Zo voorkom je falende apps op je iPad

© PXimport

Zo voorkom je falende apps op je iPad

Geplaatst: 14 mei 2015 - 09:51

Aangepast: 14 december 2022 - 15:35

Martin Gijzemijter

Het is heel vervelend wanneer apps voortdurend crashen en dat komt helaas wel eens voor. Er is een aantal trucs dat je kunt toepassen waarmee het euvel verholpen kan worden, al bestaan er ook daadwerkelijk apps die slecht geprogrammeerd zijn. De volgende tips kunnen in ieder geval uitkomst bieden.

iOS bijwerken

Een veelvoorkomende oorzaak van app crashes, is een verouderde versie van iOS, waarop de app niet goed wil werken. Het is dan (en eigenlijk altijd) verstandig om bij te werken naar de meest recente versie van iOS. Dit controleer je door te drukken op Instellingen / Algemeen / Software-update. Overigens kan het ook zo zijn dat er net een nieuwe versie van iOS uit is en dat de app daar nog niet op is afgestemd. In dat geval kun je vrij weinig doen. Lees ook: 10 must-have iPad apps voor scholieren.

 

© PXimport

Zorg dat je de meest recente versie van iOS hebt.

Zachte reset

Als iOS helemaal up-to-date is, is één van de eerste en meest effectieve dingen die je kunt proberen, het uitvoeren van een zachte reset. Bij een zachte reset, wordt het geheugen van je iPad leeggegooid en begin je weer met een schone lei (zonder dat je bang hoeft te zijn dat je gegevens op je iPad verliest). Je kunt het vergelijken met het opnieuw opstarten van je pc of Mac.

Om een zachte reset uit te voeren, houd je zowel de Thuisknop als de Stand-by-knop tien seconden ingedrukt (ook niet loslaten als Zet uit verschijnt). Het witte scherm met het Apple-logo zal verschijnen en je iPad start opnieuw op. Je hoeft overigens niet bang te zijn dat je je iPad per ongeluk in de herstelmodus zet (de modus waarin je een back-up van je iPad kunt terugzetten als er iets mis is gegaan), want daarvoor dien je de iPad eerst helemaal uit te zetten en één van de twee knoppen los te laten na een aantal seconden).

Opnieuw installeren

Een andere optie is het opnieuw installeren van de app via iTunes. Het simpelweg weggooien en opnieuw downloaden van de app heeft geen zin, maar in het verleden is het daadwerkelijk succesvol gebleken om de app te downloaden in iTunes en vervolgens te synchroniseren met de iPad. Oftewel, verwijder de app door je vinger op het pictogram te houden en op het kruisje te drukken. Download de app vervolgens in de App Store in iTunes en synchroniseer je iPad daarna met iTunes.

 

© PXimport

Apps opnieuw downloaden via iTunes en dan synchroniseren, wil ook wel eens helpen.

Geheugen/schijfruimte vrijmaken

Het kan ook zijn dat je iPad te weinig vrije ruimte heeft om goed te kunnen functioneren. In dat geval kan het geen kwaad om wat extra ruimte te maken. Dat kan door het geheugen handmatig vrij te maken (in plaats van een zachte reset). Dit doe je door twee keer op de Thuisknop te drukken en alle apps die open staan te sluiten (door ze naar boven te vegen). Daarnaast kun je schijfruimte vrijmaken door apps weg te gooien die je niet of weinig gebruikt. In Instellingen / Algemeen / Gebruik / Beheer opslag, kun je zien welke apps veel ruimte in beslag nemen. Dit hoeft uiteraard alleen als je iPad bijna vol zit.

Geld terugvragen

Een optie die je tot slot nog rest is het volledig opnieuw installeren van je iPad, maar we kunnen ons bijna geen app indenken die zoveel gedoe waard is. Als een app écht niet werkt, kun je altijd besluiten om je geld terug te vragen bij Apple. Veel mensen realiseren zich namelijk niet dat dit kan. Wanneer je ontevreden bent over een app, omdat deze niet doet wat hij belooft, of, zoals in dit geval, niet werkt, dan kun je daarvoor je geld terugvragen. Het is logisch dat Apple dit niet van de daken schreeuwt, maar het kan wel. Om een app 'terug te brengen' naar de App Store, surf je naar http://reportaproblem.apple.com binnen 14 dagen na de aankoop en log je in met je Apple ID. Vervolgens klik je op Meld achter de app waarvoor je je geld wilt terugvragen. Klik op Kies probleem en kies voor Artikel opent, maar functioneert niet zoals verwacht. Vervolgens beschrijf je het probleem in het veld daaronder en klik je op Verstuur. Binnen enkele dagen wordt je aankoop geannuleerd (mits je echt een terechte klacht hebt).

 

© PXimport

Je kunt eenvoudig geld terugvragen voor apps die je hebt gekocht.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten