Fallout 4 - The Wasteland is voller dan ooit tevoren

Geplaatst: 17 augustus 2015 - 08:30

Aangepast: 14 december 2022 - 15:20

De door de wol geverfde Fallout-speler kan er over meepraten: een Fallout-game volledig uitspelen is nagenoeg onmogelijk. Toch lijkt Fallout 4 er wéér een schepje bovenop te doen als het op content aankomt. Bestaat er zoiets als teveel spel voor je geld krijgen?

Al vanaf het eerste deel is de gameplay van de Fallout-reeks alles behalve karig te noemen. Elk spel schotelt je uren actie, ontdekking en vermaak voor in een wereld waar vernietiging de boventoon voert. Diezelfde vernietiging is altijd al een essentieel onderdeel van de gameplay geweest, want het ontdekken van een wereld verscheurd door oorlog dwingt je om jezelf regelmatig te verdedigen. In Fallout 4 doe je dat met behulp van het vertrouwde V.A.T.S.-systeem en een arsenaal aan bekende wapens, maar er is wel degelijk iets veranderd ten opzichte van voorgaande delen.

Vijanden reageren nu verschillend op het type wapen dat je gebruikt. Dit dwingt je om beter over je arsenaal na te denken en maakt het minder aantrekkelijk om alleen het meest krachtige wapen mee te nemen. Naast de (on)gevoeligheid voor bepaalde wapentypes, hebben je vijanden nog een andere uitdaging voor je in petto: ze verschillen sterk van elkaar. Zo zal een raider al snel besluiten het bijltje er bij neer te gooien wanneer je zijn arm er afknalt, maar zal een feral ghoul er niet heel erg van opkijken. Dat is op zich al een verontrustende ontwikkeling, maar veel vijanden zijn ook slimmer geworden.

Zo kunnen ze zichzelf verstoppen of tactisch terugtrekken om een aantal medestanders op te halen. Fallout 4 lijkt het domweg knallen uit eerdere delen af te gaan straffen, waardoor jezelf succesvol verdedigen naast vuurkracht ook denkkracht gaat vereisen. Dat betekent dat je jezelf beter moet voobereiden op gevechtssituaties en meer werk moet verzetten om te overleven. Een aardige klus voor een simpele Vault Dweller.

Fallout 4 lijkt het domweg knallen uit eerdere delen af te gaan straffen.

Niet langer de 'Lone' Wanderer

Of je nu als Vault Dweller, jager of koerier hebt gespeeld, Fallout-hoofdpersonages staan er altijd alleen voor. Natuurlijk pikte je soms wel eens een NPC op, maar de helft werd afgeknald en de andere helft was een combinatie tussen een ademende rugzak en een huurling. Mocht de eenzaamheid je niet in de koude kleren zijn gaan zitten, dan biedt Fallout 4 je een oplossing: je kunt je eigen dorp bouwen.

Het is mogelijk om met gevonden basismaterialen een volledig bewoond dorp te bouwen waar je een kleine gemeenschap kunt verzamelen. Dat klinkt makkelijk, maar is ongetwijfeld lastiger en tijdrovender dan je denkt. Sommige zaken hebben stroom of stromend water nodig, en de handigste zaken vereisen ongetwijfeld zeldzame materialen. Je mag drie keer raden wie de boel mag bouwen en onderhouden...

Of je nu handig bent of niet, onder het bouwen kom je eigenlijk niet uit. Dit dankzij het nieuwe crafting-systeem. Hiermee kun je niet alleen bouwen aan je dorp, maar ook aan je wapentuig en kleding. Wederom is dit segment optioneel, maar je kunt er van op aan dat je voor de beste en mooiste gear aan het craften moet slaan. Dat betekent urenlang de wildernis afstruinen voor dat ene boutje of een hele grot vol Deathclaws uitroeien om het juiste diagram te vinden. Met nóg meer van dit soort gameplay-mechanismen en bijbehorende missies kun je jezelf makkelijk verliezen in alle openstaande actiepunten op je lijstje.

Je kunt je wapens, kleding en dorp volledig uitbouwen in Fallout 4.

De rode draad

Natuurlijk is een open wereld-rpg per definitie het type spel om in verloren te raken. In geen enkel ander genre ben je zó vrij om te doen en laten wat je wil. Franchise als The Witcher en The Elder Scrolls bewezen al dat het aanbieden van vele uren aan vermakelijke gameplay geen onmogelijke taak is. Beide games hadden een sterk verhaal dat samen met een rijke wereld een prima kapstok vormt om allerhande zoektochten en missies aan op te hangen.

Niet heel vreemd, want het verhaal is het belangrijkste element van een open wereld-rpg. Een goed verhaal is een handvat waar je altijd naar terug kunt grijpen als je tussen het vele grinden of de eindeloze missies verloren dreigt te raken in een game. Tegelijkertijd is het verhaal net zo goed verantwoordelijk voor het creëren van sfeer als dat de gamewereld dat is.

In Fallout 4 stikt het weer van de interessante zijmissies.

Het is daarom des te interessanter dat Bethesda Game Studios besluit twee tijdlijnen te gaan verkennen in het verhaal van Fallout 4. De hoofdpersoon komt na tweehonderd jaar op schijnbaar magische wijze als enige uit de Vault waar hij ooit instapte, zonder verouderd te zijn. De oorzaak hiervan is nog niet duidelijk, maar we weten al wel dat zijn/haar leven zowel voor als na de oorlog te volgen is. Een riskante zet, want de ontwikkelaar verkent hiermee terrein waar al jaren over gediscussieerd wordt: hoe was het leven voor de oorlog?

Buiten het risico dat het verhaal niet voldoet aan de verwachtingen en theorieën omtrent dit onderwerp, vereist het ontwikkelen van zo'n uitgebreide verhaallijn een hoop extra middelen van de ontwikkelaar. Gaat dat niet ten koste van andere onderdelen van deze game? Er is een kans dat Bethesda Game Studios simpelweg te veel gameplay in één titel probeert te proppen.

Naast het verhaal zal ook de combat weer een groot onderdeel van Fallout 4 uitmaken.

Pip-Boy to the rescue

We eindigen onze games het liefst met het gevoel zo'n beetje alles gezien te hebben, een taak die in het laatste deel van Fallout 4 nog onmogelijker lijkt dan in vorige delen. Toch hoef je niet te wanhopen wanneer je voor het eerst Fallout 4 opstart. Je Pip-Boy zal te allen tijde onthouden met welke missies en opdrachten je bezig bent. Niet alle onderdelen zijn verplicht en lang niet alles heeft invloed op de verhaallijn.

Dat betekent dat je er simpelweg voor kunt kiezen om de verhaallijn te volgen en de rest links te laten liggen. Ervaren spelers weten echter dat er zo veel meer te ontdekken is als je (letterlijk) de gebaande paden links laat liggen en de game lijkt je echt uit te dagen om zo vele mogelijk te ontdekken. De vraag is alleen of er niet te veel paden zijn op deze ontdekkingsreis door de nucleaire wildernis, waardoor je wel eens verdwaald en verveeld kunt raken. Vooralsnog staan we echter vooral te trappelen om deze gigantische wereld te verkennen.

Fallout 4 verschijnt op 10 november voor pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Gamer.nl