iOS: perfect ingrediënt voor OS X

© CIDimport

iOS: perfect ingrediënt voor OS X

Geplaatst: 21 mei 2012 - 08:49

Aangepast: 13 december 2022 - 18:57

Redactie ID.nl

Toen Apple eerder dit jaar de preview van [urlx=http://webwereld.nl/gallery/109559/9-nieuwe-functies-van-os-x-mountain-lion--foto-s--.html]OS X 10.8 Mountain Lion[/urlx] aan het publiek toonde, concludeerden veel bloggers dat Mac OS X wordt omgevormd tot een iOS-variant. Functionaliteit van het mobiele iOS wordt overgebracht naar OS X voor de desktop.

iOS en OS X zijn op dezelfde basis gebouwd en er is eigenlijk geen reden te bedenken waarom succesvolle features van het ene systeem niet overgebracht zouden worden dan het ander. Ik vermoed dat Apple veel verder gaat in het overbrengen van iOS in OS X dan menigeen denkt.

Afgelopen kwartaal werden de verkopen van Apple gedomineerd door iOS-apparaten. De iPhone en iPad zijn voor driekwart verantwoordelijk voor de 39,2 miljard dollar omzet, hoewel de groei van de Mac nog steeds groter is dan die van de pc. Apple verdient dus ongeveer 75 procent van zijn centen met productlijnen die de voorbije vijf jaar geïntroduceerd zijn.

Een andere statistiek is ook interessant te noemen: de helft van alle Macs die verkocht worden bij de winkels van Apple gaan naar nieuwe klanten. Met andere woorden, naar mensen die van Windows naar OS X overstappen.

'Mac-aankoop logische stap voor iOS-gebruikers'

Verplaats jezelf eens in iemand in het bezit van een iPhone of iPad. Als jij in zo’n geval een nieuwe computer wilt hebben, en je bent blij met een iPhone of iPad, overweeg je sneller een Mac. Wanneer je een Apple Store binnenstapt, zie je op een Mac applicaties als iCal en Safari of Systeemvoorkeuren en iChat. Hoewel de icoontjes genoeg lijken op de mobiele equivalenten, zou het nog makkelijker zijn als de namen exact overeen zouden komen met de iOS-apps. En hoe zit het met de knoppen om iets te delen? Deze worden constant gebruikt binnen iOS, maar voor een beginneling is het niet eenvoudig te bedenken hoe je dit zou moeten doen in OS X.

Apple’s groei wat betreft de Mac is indrukwekkend, maar het bedrijf kan nog zoveel meer doen met de grote groep iOS-gebruikers. Wat dat betreft is het slim op te propageren: “Je weet hoe je een iPhone gebruikt, dus weet je ook hoe een Mac werkt.” Deze op iOS-gerichte aanpak maakt OS X niet domweg eenvoudiger, maar bevordert de samenhang tussen beide platforms. Ik verwacht niet direct laptops met een touchscreen – je arm zou veel te moe worden door continu naar het scherm te moeten reiken – maar het in lijn brengen van de twee besturingssystemen is het beste wat Apple kan doen om nieuwe klanten te verleiden een Mac te kopen.

De iCloud-strategie van Apple is bedacht om de twee typen apparaten te linken. Met OS X Mountain Lion, wordt iCloud verder geoptimaliseerd en worden onder andere herinneringen, notities en wachtwoorden toegevoegd. Zodra Apple het synchroniseren via iCloud werkelijk volledig transparant maakt, wordt het een fluitje van een cent om tussen een iPad en Mac te wisselen.

Ik verwacht dat Apple een grootschalige marketingactie gaat starten om iOS-klanten te verleiden Macs te kopen. Door de twee besturingssystemen op een frisse manier te benaderen, weet ik zelfs al hoe de nieuwe commercial voor Apple eruit gaat zien. Misschien begint het als volgt.

A: Hi, I'm an iPhone.

B: I'm an iPad.

C: And I'm a Mac.

De drie karakters kunnen daarna uitweiden over hoe eenvoudig het is om met je bestaande Apple ID op een ander apparaat verder te gaan waar je gebleven was. Het kan laten zien hoe bekende apps en concepten op beide besturingssystemen werken en dat het beginnen met een Mac doodeenvoudig is voor iemand die gewend is geraakt aan een iPhone of iPad.

Apple-symbiose

Door het beste van iOS te nemen en dit te integreren binnen OS X wordt het desktopsysteem niet zwakker, zoals sommigen beweren. De features die toegevoegd worden hebben hun waarde op mobiele apparaten bewezen. Deze kruisbestuiving is gunstig voor beide platforms en bevordert de productiviteit van iemand die beide tot zijn of haar beschikking heeft. Eindelijk is het meer op iOS doen lijken van OS X de katalysator voor het verkopen van nog meer Macs door Apple.

iOS: perfect ingrediënt voor OS X-15082296

© CIDimport

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten