Waarom Spotify playlists voor je huisdieren maakt

© PXimport

Waarom Spotify playlists voor je huisdieren maakt

Geplaatst: 2 februari 2020 - 14:55

Aangepast: 14 december 2022 - 13:22

Justin Doornekamp

Of je nu een hond, kat of hamster hebt, dat maakt niet uit. Spotify kan voor vrijwel al je huisdieren een afspeellijst maken.

Om een afspeellijst voor je huisdier aan te maken ga je naar pets.byspotify.com. Kies het huisdier waarvoor de afspeellijst is bedoeld en beantwoord daarna wat vragen. Is je hond of kat juist relax of heel energiek? Vriendelijk of verlegen? Nieuwsgierig of onverschillig? Op basis van je keuzes wordt daarna een afspeellijst aangemaakt. Daarbij houdt Spotify ook rekening met je eigen smaak: je luistergeschiedenis wordt direct gekoppeld aan het profiel van je huisdier.

Dit voorkomt dat de smaak van je huisdier en jouw voorkeuren te ver uit elkaar lopen. Geen metal dus voor je kat als jij daar normaal nooit naar luistert. De Zweedse streamingdienst komt zelfs met diverse podcasts voor je honden, om hen gezelschap te houden als jij er niet bent.

 

© PXimport

Manier om te onderscheiden

Het idee achter de afspeellijst voor huisdieren lijkt voornamelijk geboren uit de wens van Spotify om zich te onderscheiden. Het aanbod van Apple Music en Spotify verschilt inmiddels niet erg veel en de concurrentie tussen beide streamingdiensten is daarom groot.

Al eerder zette Spotify zichzelf in de schijnwerpers door luisteraars een compleet overzicht te bieden van hun luistergedrag over het afgelopen jaar en zelfs over de afgelopen tien jaar. Daar werd gretig gebruik van gemaakt, terwijl het gebrek aan een jaaroverzicht bij Apple Music bij velen niet in de smaak viel.

Ook de afspeellijst voor huisdieren lijkt tot dusver al een succes: media uit landen wereldwijd hebben er al over geschreven.

Wat brengt de toekomst?

Spotify zit op een berg van gebruikersdata en het zal geen verrassing zijn als de streamingdienst deze informatie in de nabije toekomst te gelde maakt in een poging om zich te onderscheiden. Wellicht gaat de streamingdienst zich storten op de wereld van virtual reality en zien we de muzikale visuals van de Spotify-app voortaan in 360-graden door een VR-bril. Diverse grote artiesten,

, hebben al VR-muziekvideo’s uitgebracht. Hologrammen zijn ook mogelijk. Misschien lukt het Spotify wel om op basis van luisterdata de grootste hit allertijden te maken, een nummer dat bij luisteraars wereldwijd in de smaak gaat vallen.

vr-muziekvideo

© PXimport

Vooralsnog is dit alles toekomstmuziek. Duidelijk is wel dat Spotify vooralsnog aan het langste eind trekt. Halverwege juni vorig jaar had Apple Music ‘slechts’ 60 miljoen betalende klanten tegen 170 miljoen van Spotify. Nu is het de beurt aan Apple om buiten het kader te denken.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten