Symbaloo breekt door in onderwijs VS

© CIDimport

Symbaloo breekt door in onderwijs VS

Geplaatst: 4 juni 2012 - 08:01

Aangepast: 16 november 2022 - 09:23

Redactie ID.nl

Dankzij verbreiding via sociale media kreeg startpaginamaker Symbaloo onverwacht de wind in de zeilen op de Atlantische oceaan. Met de app voor iPhone en Android gaat Symbaloo de volgende slag aan.

De iPhone- en Android apps van de bekende blokjespagina zijn onlangs uitgebracht. "We hebben eerst die voor de iPhone gemaakt omdat die aan specifieke eisen moet voldoen en omdat de keuring tijd vergt. Ondertussen maakten we de Android app gereed zodat ze tegelijkertijd beschikbaar zijn", zegt mede-eigenaar en directeur Business Development Sander Vessies.

Doorbraak in VS

We verwachten er ontzettend veel van, want na de introductie van deze app kunnen gebruikers op verschillende apparaten voortdurend synchroniseren. Passen ze op hun telefoon of tablet een blokje aan, dan is dat direct ook op hun pc doorgevoerd en andersom.

Technisch vernuft op zich bepaalt geen succes, dat is ook van marketing afhankelijk. Al sinds 2006 geldt Symbaloo als belofte, maar een echte doorbraak laat vooralsnog op zich wachten. Onlangs werd wel de grens van 1 miljoen gebruikers gepasseerd.

Die groei van Symbaloo is vooral te danken aan de distributie van Symbaloo in het Amerikaanse onderwijs, die volgde op de introductie van Symbaloo Edu. Scholen (ook in Nederland) kunnen die aanpassen als een eigen startpagina om het onderwijs te ondersteunen als Personal Learning Environment. Er zijn veel mogelijkheden toegevoegd voor aanpassing van de pagina en om deze te delen via verschillende sociale media. (Filmpje). Ook geeft Symbaloo een cursus voor docenten in de VS en in Nederland.

Mond-tot-mondreclame

"We hebben nu zo'n 500 scholen die Symbaloo Edu gebruiken. Dat is vooral het gevolg van mond-tot-mondreclame in sociale media. Een leerling zette met haar docente een

dat veel aandacht kreeg. Je hebt belangrijke in technologie geïnteresseerde docenten die bloggen en veel invloed hebben in hun school of ook daarbuiten. Zo ging het balletje rollen", verklaart Vessies.

Symbaloo heeft nu behalve negen mensen in Delft ook vier medewerkers in de VS. Die bereiden zich voor op de grootste ondewijstechbeurs ter wereld, de ISTE die eind juni in San Diego plaatsgrijpt. De Nederlandse directie reist er ook heen. "Daar moeten we groot uitpakken met voorbeelden van klanten."

Voet aan de grond

Amerika is het ideale land om internationaal te expanderen, want het onderwijs in Europa kijkt ook naar technologie die wordt toegepast in de VS. "Op die manier hebben we nu ineens voet aan de grond in Spanje, vooral in Catalonië. De vertaling in het Catalaans komt eraan. In Frankrijk begint het ook te lopen, maar het mag inderdaad wel wat sneller gaan in Europa", aldus Vessies.

Er is nu ook geld voorhanden omdat Symbaloo winst maakt bij een geschatte omzet van ruim 1 miljoen euro per jaar. In het onderwijs en aan bedrijven verkoopt Symbaloo de 'white label' versies die klanten met eigen vormgeving kunnen opbouwen. Bij consumenten verdient Symbaloo van begin af aan met affiliate marketing, ofwel het doorsturen van klanten. "Bol.com is een belangrijke klant, maar ook Google betaalt voor klanten die via Symbaloo zoektermen intikken." Ook Wehkamp, Booking.com, Sunweb, D-reizen, Greetz en nog honderden andere klanten betalen voor kliks op hun blokje in Symbaloo.

Boven Jan

Halverwege het zesjarig bestaan raakte Symbaloo kortstondig in het slop: "Bij de overgang naar de tweede versie zaten we qua capaciteit van de oude systemen aan de grens en het overzetten van klanten verliep moeizaam. Maar er heeft altijd groei ingezeten", zegt Vessies.

Symbaloo is nu 'boven Jan', maar kreeg in 2009 nog 800.000 euro van de aandeelhouders, na eerder met drie ton te zijn begonnen. Eerder was er nog enige twijfel over de Api, maar die is inmiddels voorhanden. De apps maken er uiteraard gebruik van.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten