De onontkoombare IT-paradox

© CIDimport

De onontkoombare IT-paradox

Geplaatst: 23 mei 2012 - 10:03

Aangepast: 16 november 2022 - 09:23

Redactie ID.nl

Er is een paradox aanwezig in de technologie waarmee IT werkt en die het installeert. Hoe makkelijker technologie te gebruiken en te beheren valt, hoe complexer het in feite wordt. En er is ook nog een paradox aanwezig binnen deze paradox als het gaat om de relatie van IT tot de business. Daarover meer verderop in dit artikel.

De simpel/complex-paradox is niet nieuw. Denk maar eens aan het tijdperk van DOS, waarin nog gewerkt werkt met een command-line interface. Je kon niet overweg met een pc met DOS erop voordat je de nodige training had gehad. Wat moest je anders met die flikkerende cursor beginnen? PC’s waren relatief lastig in gebruik, maar het onderliggende besturingssysteem was betrekkelijk eenvoudig. Toen Apple in de jaren ’80 computers ging verkopen met een grafische userinterface (GUI), werd een computer ook voor een leek eenvoudig. Toch was het Mac-besturingssysteem een aantal niveaus complexer dan DOS.

Uiteindelijk baande DOS de weg naar Windows en begon Microsoft tegen Apple een race om het meest eenvoudig te gebruiken besturingssysteem. Maar met iedere verandering die het voor de gebruiker eenvoudiger maakte een pc te gebruiken, werd de achterliggende code complexer.

Sindsdien is het verschil tussen wat de gebruiker ervaart en wat er voor nodig is om die ervaring mogelijk te maken steeds groter geworden. Het manifesteert zich in een aantal baanbrekende veranderingen voor de industrie, waaronder cloud computing. Voor de gemiddelde gebruiker zijn cloudgebaseerde diensten als Salesforce.com, Apple’s iCloud en Google’s Gmail eenvoudig in gebruik, intuïtief, flexibel en kosteneffectief. Aan de achterkant zijn er een aantal innovaties gedaan en technische uitbreidingen nodig geweest om de logische multitenancy vereisten mogelijk te maken die clouddiensten doen verschillen van on-premises applicaties. Een cloudapplicatie vereist meer complexiteit omdat het meerdere gebruikers en organisaties moet kunnen bedienen met gepersonaliseerde content over een netwerkverbinding terwijl data beschermd blijft en altijd op de juiste plek terechtkomt.

Wanneer je verder kijkt dan de software, geldt hetzelfde voor de dieper gelegen lagen cloudinfrastructuur. Waar IT ooit twee opties voor deployment had – in-house datacenters of IT-outsourcing – zijn er tegenwoordig vijf verschillende implementatiemodellen: traditioneel on-premise, publieke cloud, private cloud (intern en hosted) en traditionele IT-outsourcing. Deze modellen worden beheerd om optimalisatie mogelijk te maken zoals het bepalen van welke applicatie waar draait gebaseerd op parameters als betrouwbaarheid, beschikbaarheid, beveiliging alsmede kosteneffectiviteit en flexibiliteit.

Smartphones en tablets zijn een ander voorbeeld. In termen van gebruiksgemak, is de huidige generatie apparaten superieur aan de toestellen van enkele jaren geleden. Intern zijn de processorkracht en ingebouwde functionaliteit steeds verder toegenomen. Zo bestaat de Apple A5X-processor die in de derde generatie iPad is terug te vinden uit een energiezuinige dual-core CPU op 1 GHz en bevindt zich binnen de system-on-a-chip ook een grafische processor en andere hardware.

Ondertussen verandert de wereld van softwareontwikkeling ook drastisch, van two-tiered client/server-architecturen naar three-tiered webarchitecturen waarin van applicaties wordt verwacht dat je erbinnen met andere gebruikers kunt samenwerken (collaboration), de software locatiebewust is en dat er ondersteuning is voor sociale, mobiele en cloud-uitbreidingen.

Wat betekent dit voor de toekomst van zakelijke IT? Een paar gedachten hierover:

• De consumerisatie van IT wordt nog heftiger. Zodra IT volwassener wordt, zal het nog meer gemeengoed worden en komen ooit specialistische functies beschikbaar voor een lage prijs en een groter publiek, waaronder consumenten. Zoals we allemaal weten, nemen de huidige smartphones bedoeld voor consumenten een belangrijke zakelijke rol in. Ze worden gebruikt binnen verkoop en logistieke rollen, waarin ze dure, propriëtaire oplossingen vervangen. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat elk jaar steeds meer zakelijke apparaten privé-eigendom zijn.

• IT is niet langer de logische intermediair. Doordat krachtige oplossingen vrijelijk in de consumentenhandel te verkrijgen zijn, kijken bedrijfsbeslissers verder dan de interne IT-afdeling en schaffen ze op eigen houtje technologie aan. Dit gaat verder dan de consumerisatie van IT en de resulterende BYOD-policies en betreft soms hele afdelingen en divisies van bedrijven.

• Complexiteit zorgt ervoor dat IT van rol verandert. IT stelt steeds vaker beleid op en biedt ondersteuning voor technologie van anderen in plaats van dat het zelf iets bouwt. IT wordt steeds meer een adviseur voor de business en biedt governance over extern aangeschafte technologie. Natuurlijk werken niet alle consumentenproducten perfect in een zakelijke omgeving, dus zal IT de rol van integrator en beheerder van de technologie op zich blijven nemen. Sterker nog, zijn rol in beleid en governance zal verder groeien. De integratierol is daarbij leidend, aangezien consumententechnologie op de werkplek uitdagingen met zich meebrengt; zo is er bijvoorbeeld sprake van minder leverancierondersteuning, beperkte roadmaps voor producten en een minder voorspelbare gebruikservaring.

• IT wordt een businessfunctie. Zodra IT meer een onderdeel wordt van een werkelijk product of dienst geleverd aan klanten, zal IT ook mee gaan veranderen in een businessfunctie. Dit is de paradox voor IT: Als het wegloopt van technologische assemblage en het zich uitsluitend gaat bezighouden met integratie en waardevolle functies om de verborgen complexiteit te beheren en overzien, wordt IT meer een strategisch adviseur van de business. Als een organisatie huidige baanbrekende trends als cloud computing, social computing, mobility en big data omarmt, speelt IT een sleutelrol in de integratie van publieke en private clouds, het toepassen van social computing binnen de organisatie voor kennisbeheersing en innovatie, helpt het businessprocessen opnieuw in te richten voor de nieuwe mobiele context en patronen en bedrijfsinzichten ontdekken dankzij gigantische hoeveelheden realtime data om daarmee strategisch voordeel te behalen.

Deze nieuwe rol voor IT tekent zich in toenemende mate af, gevoed door de consumerisatie van IT en eerder genoemde trends. Toch blijft de core-business van IT het aanleveren van informatietechnologie om de business beter zijn werk te laten doen. Ondanks de in opkomst zijnde standaardisering en toename van complexiteit, krijgt IT meer kansen om zijn waarde te bewijzen en de business door het transformatieproces te leiden.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten