Deals met muziekmaatschappijen voor streaming radiodienst bijna afgerond

© PXimport

Deals met muziekmaatschappijen voor streaming radiodienst bijna afgerond

Geplaatst: 6 april 2013 - 07:33

Aangepast: 16 november 2022 - 10:05

Wouter Hoeffnagel

Apple staat op het punt deals te sluiten met twee grote muziekmaatschappijen die de lancering van zijn eigen streaming radiodienst mogelijk moeten maken. De deals zouden aanzienlijk interessanter zijn voor de muziekmaatschappijen dan vergelijkbare deals met Pandora, de grootste concurrent van Apple’s radiodienst.

Twee anonieme bronnen met ‘kennis over de onderhandelingen’ zeggen tegen CNET dat de deals tussen Apple en de platenmaatschappijen Warner Music en Universal Music Group bijna getekend zijn. Voor muziekmaatschappijen zouden de deals interessant zijn aangezien deze nieuwe inkomstenbronnen oplevert. Zo zou Apple zijn radiodienst willen voorzien van een knop waarmee gebruikers het nummer dat zij op dat moment beluisteren direct kunnen aanschaffen in iTunes.

Onderdeel van iTunes

De streaming radiodienst wordt volgens de bronnen onderdeel van iTunes. De dienst zou niet alleen voor de Mac, maar ook op de iPhone, iPad en iPod touch beschikbaar zijn. Dit komt overeen met eerdere geruchten. Het is niet mogelijk on-demand muziek te beluisteren via de radiodienst, die door sommige iRadio wordt genoemd. De dienst lijkt wat dat betreft dan ook meer op de Pandora dan het in Nederland populaire Spotify. Apple zou overigens wel werken aan een feature waarmee gebruikers kunnen terugspoelen tot het begin van het nummer dat zij beluisteren.

Apple is al langere tijd met de platenmaatschappijen in gesprek over een deal die het mogelijk maakt content van de organisaties te verspreiden via zijn streaming radiodienst. Het sluiten van een deal met Apple is voor de muziekmaatschappijen echter een risico. Het is namelijk niet te voorspellen welke inkomsten Apple's streaming radio met advertenties weet te genereren, terwijl deze advertentie-inkomsten worden gebruikt om platenschappijen te betalen. Hoe de advertentieopbrengsten precies worden verdeeld is nog onduidelijk, al zouden muziekmaatschappijen op een percentage tussen de 35 en 45 procent mikken.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten