Optimaliseer je opslagruimte in OneDrive

© PXimport

Optimaliseer je opslagruimte in OneDrive

Geplaatst: 17 augustus 2017 - 03:15

Aangepast: 24 november 2022 - 12:39

Robbin Ooijevaar

De gratis clouddienst OneDrive is diepgeworteld in Windows 10. De dienst wordt gebruikt om bijvoorbeeld je Windows-instellingen te synchroniseren met meerdere apparaten, maar is vooral voor bestandsopslag populair. Optimaliseer je opslagruimte in OneDrive in drie stappen.

Stap 1: Opslagcapaciteit

OneDrive vind je terug als gelijknamige locatie in Windows Verkenner van Windows 10. Alles wat je in de ‘OneDrive-map’ bewaart belandt automatisch in de cloud en is ook bereikbaar via www.onedrive.com. Ook op andere computers en apparaten (via de OneDrive-app) kun je bij je bestanden. De opslagruimte is niet onbeperkt. De omvang van je OneDrive en je verbruikte ruimte is eenvoudig op te vragen. Klik met de rechtermuisknop op je OneDrive-pictogram (wolken) in je systeemvak en kies Instellingen / Account. Je ziet hoeveel ruimte OneDrive op dit moment gebruikt op internet en wat je totale opslagcapaciteit is.

Stap 2: Uitbreiden

De totale capaciteit van je OneDrive is meestal een opeenstapeling van losse pakketjes. Surf naar www.onedrive.com en meld je aan. Klik op het tandwielpictogram en kies Opties / Opslag beheren. In ons account zien we dat we gratis 10 GB gebruiken en 1024 GB extra ruimte hebben vanwege een Office 365-abonnement. Dit wordt nog eens aangevuld met een bonus van 15 GB omdat we OneDrive (ooit) op een smartphone hebben gebruikt om foto’s te back-uppen en zo kunnen er nog meer modules actief zijn. Meer ruimte nodig? Je kunt extra GB’s ‘verdienen’ door OneDrive aan anderen aan te bevelen. Als je geen zin hebt om hiermee te leuren, klik je op Upgrade uitvoeren voor diverse betaalde uitbreidingen.

De opslagruimte is meestal een opeenstapeling van losse pakketjes.

© PXimport

Stap 3: Ruimte besparen

Klik met de rechtermuisknop op OneDrive in Windows Verkenner en kies Eigenschappen. Als je veel opslagruimte kwijt bent aan OneDrive, kun je ervoor kiezen om bepaalde mappen niet met je computer te synchroniseren. De gegevens blijven beschikbaar in de cloud en zijn via www.onedrive.com te raadplegen, maar nemen geen opslagruimte meer in beslag op je computer. Klik met de rechtermuisknop op het OneDrive-pictogram in je systeemvak en kies Instellingen / Account / Mappen kiezen. Verwijder de vinkjes bij de mappen die je niet langer wilt synchroniseren. Wacht tot OneDrive is bijgewerkt en controleer via Windows Verkenner hoeveel schijfruimte dit truc je heeft opgeleverd.

Synchroniseer alleen de belangrijkste mappen en laat de rest van je bestanden in de cloud staan.

© PXimport

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten