Andere koers voor Apple Arcade: Apple verbreekt contracten

© PXimport

Andere koers voor Apple Arcade: Apple verbreekt contracten

Geplaatst: 18 juli 2020 - 06:01

Aangepast: 25 november 2022 - 10:28

Wesley Akkerman

Naar verluidt heeft Apple eerder dit jaar contracten met spelontwikkelaars ontbonden, waardoor er nu minder games onderweg zijn naar Apple Arcade. Dat is een abonnement voor iOS-, tvOS en macOS-gebruikers, waarmee je toegang krijgt tot een selectie videogames die speciaal voor Apple-apparaten gemaakt is.

Het mooi aan dit abonnement is dat je als speler niet wordt lastig gevallen door advertenties en digitale aankopen. Je speelt het spel zoals je dat vroeger deed op je Super Nintendo: je start hem op en kunt genieten van begin tot eind. Dat Apple nu contracten ontbonden heeft, schijnt voor een goede reden te zijn. Het zou namelijk tijd zijn voor een nieuwe strategie voor Apple Arcade: het abonnement moet meer games krijgen die spelers laat terugkomen.

Nieuwe koers voor Apple Arcade

De nieuwe games moeten een hoger niveau aan ‘engagement’ krijgen. Dat klinkt nogal vaag, dus gelukkig heeft de redactie van Bloomberg een voorbeeld opgevangen van één van de bronnen waar dit nieuws vandaan komt. Een Apple Arcade-vertegenwoordiger zou namelijk de game Grindstone als voorbeeld gegeven hebben. Dat is een schattige puzzelgame bestaande uit meerdere levels, gemaakt door ontwikkelaar Capybara Games (zie trailer hieronder).

Gelukkig heeft Apple de getroffen ontwikkelstudio’s wel betaald voor het behalen van enkele doelstellingen. Ook is er de belofte dat die studio’s wederom in de toekomst met Apple kunnen samenwerken wanneer ze voldoen aan nieuwe eisen. Echter, de verschuiving in focus heeft er wel toe geleid dat sommige developers in geldnood komen.

Het is nu misschien wel zo dat de geplande spellen kunnen uitkomen op andere platformen, zoals bijvoorbeeld Android. Google biedt met Google Play Pass (niet beschikbaar in Nederland) een soortgelijke ervaring aan als Apple Arcade, maar de omzet is wel een stuk lager dan op iOS. Het verschil zit hem in de deal met de platformhouder: Apple betaalt ontwikkelaars door een goede deal te sluiten, terwijl Google ontwikkelaars uitbetaalt naar ‘engagement’ (heb je hem weer).

De reden dat Apple een nieuwe koers inluidt voor Apple Arcade heeft waarschijnlijk te maken met het behouden van abonnees. Hoewel Arcade in 2019 flink wat momentum opbouwde, de gratis maand speelde daar ongetwijfeld een rol in, is inmiddels duidelijk dat gamers minder snel warmlopen voor het abonnement dat normaal 4,99 per maand kost. Het abonnement biedt een toffe selectie games aan, maar het is blijkbaar niet goed genoeg om mensen geïnteresseerd te houden.

Hoe toekomstige games eruit gaan zien voor Apple Arcade, is op dit moment onduidelijk. We kunnen ons niet voorstellen dat Apple de beslissing terugdraait op het gebied van microtransacties en advertenties. Maar we voorspellen wel dat kleine en bijzondere titels in het vervolg minder tot geen ruimte krijgen. Ook kan het aantal spellen over het algemeen teruglopen door dit besluit.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten
ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000