Ziggo Wifi Assistent-app: Breng je draadloze netwerk in kaart

Door: Wesley Akkerman | 01 november 2019 06:28

Wifi-tips
How To

Als je thuis gebruikmaakt van wifi, van Ziggo of van een andere leverancier, dan heb je ongetwijfeld te maken met dode zones in huis. Dit zijn plekken waar de wifiverbinding minder snel is, om wat voor reden dan ook. Dit kan door muren komen, maar ook door de afstand tussen de modem of router en het apparaat dat internet gebruikt. Met de Ziggo Wifi Assistent-app kun je nu controleren welke punten in huis dode zones hebben. Wij leggen je uit hoe het werkt.

Nadat je toestemming hebt gegeven voor het weggeven van specifieke, persoonlijke data, kun je aan de slag met de Ziggo Wifi Assistent-app (ook beschikbaar voor iOS). Bij het openen van de app zie je onderin een grote knop staan met Start meting. De digitale wifi-assistent Chris begint dan tegen je te praten, waarna de app vraagt om toestemming tot je locatie. Vervolgens volg je de stappen op op het scherm. Chris verzekert ons nog dat de verzamelde data op je toestel blijft en niet verzonden wordt.

Ook niet geheel onbelangrijk: de Ziggo Wifi Assistent heeft op Android de nieuwste versie van ARCore nodig. Mocht je die update niet hebben, dan kun je die meteen downloaden vanuit de app.

Ziggo Wifi Assistent
Ziggo Wifi Assistent
Ziggo Wifi Assistent
Ziggo Wifi Assistent

Aan de slag met Ziggo Wifi Assistent

Nu kunnen we beginnen. Chris vertelt je precies wat je moet doen. Eerst moet je naar je modem lopen. Staat die achter een gesloten deur? Prima, dan moet je die deur gesloten houden voor een realistische meting. Na een paar seconden krijg je het resultaat te zien. Die resultaten kun je overigens later in het overzicht terugzien.

Door middel van augmentedrealityeffecten wordt er een punt gemaakt in je huis waar de meting plaatsvindt. Dit doet de app per keer dat je een meting doet, zodat je achteraf precies kunt zien waar een meting plaatsgevonden heeft en hoe het met het internet gesteld is. Op de kaart die in beeld verschijnt zie je meteen je internetsnelheid en of dit snel is of niet. Ben je klaar met de metingen? Druk dan op Klaar en geef aan dat je verder niets meer wil meten in huis.

Nu komen we aan bij de 3D Map. Hier zie je alle gemeten punten in huis. De bolletjes op het scherm stellen die punten voor. En door op die bolletjes te tikken, krijg je per punt een overzicht van de metingen te zien. Bij ons is het helaas zo dat niet alle punten op de correcte plaats staan, maar dat doet verder niets af van de indruk die je krijgt van je internetsnelheid in huis.

Helemaal onderin zie je ook de optie Samenvatting staan, waar je een overzicht krijgt van de scores in je huis. Belangrijker is misschien nog wel de sectie voor Tips & Hulp, waar wifi-expert Chris je kan helpen bij het verbeteren van de wifiverbinding in huis. Zo raadt Chris aan extra wifipunten in huis te plaatsen (zoals meshrouters) of de afstand tussen de modem en het apparaat te verkleinen, waar mogelijk. Daarnaast kun je contact opnemen met de klantenservice van Ziggo en kunnen de medewerkers zien welke metingen je verricht hebt, waardoor ze je mogelijk snel kunnen helpen.

6 Reactie(s) op: Ziggo Wifi Assistent-app: Breng je draadloze netwerk in kaart

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • 4 november 2019 19:47 fgijsen
    Nou, nou, nou. Wat een reclame voor Ziggo. Brengt zeker weer een hoop geld in het laadje. Moet er niet advertorial bij staan.
    De opjectiviteit bij Computertotaal is weer ver te zoeken.
    Even neutraliseren: KPN heeft hier ook hele goede Apps voor en de Wifi apparaten van Ubiquiti zijn één van de beste.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 4 november 2019 20:17 robmb
    @fgijsen helemaal eens. Wat een baggerstuk. Het wordt helemaal gek als de "adviezen" doodleuk worden weergegeven: Zo raadt Chris aan extra wifipunten in huis te plaatsen (zoals meshrouters) of de afstand tussen de modem en het apparaat te verkleinen, waar mogelijk. Nou, wat een goed advies! Daar heb je nou echt wat aan! Wel weer zo eerlijk dat Wesley Akkerman erbij schrijft dat de "klantenservice" van Ziggo je "mogelijk" snel kan helpen (want die kans is niet zo groot natuurlijk, behalve met dat soort adviezen als "verklein de afstand tussen modem en het "apparaat". Ik had vroeger een abonnement op de papieren magazine van Computer Totaal totdat ik ook daar de indruk kreeg alleen nog maar paid content voorgeschoteld te krijgen zonder enig respect voor de lezer.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 5 november 2019 10:53 Joris Peterse
    @fgijsen Als iets een advertorial of advertentie is, dan staat het er altijd bij. Wanneer KPN met iets vergelijkbaars komt gaan we er ook direct mee aan de slag, net zoals dat het hier is gebeurd.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 5 november 2019 15:10 fgijsen
    @Joris Peterse. Ik geloof er niets van, Joris. Jullie adviseren in het artikel zelfs nog contact op te nemen met Ziggo. Als dat geen reclame is, wat dan nog wel.
    Daarbij denk ik dat het technische niveau van de gemiddelde Computertotaal-lezer nogal wat hoger ligt als dat van de gemiddelde Ziggo-helpdeskmedewerker. Doorgaans werken die gewoon een lijstje af.
    KPN heeft trouwens ook een Wifi-tuner.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 6 november 2019 13:10 Joris Peterse
    @fgijsen Er staat geen partner, advertentie of reclame boven dit artikel. Dus is het geen reclame. Geloof het of niet, maar het is echt zo simpel.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 4 november 2019 20:13 Rera
    De meesten kunnen deze app niet installeren ook ik niet
    Galaxy s6 Edge android 7 dus zo geweldig is deze niet.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.