Beheer de workflow met Trello

Door: dirk-schoofs | 29 januari 2018 16:11

How To

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. Pagina 2

05 Opdrachten verdelen

Wanneer die persoon zijn opdracht heeft uitgevoerd, sleept hij zijn kaart naar de lijst Afgewerkt en zo weet de rest dat die klus is geklaard. Andere medewerkers kunnen op hun beurt commentaar geven op de opdracht die hun collega heeft afgewerkt. Het is uiteraard mogelijk verschillende leden op dezelfde taak te zetten. Binnen een groep kun je een team laten samenwerken en meerdere borden delen. Er is immers geen limiet op het aantal teams dat je met een gratis Trello-account creëert. Deelnemers aan een bord kunnen trouwens filteren op hun eigen naam en alleen hun eigen taken zien. Filteren kan ook op deadline en kleur.

05 Wie wordt uitgenodigd voor een opdracht, ontvangt een bericht.

06 Afstiplijsten

Om niets aan het toeval over te laten, wil je waarschijnlijk met afstiplijsten werken. Klik daarvoor op de opdrachtkaart die voorzien moet worden van dit soort geheugensteuntjes en selecteer in het detailfiche het item Checklist. Je geeft de checklist een naam. Vanaf dan kun je items toevoegen aan de lijst via de knop Voeg toe. Om dat proces extra te versnellen, druk je telkens de Enter-toets in. Achteraf vink je in de Checklist de items af die in orde zijn. Gaat het bijvoorbeeld om een boodschappenlijstje, gebruik dan de Trello-app op je smartphone om het een na het andere item tussentijds af te stippen. De overige leden van het team zien hoe jij alle items hebt aangeschaft. Bovenaan verschijnt er zelfs een balk met percentages die aangeven wat jij van de checklist hebt afgewerkt en wat je team heeft gedaan.

06 Een blauwe balk geeft de progressie van de takenlijst aan.

07 Communicatiestroom

Een pijnpunt bij groepsprojecten is de tsunami aan e-mailberichten omdat alle medewerkers elkaar voortdurend in de ‘cc’ zetten. Met Trello voorkom je zo’n onoverzichtelijke e-mailstroom. De toegevoegde leden aan een lijst of kaart zullen meldingen ontvangen wanneer er iets met de kaart gebeurt. De reacties verschijnen op de achterkant van de kaart. Alle reacties krijgen een tijdstempel dat als referentie kan dienen. Wanneer je in een reactie iemands naam noemt voorafgegaan door @, dan krijgt de betreffende persoon ook een melding. Je kunt trouwens instellen of je de meldingen onmiddellijk, periodiek of nooit wilt ontvangen.

07 Wanneer je iemands naam laat voorafgaan door @ zal de genoemde persoon eveneens de reactie te lezen krijgen in een e-mailbericht.

Inspiratie

Waarom het wiel opnieuw uitvinden als er massa’s voorbeelden zijn van modellijsten, browserextensies en bookmarklets die allemaal verzameld zijn in ‘The Trello Resources board’. Deze bron van inspiratie is, hoe kan het anders, een Trello-bord.

08 Power-ups

Een interessante optie van Trello zijn de zogenaamde Power-ups. Het gaat om uitbreidingen die de mogelijkheden van deze projectmanager stevig uitbreiden. Je vindt de Power-ups in de Menu-kolom.

Wanneer je de lijst Power-ups opent, zie je dat de meeste uitbreidingen ervoor zorgen dat Trello naadloos samenwerkt met andere webdiensten. Wil je bijvoorbeeld exact bijhouden hoe lang je aan ieder onderdeel van een project werkt dan kun je de Harvest Power-up activeren, op voorwaarde dat je een account bij deze timetracking service hebt. De Marker Power-up maakt het eenvoudig om schermafdrukken toe te voegen aan Trello-kaarten.

Schakel de Stemmen Power-up in om de gebruikers toe te laten te stemmen op Trello-kaarten. Het aantal uitgebrachte stemmen bekijk je achteraf in het kaartdetailvenster. Helaas kun je in de gratis versie slechts één Power-up activeren. Wil je meer? Dan ben je aangewezen op Business Class.

08 In de gratis versie kun je slechts één Power-up gebruiken, maar je mag telkens een andere kiezen.

09 Kalender

Een van de handigste Power-ups is Kalender. Activeer die om in de blauwe balk bovenaan een nieuwe knop te zien: Kalender. Met deze knop opent een venstervullende kalender die je op week- en maandweergave kunt instellen. Je zult merken dat in de kalender automatisch alle kaarten zijn opgenomen waarbij een bepaalde vervaldag op het infofiche staat. Bovendien kun je in de kalendermodule rechtstreeks kaarten toevoegen door op een datum te dubbelklikken. In het minivenster geef je dan de lijst op waar deze kaart moet komen en je bepaalt numeriek welke positie die kaart krijgt.

09 De kalender plukt zelf de deadlines uit alle kaarten in Trello.

10 Sterwaardering

Een andere erg interessante Power-up is Custom Fields. Wanneer je deze activeert, kun je nieuwe, zelfgemaakte velden op kaarten plaatsen.

Bovendien kun je aangeven of dit veld meteen aan de voorkant van de kaart zichtbaar moet zijn. Met een beetje handigheid gebruik je deze Power-up om de kaarten van een sterwaardering te voorzien, zodat de leden hun favoriete kaarten kunnen aanduiden. Schakel in het menu de Power-up Custom Fields in en klik op het tandwieltje om de instellingen van deze toevoeging te wijzigen.

Geef het nieuwe veld een naam, bijvoorbeeld Rating. Bij Type kies je uit het keuzemenu de optie Uitklaplijst en in het vak Lijstopties plaats je een ster, in het volgende vak twee sterren, en zo verder. Die sterren haal je uit de knop Emoji.

0 Reactie(s) op: Beheer de workflow met Trello

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.