Alles over de cryptomunt van Facebook

© PXimport

Alles over de cryptomunt van Facebook

Geplaatst: 2 juli 2019 - 13:44

Aangepast: 16 november 2022 - 09:26

Justin Doornekamp

Facebook werkt al tijden aan een eigen cryptomunt en afgelopen maand was daar eindelijk de aankondiging: de Libra zal begin volgend jaar worden gelanceerd. Het social media-platform wil met de digitale munt betalingen vereenvoudigen. Toch is de Libra niet altijd gemakkelijk te begrijpen en daarom is wat uitleg wenselijk.

Het idee achter Libra is dat je straks geld op je telefoon hebt staan. Dit doe je in de eerste instantie door Libra te kopen via de bijhorende app op je telefoon en later mogelijk in fysieke winkels. Nadat je jezelf hebt geïdentificeerd met een foto, kun je direct euro’s gaan inruilen voor Libra.

Vervolgens kun je de cryptomunt gebruiken om online aankopen te doen. Ook betaal je gemakkelijk voor diverse diensten als een taxirit met Uber of een abonnement bij Spotify. Beide bedrijven lieten al weten de Libra te zullen ondersteunen.

Libra is vooral aantrekkelijk door de lage kosten in tegenstelling tot bijvoorbeeld een creditcardbetaling, waar je soms enkele procenten van het betaalde bedrag aan kosten moet betalen. Sommige apps en shops willen op termijn zelfs korting geven, als je met Libra betaalt. Ook kunnen gebruikers onderling betalingen doen, vergelijkbaar met PayPal of de Tikkie-app van ABN AMRO. Naast een losse app, wordt het straks mogelijk om geld over te maken via Whatsapp en Facebook Messenger.

Betalingen kun je anoniem doen, maar de transacties zijn wel openbaar. Facebook heeft een dochteronderneming opgezet, genaamd Calibra, om je transactiegegevens gescheiden te houden van je Facebook-profiel. In principe kunnen deze gegevens dus niet gebruikt worden voor bijvoorbeeld marketingdoeleinden.

Uiteindelijk hoopt Facebook dat je Libra gaat gebruiken voor het betalen van je rekeningen tot het bestellen van een kopje koffie. Op ieder moment kun je je Libra weer omruilen naar euro’s en dat bedrag kun je terug laten storten op je bankrekening.

Stabiele waarde

Schommelingen in de koers van de Libra hoef je niet te verwachten, omdat de onderliggende waarde van de cryptomunt bestaat uit een mandje met de meest stabiele valuta ter wereld, waaronder de Amerikaanse dollar, het Britse pond, de euro en de Japanse yen. Het idee daarachter is dat als één van deze munten flink minder waard wordt, of juist erg aantrekt, de waarde van de Libra stabiel blijft. Op die manier kunnen winkels de cryptomunt accepteren, zonder dat ze zich zorgen hoeven te maken over de waarde ervan. Flinke koersschommelingen zijn juist de reden waarom andere cryptomunten nog geen breed geaccepteerde betaalmiddelen zijn. Libra kan bovendien duizend transacties per seconde aan, terwijl bitcoin er slechts zeven aankan.

Facebook is niet de enige partij die toeziet op alle transacties. Libra wordt gecontroleerd door de Libra Association, die nu nog bestaat uit 28 leden, maar begin 2020 meer dan honderd leden moet hebben. Onder de leden vallen onder meer betaalmaatschappijen als Visa en Mastercard, maar ook eBay en enkele non-profit organisaties en durfkapitalisten. Ieder lid betaalt minstens 10 miljoen dollar om één stemrecht te verkrijgen in de Libra-raad, die bepaalt en controleert wat er met de munt gebeurt.

Alles over de cryptomunt van Facebook-15984500

© CIDimport

Risico’s

Een van de risico’s van de Libra is evenwel dat iedereen er een app voor kan maken. Dit kan opnieuw leiden tot een Cambridge Analytica-achtig schandaal, alleen worden dan niet je persoonsgegevens gestolen, maar je digitale munten. Facebook en de Libra Association zijn vooralsnog niet van plan om Libra-ontwikkelaars uitvoerig te controleren, hetgeen de deur wagenwijd openzet voor misbruik.

Met dat gezegd zijn er genoeg redenen om je zorgen te maken: met de Libra krijgt Facebook mogelijk nog meer macht in handen en er bestaat een kans dat gebruikers alsnog worden opgelicht. Maar de cryptomunt kan ook leiden tot meer efficiëntie en meer mogelijkheden om betalingen te doen, hetgeen vooral in ontwikkelingslanden interessant is. Alles valt en staat uiteindelijk bij het vertrouwen van consumenten en de ondersteuningen van winkels en andere partijen. In 2020 weten we meer.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten