Razer Kraken v3 Hypersense - Vibrerende headset

Geplaatst: 2 maart 2022 - 15:07

Aangepast: 25 november 2022 - 11:29

Nog niet zo lang geleden keken we al naar de Kraken v3-gameheadset, het meest gangbare model van de nieuwe Kraken v3-lijn. Vandaag is het de beurt aan de v3 Hypersense. Deze headset beschikt eveneens over de TriForce-drivers en heeft daarnaast ook een nieuw ‘Intelligent Haptics’-systeem aan boord.

Dat haptics-systeem is ook direct het grootste verschil tussen de reguliere Kraken v3 en de Hypersense-versie. Het systeem zorgt ervoor dat de headset fysiek mee kan trillen met lage frequenties. Dat kon de oudere Razer Nari ook, maar in deze nieuwe Kraken heeft het systeem een behoorlijke facelift ondergaan. Daarover later meer.

De headset is qua uitstraling, verbindingsmogelijkheden en extra’s grotendeels hetzelfde als de standaard Razer Kraken v3. Wel ligt de prijs, vanwege de haptics, iets hoger: de Hypersense-versie kost 130 euro.

Bouwkwaliteit

Qua uitstraling is er vrijwel geen verschil tussen de v3 en de v3 Hypersense. De nieuwe Kraken-gameheadsets hebben een vrij stevige uitstraling en zijn ruim opgezet. Zowel de hoofdband als de oorschelpen en oorkussens zijn dik. Het memory foam op de kussens is aan de binnenkant bekleed met een zachte, synthetische stof en aan de buitenkant met een synthetische leervariant. Er is gekozen voor deze bekleding, omdat op deze manier de vibraties van het haptic systeem beter kunnen worden doorgegeven naar je hoofd.

Ook de hoofdband is dik bekleed en verbonden aan de hard plastic oorschelpen middels een metalen verstelmechaniek. De combinatie van het harde plastic, de dikke oorschelpen en het metalen mechaniek maken dat de Kraken v3 Hypersense zeer degelijk aanvoelt. Het extra gewicht dat de Hypersense met zich meedraagt ten opzichte van de standaard v3 is verwaarloosbaar en daarmee is ook de Hypersense een redelijk comfortabele headset

Haptics

De v3 en de v3 Hypersense ogen vrijwel volledig identiek, op een klein knopje onderop de rechter oorschelp na. Met dit knopje kun je schakelen tussen drie verschillende intensiteitniveaus van het haptic systeem. Het haptic systeem in de Kraken-lijn is een flinke vooruitgang ten opzichte van de Nari. Dit nieuwe systeem kan namelijk niet alleen links en rechts afzonderlijk trillen, de haptics luisteren ook naar de frequenties van het lage geluid.

Dat wil zeggen dat het nieuwe systeem op verschillende snelheden kan trillen. Rijd je bijvoorbeeld in een oude diesel jeep, dan zal de headset beduidend trager vibreren dan wanneer je in een F1-auto stapt. Deze nuances in de trillingen maken dat de haptics meer dan een gimmick zijn: ze vergroten daadwerkelijk de precisie waarmee je de game waarneemt en kunnen zelfs richting meegeven.

In de praktijk levert het nieuwe haptics systeem voornamelijk heel erg veel spelplezier op. Het is natuurlijk een beetje absurdistisch, zo’n trillende headset op je hoofd, maar het voegt echt wat toe. Voornamelijk op de laagste of middelste setting kunnen de haptics je net dat beetje extra immersie meegeven en zelfs lokalisatie versterken. Zo zorgt het systeem ervoor dat bijvoorbeeld de terugslag van een sniper of een geluidseffect in een horrorgame een stuk meer tot leven komt.

Dat het systeem daarnaast gevoelig is voor verschillende frequenties, maakt dat het behoorlijk dynamisch aanvoelt. Op de hoogste setting is alle subtiliteit en dynamiek echter wel verdwenen en is het min of meer alsof je een wasmachine op je hoofd zet. Zelfs dat blijkt in de praktijk leuk, maar wel wat minder ‘bruikbaar’.

Er is wel een hele grote kanttekening bij het nieuwe haptic systeem: in-game muziek. Sluip je door beschutte bebossing langzaam op een vijand af, dan geven de haptics subtiel trillingen door. Ben je zo dicht bij de vijand dat er spannende muziek begint af te spelen, dan kan alle nuance in één klap uit de haptics verdwijnen.

De lage frequenties van de muziek hebben namelijk ook direct invloed op hoe heftig de headset trilt. Dat maakt dat het systeem niet in elke game lekker werkt en in sommige games alleen op selectieve momenten overtuigt. Het is dan ook even passen en meten welke intensiteitsinstelling je kiest en of je misschien zelfs de in-game muziek uit moet zetten, voordat je een overtuigende ervaring hebt.

Praktisch

Net als bij de Razer v3 is de enige aansluitmogelijkheid van de Hypersense de niet loskoppelbare usb-a-kabel. Hoewel dat een iets gebruikelijkere keuze is voor headsets die zich in de prijscategorie van de v3 bevindt, is het bij v3 Hypersense met diens bijbehorende, hogere prijspunt wel een echte tekortkoming. Ook in het geval van de Hypersense is de kabel maar anderhalve meter lang: vanaf de bank gamen met de console naast de televisie is er dan ook niet bij zonder de aanschaf van een usb-verlengkabel.

De usb-a-verbinding is ongetwijfeld noodzakelijk om het nieuwe haptic-systeem goed te laten werken, maar toch was een extra minijackverbinding - zelfs als met die verbinding de haptics niet werken - geen overbodige luxe geweest.

Wat bij de Hypersense, net als bij de v3, wél positief opvalt, zijn de microfoon en het eenvoudige volumewiel. Het volumewiel reageert naadloos met systeemvolume: er zijn helemaal geen vertragingen of haperingen en de microfoon klinkt op zijn beurt behoorlijk overtuigend. Hij is niet zo telefoonachtig zoals je vaak bij andere gameheadsets hoort en dankzij de dikke windkap gaat hij ook behoorlijk vergeeflijk om met medeklinkers.

Voor contentmakers klinkt de microfoon nog steeds wel iets te dun. Toch is het een van de meer overtuigend klinkende headsetmicrofoons.

Klank

Hoewel de v3 en de v3 Hypersense er identiek uitzien en over dezelfde drivers beschikken, is de klank toch behoorlijk verschillend. Dat lijkt een direct gevolg van het haptic systeem: de laagfrequente informatie is namelijk een stuk meer uitgesproken. Dat zit hem voornamelijk in het mid-lage frequentiegedeelte van de headset. En dat zorgt ervoor dat de Hypersense ietwat hol klinkt. Op de standaard v3 had je al het gevoel nooit echt tot de kern van de muziek door te kunnen dringen, en bij deze Hypersense is dat nog iets meer het geval.

In-game is deze klankbalans een stuk overtuigender. Het draait dan ook grotendeels om de haptics bij deze headset. Juist vanwege die extra dosis midlaag lijken de haptics wat beter bij de klank van de headset aan te sluiten: alsof het vibreren en de ietwat overdreven laagrespons naadloos in elkaar overlopen. Dat geeft niet direct een heel precies beeld, maar maakt wel een ongelofelijk immersieve weergave die simpelweg het spelplezier vergroot.

Concluderend

Het nieuwe haptics systeem in de Razer Hypersense v3 is geen onverdeeld succes, maar wanneer het werkt is het heel erg leuk. Dat is ook de kern van deze headset: heel erg leuk. Verwacht niet de meest precieze geluidsweergave of een heel multi-inzetbare headset, maar juist een zeer degelijk gebouwde gameheadset die spelplezier vergroot.

Naast de haptics krijg je ook nog instelbare rgb-verlichting en prima surround sound. Dat maakt van de Kraken v3 Hypersense vooral een gameheadset voor de gamers die van gimmicks en features houden. Ben je echter op zoek naar absolute precisie in de klank, kun je beter voor een andere gameheadset kiezen.

7,0

Razer Kraken v3 Hypersense

Leuke gimmicks voor gamers

Bouwkwaliteit

Microfoon

Haptics

Alleen verbinden met niet-loskoppelbare usb-a

Niet multi-inzetbaar

Klank ondergeschikt aan spelbeleving

**Adviesprijs** € 130,- **Verbinding** Usb-a **Compatibiliteit** Volledig compatibel met Windows-pc’s, beperkt compatibel met Mac en PlayStation **RGB-features** Ja **Batterijduur** N.v.t. **Website** [razer.com](https://www.razer.com/eu-en)...