een bezoek aan een Chinese Foxconn-fabriek rapporteerde over slechte werkomstandigheden. De beschuldigingen blijken nu grotendeels onterecht te zijn.

Mike Daisey van 'This American Life' bracht in januari 2012 een bezoek aan een fabriek van Foxconn. De journalist beschreef onder andere hoe kinderen aan het einde van iedere werkdag de poort uit lopen. Ook schreef Daisey over een ontmoeting met een man wiens hand verminkt zou zijn geraakt bij het in ekaar zetten van een iPad. Mede-oprichter van Apple Steve Wozniak bleek in tranen te zijn uitgebarsten na het horen van de Daisey's verhalen.

This American Life heeft de uitzending echter ingetrokken, aangezien feiten niet bleken te kloppen. Als reactie hierop heeft ook The New York Times een artikel van Daisey dat kort na het overleden van Steve Jobs verscheen aangepast. De nieuwswebsite heeft een alinea toegevoegd aan het artikel van Daisey, waarin het stelt dat er vragen zijn ontstaan over de correctheid van het artikel.

Daarnaast heeft This American Life een uitzending gemaakt over het incident, waarin zij uitleggen waarom de eerdere berichtgeving ingetrokken moest worden. Daisey heeft inmiddels toegegeven het verhaal over de werkomstandigheden van Apple te hebben aangedikt. Wel is Daisey nog steeds van mening dat de werkomstandigheden in de Foxconn-fabriek slecht zijn.

Deel:
De reacties worden ingeladen, een moment geduld...