Krijg je verschillende snelheden uit de speedtest? Zo los je het op!

© PXimport

Krijg je verschillende snelheden uit de speedtest? Zo los je het op!

Geplaatst: 17 mei 2014 - 05:30

Aangepast: 24 november 2022 - 10:39

Redactie ID.nl

Als je een internetabonnement afsluit bij je provider, dan wil je ook zeker weten dat je krijgt waar je voor betaalt. Je kunt dit zelf testen door middel van een speedtest, al liggen meerdere tests soms ver uit elkaar. Wij geven je tips voor het meten van je snelheid.

Het beste is om vaker op één dag een speedtest uit te voren. Doe dit verspreid. Je kunt er zo achter komen of je continu dezelfde snelheid behoudt, of dat deze telkens afwijkt. Je kunt deze test onafhankelijk uitvoeren op verschillende sites, je krijgt dan wel verschillende resultaten te zien. Mogelijke opties zijn speedtest.nl en internetsnelheid-testen.nl, wij raden je speedtest.net aan.

Providertest en verbinding

Blijkt uit een onafhankelijke speedtest zoals Speedtest.net dat je snelheid lager is dan verwacht, dan adviseren we je om naast een onafhankelijke speedtest ook een snelheidstest van je internetverbinding uit te voeren via je provider.

Je kunt daaraan eveneens aflezen of je de beloofde snelheid ontvangt. Betaal je bijvoorbeeld voor een pakket waarbij je 50 Mbits per seconde downloadsnelheid en 20 Mbits per seconde uploadsnelheid hebt, dan kun je aan de resultaten van de speedtest bij je internetprovider aflezen of je die snelheden bereikt. Als de speedtest van de internetprovider wel de goede resultaten geeft, dan weet je dat het probleem veroorzaakt wordt door de verbinding van het netwerk van je internetprovider met het internet en niet door jouw eigen internetverbinding.

 

© PXimport

De eerste speedtest die we hebben doorlopen om 11.00 uur.

Het is belangrijk om te weten of je internet hebt via de kabel, glasvezel of het verouderde ADSL. Werk je met laatstgenoemde, dan ben je afhankelijk van hoe ver jouw modem afstaat van de wijkcentrale. Hoe groter het afstandsverschil, des te minder snel zal je internetverbinding zijn. Daar is ook niets aan te veranderen als dit het enige probleem zou zijn.

Afwijkende resultaten

Je kunt bij de speedtests afwijkende resultaten krijgen. Hiervoor kunnen verschillende oorzaken voor zijn. Om een test goed te kunnen uitvoeren adviseren wij je om alle internetgerelateerde programma's af te sluiten als je een speedtest doet. Denk aan webbrowsers, e-mailprogramma's en gestarte updates, downloads en uploads. Daarnaast kan het geen kwaad de speedtesten op verschillende apparaten uit te voeren. Werk je met een verouderde desktop-pc, dan is de kans groot dat dit afwijkende resultaten kan opleveren. Het kan ook geen kwaad om de processor van je apparaat wat ruimte te geven door onnodige programma's af te sluiten. Des te minder je processor doet, des te sneller kan je internetverbinding worden.

Een andere oorzaak van een tegenvallende snelheid in het geval van ADSL, VDSL of een glasvezelverbinding kan digitale televisie zijn. Soms wordt er bandbreedte van de verbinding afgesnoept door het kijken van digitale televisie omdat er gebruik wordt gemaakt van IP-televisie. Zeker als je naar twee ontvangers tegelijkertijd kijkt, kan dit spelen. Bij kabelinternet geldt dit niet, daar is het televisiesignaal gescheiden van het internetsignaal.

 

© PXimport

De tweede speedtest om 13.00 uur. Het gaat om kleine verschillen in ons geval.

Wifi

Als je gebruikmaakt van wifi dan is de afstand tussen je apparaat en de router bepalend voor de snelheid. Je kunt de internetsnelheid verbeteren als je wifi gebruikt op een kortere afstand van de router.

Problemen oplossen

Als de speedtesten via wifi laag blijven uitvallen, ook als je er alles aan hebt gedaan om afwijkende resultaten aan te pakken, dan kun je gebruikmaken van het programma InSSIDer. Met dit programma kun je het kanaal waarop je actief bent in de buurt controleren. Zitten er meerdere mensen van dezelfde provider op het kanaal aangesloten, dan moet je in je modeminstellingen het kanaal aanpassen naar een rustig kanaal. Je internetsnelheid zal daardoor toenemen.

Is je snelheid via een pc die met een netwerkkabel is aangesloten veel lager dan je zou verwachten, probeer dan een pc of notebook direct aan te sluiten op je modem(router) met een netwerkkabel. Zo sluit je uit dat het probleem in je eigen thuisnetwerk zit. Is de snelheid nog steeds veel te laag, dan kun je de internetprovider bellen om te vragen of er wellicht een storing is. Niet alle problemen zijn op te lossen. De afstand van de wijkcentrale naar je huis zal niet veranderen, dus met ADSL ben je daar sterk van afhankelijk. Gebruik je echter een internetverbinding via de kabel of glasvezel, dan zou je de snelheid ongeveer moeten halen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten