Versie 10 van Final Cut Pro volgt direct op versie 7. Dat doet een enorme verandering vermoeden. Inderdaad: alle programmacode is opnieuw geschreven, concepten en werkwijze zijn veranderd. Alleen de naam doet nog aan het oude Final Cut Pro denken.

Bij het maken van een film staat één vraag centraal: hoe vertel je het verhaal? De randvoorwaarden zijn de benodigde tijd en inspanning. Op beide onderdelen definieert Apple een nieuw antwoord. Veel routinematige taken zijn nu verregaand geautomatiseerd. Bij de eerste kennismaking oogt Final Cut Pro X (FCPX) voor zo'n complex pakket extreem minimalistisch. Er is een mediabibliotheek, één previewvenster, een storyline en een bescheiden aantal knoppen.

De media die je importeert, van tape of geheugenkaart, worden geplaatst in een bibliotheek. Al tijdens het inlezen merk je de efficiëntie: FCPX analyseert het materiaal, signaleert problemen en voert indien gewenst direct verbeteringen uit. Vanzelfsprekend zijn alle aanpassingen terug te draaien. Met veel materiaal is een goede indeling een vereiste. FCPX dwingt hierin een nieuwe werkwijze af die verder gaat dan een indeling in mappen. Aan je fragmenten (clips) kun je trefwoorden toekennen. Vervolgens maak je verzamelingen op basis van trefwoorden. Zo vind je één clip met de trefwoorden 'voorstelling', 'scène 3' en 'bewolkt' in meerdere collecties terug.

De prestaties zijn indrukwekkend. Beweeg met je muis over de clips in de bibliotheek en de beelden schieten realtime over het previewvenster. Verander een instelling en bekijk onmiddellijk het resultaat in de lopende film. Hier regeert de kracht van de nieuwe 64-bits code en het gebruik van de grafische kaart.

Aan hulpmiddelen en effecten is veel moois beschikbaar. Voor kleurcorrectie is er een nieuw colorboard, waarmee je intuïtief kleur, verzadiging en licht aanpast. Schokken en trillingen door camerabeweging laten zich automatisch verwijderen. Voor het geluid biedt FCPX naast eigen effecten ook 46 effecten uit het audioprogramma Logic. Werk je met een losse audio-opname of wil je de muziek zuiver bij het beeld, dan analyseert FCPX het geluid van de camera met de andere audiotrack en plaatst deze synchroon bij het beeld. Het samenstellen van de film is in essentie hetzelfde gebleven: je plaatst clips op volgorde op een tijdlijn. Extra benodigde tracks ontstaan vanzelf. Clips die vast bij elkaar horen, voeg je samen in een compound clip. Het per ongeluk verschuiven van een onderdeel is dan uitgesloten.

Vaak zijn er in een bewerking verschillende keuzes mogelijk. Daarvoor hanteert FCPX het concept audition. Een audition bevat een compleet deel van de film. Al het materiaal in een audition blijft bij elkaar en tussen auditions kun je gemakkelijk wisselen. Is de keuze gemaakt, dan gooi je de andere varianten weg en blijft het project schoon.

FCPX wordt uitsluitend aangeboden via de Mac App Store. Met € 240 is het pakket fors goedkoper dan de voorgaande versie en vergelijkbare pakketten. Een nadeel van deze manier van aanbieden is dat er geen demoversie beschikbaar is. Zelden heeft een programma zulke uiteenlopende reacties opgeroepen als FCPX. Enkele specialistische functies van de vorige versie zijn nog niet beschikbaar en dat maakt het voor sommige toepassingen onbruikbaar. De nieuwe concepten en werkwijze moet je je eigen maken en mede daardoor is het niet mogelijk om een project uit versie 7 te importeren.

PluspuntenMinpuntenConclusie

  • zeer snel

  • veel functies geautomatiseerd

  • enkele specialistische functies ontbreken (nog)

Wie door de problemen heen prikt, ziet een revolutie in een markt waar pakketten als twee druppels water op elkaar zijn gaan lijken. FCPX verdient daarmee vijf sterren, waarvan we er nu, vanwege de genoemde issues, nog even één achterhouden.

8,0

Ons oordeel

Pluspunten

Minpunten

Conclusie

...
Lees meer
Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten