Zo stel je een leesbevestiging in voor e-mails

Door: Stefanie Katzenbauer | 21 oktober 2021 14:51

How To

Wil je zeker weten dat je verzonden mails gelezen zijn door de ontvanger? Stel dan een leesbevestiging in. Wij leggen uit hoe je dat doet voor Gmail, Outlook en Yahoo!Mail.

Gmail

Gmail biedt uit zichzelf geen leesbevestiging aan. Dit kan alleen met een speciaal account dat via school of werk wordt aangemaakt. Dit zijn accounts die er als volgt uitzien: naam@bedrijfsnaam.nl in plaats van @gmail.nl.

Mocht je gebruik maken van een dergelijk e-mailadres, dan is het instellen van een leesbevestiging vrij eenvoudig: bij het opstellen van je e-mail zie je rechtsonder een klein omlaag wijzend driehoekje. Dit is de functie ‘meer opties’, klik hierop en vervolgens op ‘leesbevestiging verzoeken’. Let er wel op dat de persoon naar wie je het bericht stuurt, de leesbevestiging mogelijk eerst moet goedkeuren voordat je een melding ontvangt.

In het hoogstwaarschijnlijke geval dat je geen gebruik maakt van een Google werk of school account, zul je een extensie moeten downloaden om een leesbevestiging te kunnen instellen bij Gmail. Hiervoor kun je de extensie Mailtrack gebruiken. Zodra de ontvanger in kwestie de mail opent weet Mailtrack dat de mail gelezen is. Wanneer je verzonden e-mail geopend is, verschijnen er twee vinkjes bij én krijg je allerhande notificaties en ook nog eens een rapport per dag. Hoe je de tool downloadt en installeert, lees je hier.

Outlook

Bij een desktopprogramma zoals Outlook heb je wel de gelegenheid om een leesbevestiging in te stellen. Ontvangers (die ook gebruik maken van Outlook) hebben wel het recht deze leesbevestiging te weigeren, dus 100% zekerheid zul je nooit hebben.

Ook heb je de mogelijkheid om een ontvangstbevestiging in te stellen. Dat doe je als volgt: in Outlook ga je rechtsboven naar bestand vervolgens klik je links op opties en selecteert vervolgens e-mail. In de e-mailopties ga je naar controleren en vink je desgewenst de ontvangstbevestiging en/of de leesbevestiging aan.

Let op: gebruik je Outlook op je Mac, dan zal dit niet altijd werken. Leesbevestigingen en ontvangstbevestigingen zijn namelijk in slechts enkele versies van Outlook voor Mac beschikbaar. Bij Outlook 2019 voor Mac (versie 15,35 en hoger) zou de optie gewoon moeten werken. Als je Apple Mail gebruikt, is er helaas geen optie om lees- of ontvangstbevestigingen in te stellen.  

E-mailadressen whitelisten

Leesbevestigingen zijn een goed middel om ervoor te zorgen dat belangrijke mails daadwerkelijk aankomen bij de ontvanger. Maar wellicht wil jij er ook zeker van zijn dat je geen mails mist. Daarom kan het lonen om e-mailadressen te 'whitelisten', waardoor ze nooit in de spamfolder komen. Hoe je dat doet lees je in dit artikel.

Wil je nou niet constant iedereen om een leesbevestiging vragen? Dan kan het ook stukken simpeler in één e-mail. Open een nieuwe mail en klik bij ‘opties’ een of meerdere vakjes aan voor een ontvangst- of leesbevestiging.

Yahoo! Mail

Ook bij Yahoo! Mail is het instellen van een leesbevestiging in de online omgeving niet mogelijk, net als bij Gmail. Wat je kunt doen om dit probleem te omzeilen is je Yahoo-account toevoegen aan je Outlook e-mailprogramma.

Dit doe je door via Bestand onder Account te klikken op Account toevoegen. Vervolgens wordt je Yahoo! Mail gelinkt aan Outlook, waardoor het wél mogelijk is om de ontvangst- en leesbevestiging te gebruiken. Dit trucje werkt overigens ook voor Gmail-accounts.

Echt gelezen?

Als je een leesbevestiging ontvangt, betekent dit niet altijd dat de ontvanger het bericht ook heeft gelezen. Hoe leesbevestigingen werken, hangt af van het e-mailsysteem dat de ontvanger gebruikt. Iemand kan bijvoorbeeld een e-mail markeren als gelezen, terwijl hij de mail niet heeft geopend. Houd daar rekening mee.

1 Reactie(s) op: Zo stel je een leesbevestiging in voor e-mails

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • 13 mei 2021 16:38 rveijkwwnl
    ECHT GELEZEN?

    het is nog altijd zo, dat dit GEHEEL afhankelijk is van degene naar wie men de E-mail gestuurd heeft en welke keuze deze gemaakt heeft.

    Maar nu andersom, wat nu als jij zelf dergelijke E-mails krijgt, hoe handel je deze dan zelf af en vooral WELKE soort valstrik qua gedrag moet je vooral niet intrappen, want DAT vergeet C!T weer eens totaal.

    1) hoe is jouw E-mail-cliënt in basis ingesteld?

    1a) dit is heel erg lastig, MS Outlook & Office Outlook hebben de vervelende eigenschap, als je EENMAAL en vooral één keertje ervoor gekozen hebt E-mails als zijnde 'ontvangen en/of gelezen' met daarna

    1b) VOORAL DE OPTIE deze voortaan 'automatisch als ontvangen EN gelezen te beschouwen', dit bij een volgende E-mail die men leest, dit daardoor NIET MEER deze optie naar voren krijgt, maar dat deze geheel automatisch 'ontvangen' verzonden wordt als men de E-mail in de E-mail cliënt binnenhaalt & 'gelezen' verzonden wordt als men de betreffende E-mail leest.

    Gedragsregel:
    Sla vooral die optie 1B over, dit is een gedragsregel waar men niet in moet trappen, dit is puur gemakzucht in basis waar een heleboel mensen Juridisch gezien al mee in de problemen mee zijn gekomen, door dit proces van 'automatisch beantwoorden ontvangen E-mails' zwaar te onderschatten.

    TRAP ER NIET IN.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.