Zo schakel je Automatisch opslaan in

Door: dirk-schoofs | 02 maart 2020 12:56

Apps & Software

Heb je de goede gewoonte om je bestanden tijdens het werken voortdurend op te slaan? Maar zelfs dan kan het noodlot toeslaan als je computer crasht, de stroom plots uitvalt, of je hebt het bestand per abuis gesloten zonder op te slaan. Dankzij de functie Automatisch opslaan ben je in zo’n geval niet al je werk kwijt. In Office 365 is de autobewaar-functie vernieuwd, maar stel deze optie wel goed in!

Stap 1: Schakelaar

De knop Automatisch opslaan is een nieuwe functie die beschikbaar is in Excel, Word en PowerPoint voor Office 365-abonnees. Hierdoor zal het programma het bestand om de paar seconden automatisch opslaan terwijl je werkt. Voorwaarde is wel dat je het bestand opslaat in OneDrive. In de online versie van Office 365 worden je documenten trouwens altijd automatisch opgeslagen. Werk je in de desktopversie en is het bestand op een andere locatie opgeslagen of is het nog niet opgeslagen dan is de knop Automatisch opslaan uitgeschakeld. Als je dan de schakelaar aanzet, vraagt het Office-programma om het bestand te uploaden naar je persoonlijke OneDrive-ruimte. Dit is de eenvoudigste manier, maar misschien wil je geen gebruikmaken van OneDrive.

Automatisch opslaan
Gebruik de schakelaar zodat je het document automatisch opslaat op OneDrive.

Stap 2: Automatisch lokaal opslaan

Om de autobewaar-functie op de oude manier te gebruiken moet je naar Bestand en daar kies je in de blauwe balk onderaan de Opties. Hierdoor opent het venster Opties voor Word. In de linkerbalk ga je weer voor de keuze Opslaan. Bovenaan geef je aan hoe de online OneDrive- en SharePoint-bestanden moeten worden opgeslagen. In dit venster lees je ook het pad naar de locatie van het auto-herstel-bestand, meestal is dat: C:\Users\dirk\AppData\Roaming\Microsoft\Word\. In hetzelfde venster stel je het tijdsinterval voor automatisch bewaren. Standaard staat dit op 10 minuten. Zorg dat ook de optie is aangevinkt die de automatisch bewaarde versie opent wanneer je per ongeluk zou afsluiten zonder op te slaan.

Automatisch lokaal opslaan
Hoe regelmatig wil je het document op je computer opslaan?

Stap 3: Niet-opgeslagen herstellen

Als je er even niet bij bent met je gedachten en een bestand hebt gesloten zonder het op te slaan, dan kun dit toch nog herstellen. Ga in het menu naar Bestand en Info en rechtsonderaan vind je de knop Documenten beheren waar je niet-opgeslagen documenten aantreft. Klik op deze knop en je krijgt een lijstje van automatisch bewaarde documenten. Kijk naar de tijdsgegevens om het juiste document te vinden en klik op Openen.

Info
Documenten die je per ongeluk hebt gesloten zonder op te slaan, kun je nog herstellen.

0 Reactie(s) op: Zo schakel je Automatisch opslaan in

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.