Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl review – Veilige terugkeer naar fantastische games

Door: Jacco Peek | 20 november 2021 12:22

pokemon
Review

Al jaren droomt een hele generatie Pokémon-fans van een remake van hun favoriete games. In de aanloop naar Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl bleek al dat het hele ‘trouwe’ remakes zijn, maar alsnog genoot Jacco van elke seconde.

Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl

Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl bieden precies wat je ervan verwacht, soms wat teleurstellend, maar toch oh zo fijn.
7,8
Score
78
Score: 80

Laatst stuitte ik op deze meme, die niet treffender had kunnen zijn. Elke leeftijdscategorie tussen de 6 en 30 jaar heeft z’n favoriete generatie Pokémon-games, en het werd in de afgelopen jaren steeds duidelijker dat de Sinnoh-fanaten snakten naar een remake van hún games. Niet onterecht, want strikt genomen waren Pokémon Diamond en Pearl de laatste nieuwe delen die echt leunden op de blauwdruk van Red en Blue; daarna breidde de reeks uit naar andere landen, nieuwe wereldstructuren en allerlei features die voor verdeeldheid zorgden.

Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl zijn misschien geen briljante (of shining, ha!) remakes, maar het is wel puur genieten geblazen.

pokemon

Andere tijden

Wellicht snakte ik net als velen naar een ‘klassieke’ Pokémon-ervaring. Sword en Shield zijn echt prima games, maar wel met duidelijke hoogte- en dieptepunten. In die laatste categorie valt de structuur van de spelwereld, die ondanks de Wild Area door de jaren heen té lineair is geworden. Brilliant Diamond en Shining Pearl bewijzen dan ook dat 2007 een andere tijd was, een tijd waarin je nog verdwaald kon raken in de Wayward Cave of Mount Coronet. Een tijd waarin de wereld nog vol zat met optionele delen om te verkennen en waarin enkel kennis en strategie bepaalden wie de betere trainer is.

De remakes brengen dat gevoel weer helemaal terug, omdat Sinnoh nog is gebouwd met bovenstaande doelen hoog in het vaandel. Bovendien is de regio nog altijd razend interessant als het gaat om de lore van de reeks. Van Celestic Town tot het standbeeld in Eterna City: Sinnoh zit vol artefacten van de oorsprong van het universum, weerspiegeld door de dankbare houding van diens inwoners. Mocht je je dus afvragen waarom Diamond en Pearl zo geliefd zijn; dát is exact de reden.

pokemon

Vriendelijke Bidoof

Dat het old-skool Pokémon-gevoel zo sterk aanwezig is, betekent ook dat Brilliant Diamond en Shining Pearl hele veilige remakes zijn. Leg de DS-games ernaast, en de wereld, npc’s en pokémon zijn vrijwel een-op-een overgenomen. Dat is iets om rekening mee te houden, bijvoorbeeld wanneer je éérst naar het PokéCenter moet om je team weer op te lappen en daarna apart de PokéMart moet bezoeken om inkopen te doen.

ILCA, de studio waaraan Game Freak de titels toevertrouwde, heeft wel een hoop fijne veranderingen doorgevoerd. Gevechten zijn sneller en bieden meer info, je kunt overal bij je pokémon-boxen en Exp. Share voorziet nu je hele party van XP (daarover later meer). Ook zijn Hidden Machines, bijvoorbeeld Cut en Surf, godzijdank niet meer relevant.

Althans, ze worden toegevoegd aan je Pokétch, waarbij een wilde pokémon je komt helpen als je er een gebruikt. Uiteraard is dat waar mogelijk een vriendelijke Bidoof, de pokémon die we vroeger allemaal hebben misbruikt om zoveel mogelijk HM’s kwijt te kunnen. Alle dergelijke veranderingen maken de games vele malen sneller en fijner dan zowel Pokémon Diamond en Pearl als het iets snellere Platinum.

pokemon

Gemiste kansen

Over Platinum gesproken: dat is waar de remakes een aantal kansen laten liggen. Helaas is niet alle content – zonder er te diep op in te gaan – in dezelfde vorm aanwezig als het verbeterde derde deel. Een goed voorbeeld daarvan zijn de Pokédex en de monsters die je in de wereld vangt. Waar het aanbod in Platinum werd uitgebreid om bijvoorbeeld meer dan één vuurtype te bieden, is het aanbod exact zoals in Diamond en Pearl. Sowieso zijn er geen pokémon uit nieuwere generaties te vinden, wat de boel nog vele malen boeiender had kunnen maken.

Een redelijk compromis bij het gemis van Platinum-pokémon is de Grand Underground. Naast een Secret Base opzetten en graven naar juwelen, kun je daar ook gebieden bezoeken met loslopende pokémon die je niet aan de oppervlakte vindt. Met behulp van fancy standbeelden heb je invloed op welke er rondwandelen, om bijvoorbeeld alsnog aan een Garchomp te komen (de mijne heet Chomp en lust je rauw). Omdat de gangenstelsels letterlijk door heel Sinnoh lopen en de pokémon zich afstemmen op het level van je team, is de Grand Underground een prima tijdsbesteding.

pokemon

Makkelijker?

Andere nieuwe features variëren van tegenvallend (de real-time Super Contest) tot leuk (pokémon die met je meewandelen!) tot controversieel (Exp. Share). Je kunt Exp. Share niet uitschakelen, waardoor je team sneller traint dan vroeger. Voor wie écht een klassieke uitdaging wil, is dat een flinke teleurstelling. Voor wie net als ik geen zin meer heeft in urenlang grinden voor elk gymgevecht, is het echter een uitkomst. Dat de optie om het uit te zetten ontbreekt, is desalniettemin een misser.

Het maakt de games er in ieder geval niet lastiger op, al speel je Pokémon nog steeds niet voor de hoge moeilijkheidsgraad. Bovendien is er redelijk wat te doen na het verslaan van de Elite Four en de nog altijd beruchte Cynthia, waaronder het opsporen van een aantal legendaries, moeilijkere Master Class-gevechten in de Battle Tower, een rematch met de gym-leaders en Ramanas Park bezoeken. Dat laatste is een nieuwe locatie waar je met zogenaamde Discovery Slates, die je weer vindt in de Grand Underground, legendarische pokémon uit andere games kunt vangen. Best een prima lijstje dus, al is het gemis van de Battle Frontier wel weer kwalijk.

Voel je niet bezwaard

Op dat soort momenten vraag ik me af of het niet beter was geweest om te gaan voor ‘moderne’ remakes die zich kunnen meten met de huidige standaarden van de franchise, zoals het fantastische HeartGold en SoulSilver destijds ook deden. Aan de andere kant weet je nooit hoe dat uitpakt, en of de magie van Sinnoh in zo’n proces behouden blijft.

Daarbij zien Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl er beter uit dan verwacht. De wereld is, zeker op een Switch Oled, heerlijk kleurrijk en ook watereffecten en gezichtsexpressies stellen niet teleur. Het zijn geenszins grafisch indrukwekkende games, maar dat neemt niet weg dat de geinige chibi-personages (inclusief nieuwe outfits) en golvende waterpartijen mooi zijn om naar te kijken. Het enige wat soms écht in de weg zit is de twijfelachtige collision detection; soms loop je veel sneller tegen een object aan dan de bedoeling is.

pokemon

Dus nee, Brilliant Diamond en Shining Pearl zijn niet uitzonderlijk voor remake-begrippen. Ze laten hier en daar kansen liggen en zijn voor de kritische speler absoluut érg veilig. Ze tonen echter wel aan hoe doordacht de oorspronkelijke DS-games zijn, hoe magisch Sinnoh aan kan voelen en bieden een klassieke ervaring in een modern jasje. Voel je dus vooral niet bezwaard om ervan te genieten: het is oké.

Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl verschijnen op 19 november voor Nintendo Switch.

0 Reactie(s) op: Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl review – Veilige terugkeer naar fantastische games

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.