In het vliegtuig: Bose QC 15 vs Logitech UE9000

© PXimport

In het vliegtuig: Bose QC 15 vs Logitech UE9000

Geplaatst: 19 februari 2013 - 06:53

Aangepast: 16 november 2022 - 09:22

Redactie ID.nl

Ok, hoofdtelefoons heb je in soorten en maten. Maar als je gaat vliegen is het, door al dat motorgeluid en gebrom, extra fijn als je een hoofdtelefoon hebt met noise reduction; een wegfilterfunctie van omgevingsgeluid. Op een transatlantische vlucht testten we twee van deze toestellen: de Bose QC en de UE9000 van Logitech. Ze zitten in dezelfde prijscategorie, maar daar is dan gelijk alles mee gezegd.

In je handbagage

Wie veel en vaak vliegt heeft voor zichzelf de allerbeste tas voor handbagage wel uitgedokterd; toch blijft het zo, dat je altijd ruimte tekort komt en de tas eigenlijk altijd zwaarder wordt dan je wilt. Gewicht en formaat van de hoofdtelefoons spelen dan dus zeker een rol. Het gewicht van de UE9000 ligt wat hoger dan dat van de QC van Bose.

En als je ook het gewicht van de case die eromheen meetelt, dan komt de QC alvast als beste naar boven. Het apparaat van Bose neemt in de case veel minder ruimte in dan de UE9000. De cases die standaard mee worden geleverd bij beide hoofdtelefoons zijn trouwens sowieso erg handig: je toch prijzige hoofdtelefoon kan opeens tegen een stootje en dat wil je, helemaal als je op reis bent.

Geluidskwaliteit

Op geluidskwaliteit scoren beide apparaten een ruime voldoende. De tonen zijn helder, er is niet teveel bas, alles is mooi in balans bij verschillende muziekstijlen. De geluidskwaliteit billijkt in onze ogen de niet geringe aanschafprijs dus zeker.

 

© PXimport

Zien en gezien worden

De UE9000 mag gezien worden: qua design verslaat hij de wat saai ogende Bose met gemak. De Bose is ook strak afgewerkt, maar het opvallende blauwe snoer en de shiny zwart/blauw/grijze afwerking van de UE9000 springt veel meer in het oog. Wie het belangrijk vindt om ook in het vliegtuig geen concessie te doen aan zijn hippe voorkomen, kiest het apparaat van Logitech.

Noise reduction

Het belangrijkste kenmerk van beide hoofdtelefoons is de noise reductionfunctie. Superfijn als je geen herrie aan je hoofd wilt hebben en helemaal in een vliegtuig heb je natuurlijk enorm last van omgevingsgeluid. Een vliegtuig is dus een uitgelezen stek om deze functie aan een grondige inspectie te onderwerpen.

We beginnen bij de Bose. Wie de "knop om" zet, schakelt automatisch de noise reduction functie in. Hoorde je eerst het zuigende gebrom van het vliegtuiggeluid en het gekwetter van je reisgezelschap, dat is, nadat je een "klik" hoort, opeens weg. Maar dan ook, euhm. Echt. Weg. Deze functie werkt gewoonweg uitstekend en de Bose heet door deze functie met recht Quiet Comfort. Ook als je geen muziek luistert of een film kijkt is de Bose prettig om op je hoofd te hebben met de noise reduction knop op "aan". Ook het gehuil van baby's filtert de Bose trouwens bijna helemaal weg: hoewel we allemaal van kinderen houden is dit toch een van de meest vervelende geluiden om te horen...

Hoe anders werkt de noise reduction functie bij de UE9000. In vergelijking met de Bose werkt hij eigenlijk nauwelijks. Wie het knopje op groen zet (het knopje is trouwens helemaal niet gemakkelijk te bedienen als je de hoofdtelefoon draagt) hoort de muziek wat harder gaan. En verder nog een heleboel .... Omgevingsgeluid. De functie werkt helemaal niet zoals het zou moeten en wie de UE9000 voor dit speciale kenmerk wil kopen kan dar beter nalaten. Helemaal in vergelijking met de Bose, die echt het omgevingsgeluid tot bijna 0 reduceert, is de functie op de hoofdtelefoon van Logitech een lachertje.

 

© PXimport

Batterijduur

Beide hoofdtelefoons hebben een andere stroomvoorziening. De UE9000 kan worden opgeladen via mini-USB: er zit dus een accu in het apparaat zelf. Bij Bose hebben ze ervoor gekozen om te werken met een AAA batterij. Voor beide is wat te zeggen, natuurlijk. We kwamen er tijdens de vlucht achter dat de batterijduur van de UE9000 niet al te lang is: na een uur of vier was de batterij leeg meer deed het apparaat het nog wel.

Dat is een belangrijk nadeel van de Bose: deze hoofdtelefoon MOET stroom hebben, anders hoor je niks. Als je dus op reis gaat, is het handig om een of twee extra batterijen in de case te doen. Daar is trouwens aan gedacht door Bose, want in de case zit een klein doorzichtig zakje waar je je vliegtuigplug en een extra batterij in kunt stoppen. Maar de Bose doet het lang op 1 batterij: op een batterij haal je in ieder geval 24 uur luisteren. En waarschijnlijk nog veel langer.

Draagcomfort

De UE9000 sluit goed aan op de oren, maar voelt, we zeiden het eerder al, ook en misschien wel juist als je hem draagt, zwaar aan. Hoe anders is dat bij de Bose; dat apparaat is veel en veel lichter en dat merk je als je hem opzet, helemaal als je even daarvoor de Logitech op je hoofd hebt gehad.

 

© PXimport

De Bose sluit ook erg goed aan rond de oren, en eigenlijk merk je na een tijdje bijna niet meer dat je hem ophebt. Met de lengte van de draad is het bij beide apparaten prima in orde en ook de afstandsbedieningen zitten op de juiste plaats, hoewel die van Bose misschien wat hoger zit waar je hem eigenlijk zou verwachten, maar dat is voor iedereen persoonlijk natuurlijk.

Beide apparaten zijn trouwens perfect af te stellen op de grootte van je hoofd. Dat gaat bij beide hoofdtelefoons getrapt in kleine stapjes; voor ieder zijn bol een instelling. Dat mag je verwachten van hoofdtelefoons in deze prijscategorie.

 

© PXimport

Conclusie

Wie een perfect dragende, omgevingsgeluid wegfilterende alleskunner wil hebben zonder op te vallen, kiest de Bose. Wie gevoelig is voor design en een hoofdtelefoon als onderdeel ziet van zijn of haar imago, moet de UE9000 kiezen. Je moet dan wel genoegen nemen met een haperende noisereduction functie en een relatief zwaar gewicht. Wie praktisch is en lak wil hebben aan zijn omgeving kiest de Bose: wij zijn onder de indruk van de kwaliteit van de noise reduction functie. Revolutionair is het niet, wel een heel mooi stuk technologie.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten