Wat de dode Dell Streak ons leert over tablets

© CIDimport

Wat de dode Dell Streak ons leert over tablets

Geplaatst: 7 december 2011 - 09:14

Aangepast: 16 november 2022 - 09:27

Redactie ID.nl

Dell heeft deze week de stekker uit hun 7-inch tablet getrokken nadat enkele maanden terug ook hun 5-inch variant voor dood werd achtergelaten. Natuurlijk is er een markt voor tablets buiten de Apple iPad, maar dan moeten wel de lessen die we hieruit kunnen leren ter hand worden genomen.

Dell kondigde deze week aan dat hun Streak 7, die overigens nooit in Nederland is verschenen, niet langer beschikbaar is. De dood van Dell's Android tablets mag geen verrassing heten, maar het is wel een nieuwsfeit dat leerzaam kan zijn voor sterkere spelers in de markt.

Je kunt niet van Dell zeggen dat ze het niet geprobeerd hebben. Dell was het eerste bedrijf dat het waagde een tablet uit te brengen die moest kunnen concurreren met Apple's iPad en het heeft uiteindelijk zowel een 5-inch als een 7-inch model van de Streak af kunnen leveren. Het is jammer dat Dell het strijdtoneel moet verlaten, maar daarbij mag niet vergeten worden dat de dood van de Dell Streak weinig impact heeft op de algehele tabletmarkt.

Waarom is dat zo, vraag je jezelf misschien af? Het antwoord is dat er niet echt een 'tabletmarkt' bestaat, maar dat er eerder sprake is van een iPad-markt. Het lijkt erop alsof de Amazon Kindle Fire daar verandering in gaat brengen, maar uit de goede verkopen van het apparaat kunnen nog geen conclusies getrokken worden.

Apple is goed op weg en lijkt in 2011 tussen de 40 tot 50 miljoen iPads te kunnen verkopen, terwijl de concurrentie bij elkaar genomen slechts iets meer dan een miljoen tablets heeft weten af te zetten in de VS. Van die groep is de HP TouchPad de onbetwiste leider, maar daarbij moet aangetekend worden dat ook dit apparaat nauwelijks verkocht voordat HP er de stekker uittrok en de voorraad voor 99 dollar per stuk van de hand deed.

Kijk je naar deze (Amerikaanse) cijfers, dan stelt de rest van de 'tabletmarkt' eigenlijk niet zoveel voor. Ook de Britse cijfers die dinsdag naar buiten werden gebracht, maken duidelijk dat Apple het leeuwendeel (75 procent) in handen heeft. Dit zijn een aantal lessen die leveranciers als Samsung, Acer en Asus ter hand moeten nemen, willen ze niet hetzelfde lot treffen als de Dell Streak.

Abonnementskorting staat niet gelijk aan een lage prijs

Prijs is kennelijk enorm belangrijk voor tablets. De meeste iPad-rivalen prijzen hun producten op hetzelfde prijspeil als de Apple tablet en slagen er vervolgens niet in om een grote afzet te behalen.

De dumpverkoop van de HP TouchPad en het relatieve succes van de BlackBerry PlayBook toen deze 200 dollar goedkoper werd, samen met de geweldige verkoopresultaten van de 200 dollar kostende Kindle Fire, maken duidelijk dat er kennelijk een markt is voor non-iPads wanneer de prijs lager komt te liggen. Helaas zoeken tabletfabrikanten hun toevlucht tot mobiele operators om hun prijzen - net zoals bij smartphones gebeurt - omlaag te krijgen.

Kijk je naar de geringe populariteit hiervan, dan vinden consumenten kennelijk niet dat een tablet van 200 euro met een contract van twee jaar net zo interessant is als een tablet van 200 euro. Als iPad-rivalen willen verkopen, dan zouden de prijzen omlaag moeten, zonder dat daar allerlei mitsen en maaren aan vast zitten.

Specificaties zijn niet heilig

Snellere processors, meer processorkernen, meer geheugen, meer megapixels in de camera, meer SD-slots en andere verschillen in hardware maken een slechte interface of een ondermaatse gebruikservaring niet goed. Daarmee zeg ik niet dat specificaties niet belangrijk zijn, maar het is niet het belangrijkste aspect van een tablet. Van twee tablets met een gelijke gebruikservaring, maar waarvan de een dikkere hardwarespecificaties heeft, zou je zeggen dat deze betere deal zou zijn. Toch gaat dit bij de iPad-concurrentie vaak niet op omdat teveel de nadruk wordt gelegd op specificaties en te weinig op de algehele kwaliteit van het product.

Het vergelijken van hardwarespecificaties van een tablet is als het vergelijken van ingrediënten voor een gerecht. Ik weet zeker dat een goede salade met biologische bestandsdelen en geitenkaas op meerdere fronten een zeer voedzaam gerecht is, maar het kan niet tippen aan de 'gebruikservaring' van een bord patat.

Ik geloof zeker dat er een markt voor tablets bestaat. Ik ben zelf zeer gecharmeerd van mijn Motorola Xoom en heb ook andere capabele tablets voorbij zien komen. Toch zijn tablets als de Dell Streak op een verkeerde manier de concurrentie aangegaan en hebben ze daarmee een iPad-monopolie mogelijk gemaakt. Hopelijk neemt de Amazon Kindle Fire het voortouw en zien we vaker tablets naast de iPad opduiken.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten