Brave belooft meer privacy dan alle andere browsers

© PXimport

Brave belooft meer privacy dan alle andere browsers

Geplaatst: 27 november 2019 - 15:02

Aangepast: 14 december 2022 - 11:09

Justin Doornekamp

Veel browsers hebben door de jaren heen flinke verbeteringen doorgevoerd om de privacy van gebruikers beter te waarborgen. Toch is het vaak nog steeds niet mogelijk om volledig anoniem het web op te gaan. De browser Brave zet privacy bovenaan de prioriteitenlijst en werd recent uit de bèta gehaald. Brave biedt naar eigen zeggen meer functies om je privacy te beschermen dan alle andere browsers.

Chrome is nog steeds de meest populaire browser ter wereld. Volgens statistieken uit juni wordt de browser van Google op 70% van alle computers ter wereld gebruikt. En aan de groei lijkt nog geen einde te komen. Hoewel de dominantie van Chrome op de browsermarkt groeit, zijn er evengoed alternatieven die net als de browser van Google flink inzetten op het verbeteren van de privacy van zijn gebruikers.

Een daarvan is Brave. De browser werd ontwikkeld door Brendan Eich, medeoprichter van Firefox-ontwikkelaar Mozilla. Nu al zijn er 8 miljoen gebruikers die de iOS-, Android-, Windows-, Linux- of Mac-versie van de browser maandelijks gebruiken.

Een schijntje in vergelijking met de 100 miljoen maandelijkse gebruikers van Firefox en de bijna een miljard gebruikers voor Chrome. Brave is dus een relatief kleine speler, maar dat maakt de browser niet minder interessant.

Opvallend is dat trackers direct worden geblokkeerd, iets wat Chrome niet doet. Google verzamelt juist zoveel mogelijk informatie over gebruikers en gebruikt deze gegevens om hen persoonlijke advertenties voor te schotelen. Daarbij geldt: hoe specifieker de advertenties gericht is op jouw interesses, hoe meer Google verdient.

Bij Brave werkt dat anders. Trackers worden standaard geblokkeerd, waardoor er minder persoonlijke gegevens worden gedeeld. Kortom: je gegevens blijven lokaal opgeslagen en blijven daar opgeslagen totdat jij ze verwijdert, aldus Brave.

 

© PXimport

Beloning

Via het dashboard van Brave kun je zien hoeveel advertenties er al zijn geblokkeerd. Brave zegt ook sneller te zijn dan concurrenten. Volgens de ontwikkelaars zouden pagina's in de browser bij grote nieuwswebsites twee tot acht keer sneller laden dan bij Chrome en Firefox. Dit zou komen omdat er geen specifieke advertenties ingeladen hoeven worden, hetgeen de snelheid ten goede komt. Ook zit er, net als bij Chrome, een wachtwoordmanager in de browser ingebouwd.

Hoewel alle advertenties standaard worden geblokkeerd, wil dat niet zeggen dat je dan helemaal geen advertenties meer voorgeschoteld krijgt. Brave heeft namelijk een eigen advertentieplatform. Als gebruiker kun je je inschrijven voor het platform en je krijgt dan op blockchain-gebaseerde tokens voor het bekijken van deze advertenties. Gebruikers kunnen de verzamelde tokens weer aan allerlei websites doneren.

Of deze manier van adverteren zal aanslaan blijft natuurlijk de vraag, maar Brave lijkt in ieder geval voor een frisse wind in het browserlandschap te zorgen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten