Google geeft meer context bij nieuwsberichten

© PXimport

Google geeft meer context bij nieuwsberichten

Geplaatst: 24 augustus 2020 - 05:16

Aangepast: 19 december 2023 - 06:45

Wesley Akkerman

Mocht je veel nieuws op het internet lezen, dan is de term ‘fake news’ je waarschijnlijk niet onbekend. Google doet nu een duit in het zakje in de strijd tegen het nepnieuws van vandaag de dag door meer context te geven bij nieuwsberichten die je via Google Nieuws leest.

Vooralsnog lijkt het erop dat Google de nieuwe functie nog niet in Nederland gelanceerd heeft, maar al wel in de Verenigde Staten. Daarom krijgen we nu al een prima indruk van de aankomende functie, die hopelijk ook snel naar ons land komt. In de kern werkt de feature heel simpel. Wanneer je zoekt naar een controversieel onderwerp, dan krijg je ook een bericht te zien dat dieper op de materie induikt. Zo krijg je mogelijk dus een completer beeld van dat onderwerp.

Google Nieuws geeft meer context

Op Twitter zijn er al beelden gedeeld van de functie. Op de afbeeldingen is te zien dat het blokje voor de extra context behoorlijk klein is, waardoor je er helaas met wat gemak overheen leest.

Waar je op moet letten is het volgende. Op de eerste afbeelding zie je nieuws van Forbes en op de tweede afbeelding van CNET. Onder die koppen staat een extra blokje met daarin meer context voor het onderwerp: een link naar een uitgebreid artikel met meer duiding of uitleg.

Die functie is niet bedoeld om bepaalde sites voorrang te geven in het nieuws – of om de aandacht van specifieke websites af te leiden – maar puur voor het geven van extra informatie. Google heeft hiervoor verschillende panelen ingericht binnen de Nieuws-sectie, over allerlei verschillende onderwerpen. Er zit dus geen onbekende agenda achter, behalve dan dat bepaald soort nieuws simpelweg meer uitleg nodig heeft – en Google kan die uitleg aanbieden.

Geen experiment

Google heeft inmiddels bevestigd dat dit geen experiment is, maar een functie die daadwerkelijk wordt uitgerold naar Google Nieuws. Hoe de achtergrondinformatie precies toegevoegd wordt, is niet bekend – maar een quote van een vertegenwoordiger doet vermoeden dat het handmatig gebeurt.

“Wanneer we zien dat een bepaalde publicatie achtergrondinformatie verschaft over een relevant onderwerp, dan voegen we dat artikel toe aan de zoekresultaten”, aldus de vertegenwoordiger tegenover The Verge.

Veel sociale platformen, zoals Facebook en Twitter, vechten tegen een stroom aan nepnieuws, bijvoorbeeld rondom covid-19. Dergelijke zaken overlaten aan een algoritme lijkt ons ook ietwat gevaarlijk, omdat er dan alsnog verkeerde informatie (niet per se desinformatie) gedeeld kan worden. Daarom hopen we dat Google hier verstandig mee omgaat en wacht met uitrollen tot het systeem werkt en tot het bedrijf zeker weet dat alle informatie op de juiste plek staat.

Wanneer de extra context ook naar het Nederlandse Google Nieuws komt, is op moment van schrijven niet bekend.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten