Zelf voxel art maken met iPad-app

© PXimport

Zelf voxel art maken met iPad-app

Geplaatst: 24 augustus 2022 - 11:58

Aangepast: 14 december 2022 - 09:51

Ronald Smit

Voxels, wie kent ze niet? Ah, je hebt er nog nooit van gehoord? Toch ken je ze. Kijk maar eens naar Minecraft, waar alles is opgebouwd uit voxels. Je moet voxels simpelweg zien als 3D-pixels. En door die 3D-pixels te combineren kun je de meest complexe constructies – a la lego – samenstellen. We spreken dan ook wel van voxel art!

Het opbouwen van werelden gemaakt uit voxels is dus geen gloednieuw fenomeen. Minecraft is en blijft er een voorbeeld van. Tegelijkertijd geldt echter dat de hele techniek voor gebruik op computers nog in de kinderschoenen staat. De resolutie is veelal laag; het is vooral bekend als retro-effect. Toch zit er heel veel potentieel in voxels. 

Momenteel worden veel games bijvoorbeeld via 3D-vectoren gerenderd. Die techniek is mooi, maar heeft ook zo z’n beperkingen. Als je de resolutie van voxels verhoogt (dus de pixel-elementen verkleint), dan kun je nog weer veel gedetailleerdere beelden maken. 

Kortom: die voxel zie we vast nog wel eens terug in de toekomst, op veel grotere (of eigenlijk meer letterlijk juist kleinere) schaal.

Voxel Max

Voor nu kun je zelf naar hartenlust aan de slag met voxels in bijvoorbeeld de app Voxel Max. Waarbij wel al meteen aangeven dat die ’t best tot z’n recht komt op het grotere scherm van een iPad. Het betreft namelijk een uitgebreid voxel-tekenprogramma. Start de app na downloaden en je beland in een bestandsbeheerder. 

Laten we eerst eens een voorbeeld openen, om te zien wat er zoal mogelijk is met de app (en voxels). Klik daarvoor op de + in de knoppenbalk rechtsboven. Je ziet hier een scala aan elementen, die je later in eigen ontwerpen kunt gebruiken. Maar ook is er een aantal scenes beschikbaar, open er daarvan eens eentje. 

Wij kozen voor het het pretpark, maar je kunt natuurlijk ook iets anders kiezen.

Manipuleren van de afbeelding

 

© PXimport

Na het openen zie je eerst een paneel met instructies over hoe je de afbeelding kunt manipuleren met je vingers, neem alles wat vermeld wordt ter harte. Heb je alle tips gelezen, dan kun je de afbeelding bekijken. Roteren van de scene doe je met één vinger; zoomen en draaien van de horizon met twee vingers. Je ziet zo in ieder geval alvast dat er alleraardigste zaken mogelijk zijn met voxels. 

Heb je trouwens een iPad Pro die een beeldverversingsfrequentie van 120 Hz ondersteunt, tik dan even op de knop met de drie streepjes linksboven in beeld, gevolgd door een tik op Settings. Kies dan onder Preferred Frame Rate voor 120 Hz. Waarbij je je moet bedenken dat daardoor je batterij wel weer sneller leegraakt, maar het oogt heerlijk rustig qua bewegingen in beeld. 

Nu we toch in die settings zijn, loop ze eens rustig door.  In het geval van onze pretpark-scene blijkt de optie Bloom aanzetten een aardig effect op te leveren, bijvoorbeeld.

Exporteren

Je kunt een gemaakte (of geopende) voxeltekening exporteren naar andere formaten. Voxel Max ondersteunt een scala aan daarvoor bedoelde bestandsformaten. Wil je een plaatje op je blog of iets dergelijks gebruiken, dan is het ’t handigst om de voxel als transparante png te exporteren. Daarmee verlies je uiteraard alle 3D-mogelijkheden; het wordt een statische afbeelding.

Zet jouw voxel-afbeelding dus zó neer als je hem straks in de export wilt zien, weer met gebruikmaking van je vingers. Tik dan op de knop met de drie puntjes linksboven in beeld. Kies de optie Share scene en dan Transparant PNG. Wacht even en je ziet een preview. Tevreden? Tik dan op de deelknop rechtsboven en kies als opslag (bijvoorbeeld) Save Image.

 

© PXimport

Zelf tekenen

Natuurlijk gaat het er bij Voxel Max om, zelf tekeningen en scenes te maken. Het behoeft daarbij geen uitleg dat enige ‘tekenkundig’ inzicht erg handig is. In de basis werkt het tekenen en de tekengereedschappen echter relatief gevoelsmatig. Waarbij geldt dat een Apple Pencil zoals bij alle teken-apps best van pas komt. Het is zinloos om hier alle (en vele) features van de app te doorlopen. Met de basis kun je aan de slag, dus daar beginnen we mee.

 Tik op de knop met de drie streepjes, nog altijd linksboven, en kies de optie New Scene. Tik in het ‘elementenpaneel’ (laten we ’t zo maar even noemen) op het vierkantje met de plus, tweede knop van linksboven. Je hebt nu een maagdelijk leeg tekenscherm in drie dimensies voor je staan. We raden aan om eerst eens gewoon met de standaard lijnmodus aan de slag te gaan. Tik daarvoor op de groen omcirkelde knop. 

 

© PXimport

Houd nu even je vinger of pencil ingedrukt op het beginpunt waar je wilt tekenen en sleep vervolgens een lijn. Na loslaten heb je feitelijk de eerste laag van een virtueel gemetseld muurtje gelegd. Door nu een nieuwe lijn die precies over de vorige ligt te trekken (druk daarvoor even wat langer op de ‘eerste’ pixel van de net getekende lijn, kun je deze precies over de vorige lijn mikken. Laat los en je hebt weer een laag. Op deze manier kun je een muur bouwen.

Vanzelfsprekend kun je de ‘muren’ zo complex als je maar wilt in elkaar zetten. Via de kleurknoppen (rood omcirkeld) verander je de kleur van de voxels. Wil je meer solide ‘bakstenen’, dan kun je met de blauw omcirkelde schuifregelaar de voxels vergroten (in een 2D-tekenprogramma het equivalent van de lijndikte).

Meer opties

Je kunt voorgebakken vormen snel importeren. Tik daarvoor op de lagenknop rechtsboven in beeld. Tik dan op de importknop en selecteer in het geopende paneel een van de beschikbare voorgebakken figuren.

Sleep zo’n figuur naar de plek of op het object in je tekening waar je het wilt plaatsen en laat het scherm dan weer los met je vinger. Als het een beetje meezit, ‘klikt’ het vast aan het gewenste object. Daar moet je een beetje gevoel voor krijgen. 

Bedenk dat de voxelfiguren veelal opgebouwd zijn uit diverse elementen die je elk afzonderlijk ook weer kunt aanpassen en je snapt dat je heel complexe figuren kunt maken en (of) samenstellen.

Zelf voxel art maken met iPad-app-15082296

© CIDimport

Zelf voxel art maken met iPad-app-15082296

© CIDimport

Het is wel zaak om er eens goed voor te gaan zitten wil je deze app onder de knie krijgen. Aan de oppervlakte lijkt (en is) het simpel, maar wil je geavanceerde plaatjes maken, dan gaat daar gewoon tijd in zitten. Wat we in dit artikel vooral wilden, is je eens kennis laten maken met een bijzondere app voor – met name – je iPad. Eentje ook die creatievelingen weer heel nieuwe mogelijkheden geeft. 

Niks staat je in de weg om een voxel-tekening (scene) in een bedrijfslogo te verwerken bijvoorbeeld. Bedenk verder dat er naast de editor ook nog een Presenter View en Scene Editor beschikbaar zijn via het knopje linksboven in beeld. Mogelijkheden te over, veel plezier zouden we zeggen!

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten