Zo maak je in een handomdraai virale content

© PXimport

Zo maak je in een handomdraai virale content

Geplaatst: 23 april 2016 - 04:04

Aangepast: 14 december 2022 - 12:04

Redactie ID.nl

Viraal staat tegenwoordig vooral voor grappige filmpjes van katten, leuke plaatjes en andere oogsnacks die in een moordend tempo de hele wereld rondgaan op sociale media. Hoe maak je zelf zoiets? Goed nieuws, het is eenvoudiger dan je denkt en er bestaan ontzettend veel tools voor.

1 Wat maakt viraal nu viraal?

Hoewel we je in dit artikel leren hoe je virale content maakt, kunnen we natuurlijk niet garanderen dat de afbeelding die je maakt, ook daadwerkelijk de hele wereld over gaat. De reden daarvoor is dezelfde als waarom je niet zomaar een nummer 1-hit kunt schrijven. Het is een combinatie van kwaliteit, humor, gunfactor, timing én een flinke dosis geluk. Zo kunnen de stomste en meest onzinnige plaatjes soms ineens de wereld rondgaan, terwijl heel bijzondere content niet meer dan een paar honderd ogen en oren bereikt. Lees ook: Zo maak je je eigen memes.

2 Doe je huiswerk

Hoe je dan toch virale content kunt maken? Zoals gezegd, garanties zijn er niet, maar je kunt het geluk natuurlijk wel een handje helpen. Kijk wat jij zelf graag online deelt en waarom je dat zo graag wilt delen. Dat kan zijn omdat het gevoelig is, extreem grappig, of juist pijnlijk (iemand die op z'n snufferd gaat op z'n fiets). Probeer vervolgens niet het wiel opnieuw uit te vinden en kijk of je kunt voortborduren op iets dat al is gedaan, of er een variatie van kunt maken. Zo doet Hollywood dat immers ook.

 

© PXimport

3 Wat is trending?

Je kunt natuurlijk helemaal zelf bedenken wat voor plaatje/video/verhaal je wilt maken, maar je kunt je ook laten leiden door wat het internet op dit moment bezighoudt. Hier zie je een overzicht van wat er op dit moment trending (lees: populair) is op Twitter en waarom. Dat betekent dat je heel eenvoudig op een bestaande hype kunt meeliften, door de juiste hashtags toe te passen (lees ook stap 13).

4 Watermerk

We gaan in deze workshop verschillende soorten virale content (proberen te) maken. De bedoeling hiervan is natuurlijk dat het wordt gedeeld. Daar heeft bijvoorbeeld Facebook een mooie knop voor: Delen. Maar niet iedereen gebruikt die. In het geval van een plaatje, slaan mensen die soms op om hem zelf opnieuw te uploaden (niet altijd met slechte bedoelingen). Niets is pijnlijker dan jouw beeld de hele wereld over te zien gaan zonder daarvoor credits te krijgen. Verwerk dus altijd je naam of bijnaam in je plaatje/video. Indien je materiaal maakt voor je Facebook-pagina of Twitter-account, is de naam van die pagina/dat account ook een goed idee.

 

© PXimport

5 Meme Generator

De grappige plaatjes die je vaak op Facebook en Twitter ziet met een tekstje erbij, heten ook wel memes. Het mooie is dat je geen Photoshop-genie hoeft te zijn om er eentje te maken. Hier kun je eenvoudig een foto uploaden of een afbeelding kiezen uit het gigantische archief van de site (wat slim is, want dat zijn vaak bekende plaatjes). Vul de gewenste tekst in bij Top Text en Bottom Text, kies een kleur en een lettertypegrootte en klik vervolgens op Generate Meme. Je kunt nu het plaatje direct delen met diverse sociale media of downloaden via een link.

Copyright?

Plaatjes plukken van internet en er je eigen tekst op plakken. Mag dat zomaar? Tja, in essentie natuurlijk niet. Zéker op de filmplaatjes die vaak gebruikt worden, zit auteursrecht. Waarom je dan toch nooit een rechtszaak ziet rond een meme? Omdat de aard van virale content het vrijwel onmogelijk maakt om definitief te bepalen wie is begonnen met verspreiden en omdat het vaak om plaatjes gaat waar al zoveel variaties op zijn dat het een onbegonnen zaak is. Daarbij, in veel landen zorgt satire voor veel vrijheid op het gebied van auteursrecht. Memes hergebruiken loont dus om meerdere redenen.

 

© PXimport

6 E-cards

Je hebt ze ongetwijfeld weleens voorbij zien komen: grappige e-cards op Facebook of Twitter met daarop een scherpe tekst en een getekend plaatje. Die plaatjes zijn afkomstig van deze site. Het mooie is dat deze site gebruikers in staat stelt om zelf ook e-cards te maken. Via de navigatie is het lastig te vinden, maar via deze site kom je rechtstreeks op de goede pagina. Kies het plaatje dat het beste bij je idee past en typ de tekst. Klik op Save card en log in met je Facebook-account om de afbeelding te downloaden of direct te delen. Moeilijker is het niet.

7 Citaten

Ook heel populair en viraal zijn citaten. De reden daarvoor is simpel: ze zijn kort en bondig en dus zo gedeeld. Gelukkig is ook dit heel eenvoudig te creëren. Bedenk een citaat of iets dat iemand anders heeft gezegd (citaten van bekende mensen doen het altijd goed) en surf naar www.recite.com. Klik vervolgens onderin op het plaatje dat je mooi bij je tekst vindt passen en klik op Create. Je afbeelding wordt direct gegenereerd en je kunt hem rechtstreeks delen met de diverse sociale netwerken of downloaden via een link.

 

© PXimport

8 Canva

Alle eerdergenoemde opties zijn mooi en makkelijk, maar ze bieden je niet heel erg veel vrijheid. Canva doet dat wél. Surf naar de site van Canva en log in met je Facebook- of Twitter-account. Bovenin geef je aan wat je wilt creëren (Social Media) en daarna kun je kiezen uit ontzettend veel afbeeldingen (soms betaald). Kies een beeld of voeg je eigen afbeelding toe en plaats er net zo lang elementen (teksten, vormen etc.) bij tot je tevreden bent. Daarna klik je op Share om je afbeelding direct met diverse sociale netwerken te delen.

Mobiel

Zoals je in dit artikel kunt lezen, zijn er eindeloos veel tools online waarmee je memes, grappige plaatjes, animated gif's, citaten enzovoort kunt maken. Wil je dit graag op je smartphone doen, bijvoorbeeld omdat je net een leuke foto geschoten hebt? Prachtige apps hiervoor zijn Phonto, inStatus en InstaQuote, maar je vindt er werkelijk duizenden in de App Store en Google Play Store. Zoek maar eens op meme generator of quote maker.

9 Piktochart

Wat online ook erg veel gedeeld wordt? Infographics. Maar die zijn onwijs moeilijk om te maken toch? Absoluut, maar niet met de juiste tools, en Piktochart is zo'n tool. Surf naar www.piktochart.com en klik op Sign up (je kunt met Facebook inloggen). De eenvoudigste manier is door te kiezen voor een bestaande template en deze te bewerken, zodat je niet naar een blanco vel zit te staren. Als je een template hebt gekozen kun je elementen bewerken door erop te klikken of nieuwe elementen toevoegen met het plusteken. Via Share rechtsboven kun je je werk delen.

 

© PXimport

10 Animated gif's

Deze heb je vast ook weleens op Facebook of Twitter gezien: kleine plaatjes die bewegen alsof het filmpjes zijn. Deze plaatjes heten animated gif's en vroeger waren ze heel moeilijk te maken. Gelukkig is die tijd geweest, we hebben tegenwoordig allerlei handige tools. Ga op YouTube naar het filmpje waarvan je een geanimeerde gif wilt maken (we kiezen voor filmpjes als bron omdat dit vaak wordt gedaan). Vul vervolgens voor de url van YouTube het woord 'gif' in (dus www.gifyoutube.com) en laat de rest van de url intact. Je kunt nu precies aangeven van welk deel van de video je het bewegende plaatje wilt maken.

11 Animated gif met ondertitel

Met GifYouTube kun je eventueel ook een ondertitel toevoegen aan je bestand, maar dit werkt niet optimaal. En wat als je al een animated gif hebt en die van een ondertitel wilt voorzien? Dan surf je naar deze website. Klik op Bladeren, selecteer het gif-bestand en klik op Upload. Je kunt nu allerlei bewerkingen toepassen op je animated gif, waaronder speciale effecten, het aanpassen van de snelheid én het toevoegen van een ondertitel. Klik op Save om je werk op te slaan en vervolgens te delen.

 

© PXimport

Cyberbullying

Foto's, video's en verhalen die viraal gaan, gaan soms over mooie dingen en soms over pijnlijk grappige dingen. Veelal zijn de verspreiders van dit soort content zowel de makers als de hoofdpersonen. Maar we zien ook steeds vaker content waarin anderen op de hak worden genomen. Dit scoort geweldig en in de basis is er natuurlijk niets mis mee. Overweeg je dit soort content te maken, onthoud dan dat satire iets anders is dan cyberbullying. Iemand bewust te kakken zetten op internet om daar een viral hit mee te scoren is alleen grappig als de persoon in kwestie dat ook vindt. En dit zeggen we niet alleen omdat we graag je moreel kompas willen zijn, maar simpelweg omdat cyberbullying tegenwoordig daadwerkelijk strafbaar is. Dus geniet, maar plaag met mate(n).

12 Facebook

Je hebt je grappige beeld en wilt dat nu aan de wereld presenteren. Hoe doe je dat? Daar zijn verschillende platformen voor, beginnend met de grootste: Facebook. Het publiek van Facebook is gigantisch, maar het aanbod ook. Wanneer je je plaatje of video op Facebook plaatst, zorg dan dat het kort en bondig is zodat mensen het in één oogopslag kunnen zien. De kans is dan veel groter dat er op Vind ik leuk of Delen wordt geklikt. En vergeet ook niet om mensen te taggen (@ + Naam van de persoon), maar laat je niet verleiden tot spammen! Zorg ook dat het bericht niet alleen door je eigen vrienden gezien kan worden, maar dat het de eigenschap Openbaar heeft.

 

© PXimport

13 Twitter

Met een limiet van 140 tekens kun je op Twitter natuurlijk niet zo heel veel zeggen. Juist daardoor is het een razendsnel medium, zeker nu je ook foto's in je Tweets kunt stoppen. Plaatjes met een slimme/grappige ondertitel doen het dan ook goed op Twitter als het gaat om virale content. Hashtags (# met daarachter een steekwoord waarop je plaatje gevonden kan worden) zijn daarbij belangrijk om je content te promoten, gebruik die dan ook verstandig. Gaat je content over iemand, dan is het ook handig om die persoon te taggen (@ met daarachter de Twitter-naam van de persoon in kwestie).

14 Instagram

Het delen van foto's (en video's) op Instagram is een stuk eenvoudiger geworden nu je je niet meer aan het vierkante formaat hoeft te houden. Net als bij Twitter geldt: zorg dat je de juiste hashtags gebruikt (en geen misleidende) en dat je mensen tagt die je zouden kunnen helpen bij het delen. Het mooie van Instagram is dat je bij het invullen van een hashtag kunt zien hoe populair deze is. Instagram heeft geen deelknop, maar kan wel een behoorlijke motor zijn achter het delen van je afbeelding op bijvoorbeeld Facebook.

15 YouTube

In deze workshop hebben we niet behandeld hoe je een virale video maakt, simpelweg omdat dat een kwestie is van de camera aanzetten en iets grappigs of emotioneels filmen. Daar kunnen wij je natuurlijk niet bij helpen. Mocht je die video vervolgens willen uploaden naar YouTube, zorg er dan voor dat je heel goed nadenkt over de titel (eentje die nieuwsgierig maakt) en dat je de video post in de juiste categorie, én tags invult waarop de video gevonden kan worden. Dat kan daadwerkelijk het verschil zijn tussen top of flop. En vergeet niet de video ook weer te delen via Facebook en Twitter!

 

© PXimport

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten