11 tips bij elektronische ongevallen

Door: richard-veenstra | 07 januari 2020 09:26

Hacker
How To

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. Pagina 2

We denken er allemaal veel te weinig over na: wat als je harde schijf het opeens begeeft, heb je een plan voor als je smartphone gestolen wordt en weet je wat je moet doen als je je tablet in bad laat vallen? In dit artikel geven we je tips hoe je je het beste kunt voorbereiden op elektronische ongevallen.

Tip 01: Reservekopie

Misschien wel het belangrijkste en daarom geven we het meteen als eerste tip mee: zorg dat je van je documenten een reservekopie hebt! Ondanks dat iedereen het wel weet, hebben maar weinig mensen daadwerkelijk een recente kopie van hun bestanden en foto’s. Vreemd, want zo moeilijk hoeft het helemaal niet te zijn. Een ongeluk zit in een klein hoekje en een harde schijf of ssd kan het helaas weleens begeven. Concreet moet je ervoor zorgen dat je van al je belangrijke documenten minstens één kopie hebt. Dit kan gewoon een externe harde schijf zijn die je elke week even aan je pc hangt en waarnaar je een kopie van de bestanden maakt waaraan je gewerkt hebt. Uiteraard moet je ervoor zorgen dat je de back-upschijf niet naast de pc legt, want mocht je laptop of desktop-pc worden gestolen, dan zal de externe schijf waarschijnlijk ook mee worden genomen. Wil je meer zekerheid, zorg dan dat je twee kopieën van je data hebt, het liefst op verschillende locaties. Een goede optie is om één kopie in de cloud op te slaan. Tegenwoordig is online schijfruimte zo goedkoop dat je het vanwege het geld niet hoeft te laten. Google biedt je 15 gigabyte gratis, Microsoft levert 5 gigabyte gratis bij een OneDrive-account, maar voor 2 euro per maand heb je al 50 gigabyte online ruimte. Wil je echt een complete kopie van al je documenten hebben, dan heb je bijvoorbeeld voor 12 euro per maand een Dropbox Plus-account met maar liefst 2 TB ruimte.

Dropbox
Tip 01 Sla je documenten veilig op in de cloud: Dropbox Plus biedt 2 TB voor 12 euro per maand.
Tegenwoordig is online schijfruimte zo goedkoop dat je het vanwege het geld niet hoeft te laten

Tip 02: Foto’s in de cloud

Als we het dan toch over de cloud hebben, bedenk dan ook meteen of je automatisch al je foto’s in de cloud wilt opslaan. Zowel in iOS als in Android is dit mogelijk. Op een iPhone krijg je 5 GB gratis ruimte die je kunt gebruiken om foto’s in iCloud op te slaan. Het enige wat je hoeft te doen, is je op je iPhone aanmelden met je iCloud-account door bij Instellingen op je accountnaam te tikken en naar iCloud / Foto’s te gaan. Zet de schuif achter iCloud-fotobibliotheek aan. Elke foto die je vanaf dat moment maakt, wordt automatisch naar je eigen iCloud gestuurd. Op elk Apple-apparaat heb je nu toegang tot deze foto’s. Heb je meer ruimte nodig, dan kun je dit gemakkelijk bijkopen. In Android doe je hetzelfde met Google Foto’s. Open de app Foto’s en tik op de drie streepjes. Ga naar Instellingen en tik op Back-up en synchronisatie. Zet de schuif achter Back-up en synchronisatie aan. Eronder kun je nog aangeven of foto’s ook mogen worden geüpload als je een mobiele dataverbinding gebruikt en of je de functie wilt gebruiken tijdens roaming (als je je in een ander land bevindt). Wij raden dit echter niet aan, het is meestal voldoende om alleen te synchroniseren als je verbinding met een wifi-netwerk hebt.

Cloud
Tip 02 Je Android-toestel kan automatisch foto’s naar de cloud uploaden.

Tip 03: Foto’s digitaliseren

Niet alleen van nieuwe foto’s is het handig om een kopie te hebben, ook van je oude analoge foto’s is het slim een back-up te hebben. Een scanner is hierbij een handig hulpmiddel, want dan kun je de foto’s op een hoge resolutie inscannen en opslaan als jpg-bestand. Heb je een alles-in-een printer staan, dan is er een grote kans dat deze al over een scanner beschikt. Leg een foto of document op de glasplaat en geef de scanopdracht vanaf je pc. Let bij het scannen goed op dat je voor de juiste resolutie kiest. Een resolutie van 1200 x 1200 dpi is mooi voor foto’s die je daarna nog wilt bewerken met Photoshop, maar voor een gescand diploma is 200 x 200 dpi meer dan genoeg. Ook kun je kiezen voor grijstinten in plaats van kleur om ruimte op je schijf te bewaren. Helemaal handig is het als je dit draadloos kunt doen. Je meldt je printer dan aan op je wifi-netwerk en met een speciaal programmaatje van de printer-fabrikant kun je op afstand bestanden inscannen. Heb je geen scanner, dan kun je ook via je smartphonecamera documenten en foto’s inscannen, bijvoorbeeld met een app als CamScanner. Vanuit de app neem je een foto van een document en bepaal je waar de hoeken zich bevinden. De app trekt je opname vervolgens recht en maakt van je foto een pdf-document of jpg-afbeelding.

iPrint&Scan
Tip 03 Als je niet al te grote bestanden wilt krijgen, zorg dan dat de resolutie bij het inscannen niet te hoog is.

Tip 04: Smartphone-kopie

We keren nog eventjes terug naar de reservekopieën. Wist je dat je van je smartphone automatisch back-ups kunt laten maken? Op je iPhone kun je dit doen door naar Instellingen te gaan, op je naam te tikken en bij iCloud / iCloud-reservekopie de schuif aan te zetten. Elke dag wordt nu – mits je op een wifi-netwerk bent aangemeld – een kopie van je systeem naar iCloud verzonden. Let op, het gaat hier om de instellingen en informatie over je apps die op je systeem staan, foto’s moet je back-uppen via de optie die we in tip 2 lieten zien. Van je Android-smartphone kun je ook automatisch een reservekopie maken. Hiervoor ga je naar Instellingen en navigeer je helemaal naar beneden. Tik op Systeem, vervolgens op Back-up en zet de schuif achter Back-up maken op Google aan.

Smartphone-kopie
Tip 04 Veel eenvoudiger kan het maken van een automatische kopie van je smartphone niet.

Tip 05: Systeemherstel

Niet alleen je foto’s en documenten moeten veilig zijn als je harde schijf het ineens begeeft, het is ook slim om van je besturingssysteem een kopie te hebben. Het minste wat je kunt doen, is dat je af en toe in Windows 10 een systeemherstelpunt aanmaakt. Dit doe je door in Windows naar het Configuratiescherm te gaan en op de optie Systeem en beveiliging te klikken. Kies voor Systeem en klik links op Systeembeveiliging. Achter Nu een herstelpunt maken voor de stations waarvoor systeembeveiliging is ingeschakeld klik je op Maken. Voor instellingen, zoals welke stations worden meegenomen in een herstelpunt, klik je erboven op Configureren. Herstelpunten zijn handig om te maken voordat je een grote update doorvoert van een programma. Mocht er namelijk iets niet goed werken, dan kun je altijd weer terug naar dat vorige herstelpunt. Een andere optie is om een kloon of image van je harde schijf te maken. Een kloon is een identieke kopie van je schijf die je als back-up kunt bewaren. Gaat je harde schijf stuk, dan zet je de gekloonde versie in je pc en kun je meteen weer doorwerken. Een image schrijft alle informatie van een schijf weg naar een bestand, een imagefile. Het voordeel van een image is dat het een veel kleiner bestand oplevert en je niet een complete nieuwe harde schijf hoeft op te offeren. Wel kan een kloon ervoor zorgen dat je sneller weer aan de slag kunt. Voor beide oplossingen, kloon of image, zijn goede programma’s te vinden, enkele bekende opties zijn Macrium Reflect, Acronis Backup en CloudBerry Backup.

Systeemherstel
Tip 05 Maak op gezette tijden een herstelpunt van je Windows-systeem.
Mocht er iets niet goed werken, dan kun je altijd weer terug naar een vorig herstelpunt

0 Reactie(s) op: 11 tips bij elektronische ongevallen

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.