Review

Test: Sanctum

Deel:

| 13 maart 2012, 12:24

Het mixen van genres is een riskante onderneming. Het kan een goudmijn blijken te zijn, maar er is ook het risico dat men de plank compleet misslaat. Wat is het geval bij Sanctum?

Sanctum is een combinatie van een shooter en een tower-defense-game, waarbij de nadruk wordt gelegd op de spelelementen van de laatstgenoemde. De spelwereld bestaat uit diverse locaties, allemaal met één belangrijk punt: de zogenoemde Core. Het is aan de speler om deze Core te beschermen tegen zwermen tegenstanders, die elk hun eigen sterktes en zwaktes hebben.

Nieuw perspectief

Doordat de game is gecombineerd met het perspectief van een first-person-shooter, geeft dit een heel nieuwe invulling aan de strategische planning. Elke type tegenstander is anders, dus u staat voor moeilijke keuzes. Kiest u ervoor om uw eigen wapens te upgraden of plaatst u nog wat obstakels en afweergeschut?
Juist deze afwegingen maken tower-defense-games een uitdaging. Maakt u namelijk de verkeerde keuze, dan lopen de tegenstanders zonder kleerscheuren naar de Core en mag u het level opnieuw proberen. Het is wat dat betreft een leerproces van vallen en opstaan.

Overzicht behouden

Met een simpele druk op de knop is het mogelijk om van gezichtspunt te veranderen en eventueel te teleporteren naar een ander punt op het speelveld. Dit is iets wat absoluut regelmatig van pas komt. Over het hele speelveld rennen om tegenstanders neer te schieten als er geen andere verdedigingspunten meer zijn, is dus niet nodig.

Het first-person-perspectief geeft het genre een frisse aanblik.

Zoals vermeld zijn de tegenstanders allemaal voorzien van specifieke eigenschappen. Zo zijn er bijvoorbeeld vliegende tegenstanders (die langzaam, maar in groten getale overvliegen), grote groepen van snelle wezentjes en ook gigantische figuren die u behoorlijk wat schade moet toedienen voordat ze neergaan.
Hierbij komt ook weer dat stukje tactiek kijken. Voordat een level gestart wordt, is er de keuze om wapens en torens te veranderen. Kiest u voor de langzaam schietende laser of de snellere Gatling-geweren? Welke handwapens passen daar dan het beste bij, de vernietigende kracht van raketten of bevriest u de tegenstander met het ijsgeweer? Alleen door de levels steeds overnieuw te spelen, is het mogelijk de beste tactiek te bepalen.
In eerste instantie zijn er tien levels die u kunt spelen. Daarnaast is er nog downloadbare content beschikbaar, die op dit moment uit maar één (gratis) level bestaat. Natuurlijk is er een online multiplayer-modus, waarin u coöperatief de hordes tegenstanders te lijf gaat. Is dat nog niet genoeg? Dan is er altijd nog de uitdaging om eigen highscores te verbeteren.

Hard gelach

Grafisch gezien is er wel wat op Sanctum aan te merken, al ziet de game er in eerste oogopslag niet verkeerd uit. Het is niet grafisch hoogstaand zoals de nieuwste shooters en het is ook best jammer dat alle tegenstanders dezelfde kleuren hebben. Ze zijn standaard voorzien van een zwarte laag, waarbij in oranje hun zwakke plek te zien is. De levels hebben elk een iets ander uiterlijk, maar uiteindelijk zijn het toch voornamelijk de verdedigingswerken die in beeld staan.
Er is duidelijk aandacht besteed aan de wapens die gebruikt worden. Elk wapen kan verbeterd worden, waarna deze er nog stoerder uitziet. Sommige wapens, zoals de raketwerper, bewegen ook continu. Iets dat een leuk effect geeft. Helaas zijn er dan weer weinig wapens om uit te kiezen.

Grafisch is Sanctum degelijk, maar wordt helaas snel eentonig.

Tijdens het spelen valt het geluid eigenlijk weinig op. Er draait een soort techno-track op de achtergrond die wel goed bij het uiterlijk van de game past. Zo af en toe hoorden we tijdens het spelen ineens een vreemde lach boven alles uit te komen. Blijkbaar was dat het hoofdpersonage die schijnbaar erg zat te genieten van het neermaaien van de tegenstanders. Toch voelde dit erg uit de toon, zeker waar het ineens zo duidelijk boven de rest van het volume uitkomt.

Conclusie

Sanctum is een goede mix geworden van twee populaire genres: de first-person-shooter en tower-defense. Hoewel het shooter-gedeelte duidelijk een secundaire rol speelt, is het een leuke toevoeging om zelf iets te kunnen uitrichten. Er zijn helaas niet erg veel levels, maar de coöperatieve multiplayer-modus en het verbeteren van highscores maken het spel wel redelijk lang speelbaar. Kleine grafische details halen dit aspect wat op, maar het is wel jammer dat alle tegenstanders qua kleurgebruik hetzelfde zijn.

Sanctum

Prijs € 19,99
Taal Engels gesproken
Platform Pc
Ontwikkelaar Coffee Stain Studios
Uitgever Lace Mamba
PEGI 12+
Genre Tower defense
Releasedatum Januari 2012
Oordeel 7/10

Pluspunten
Goede combinatie van genres
Uitdagende gameplay
Prijs
Minpunten
Niet erg veel levels
Grafisch eentonig
Weinig wapens

Deel:

Relevante Artikelen:

De reacties worden ingeladen, een moment geduld...