Steeds meer Nederlanders kopen touch-laptop

© PXimport

Steeds meer Nederlanders kopen touch-laptop

Geplaatst: 14 augustus 2013 - 02:30

Aangepast: 16 november 2022 - 10:01

Jasper Bakker

Hoewel het marktaandeel nog klein is, zijn laptops met touchscreen bezig aan een opmars in Nederland. De verkoop van deze apparaten is volgens Gfk Retail and Technology ruim verdubbeld sinds december.

De verkoop in Nederland van laptops met touch-schermen bedroeg in juni 5,5 procent van de totale laptopverkoop. Dat kleine marktaandeel is het afgelopen halve jaar wel flink gegroeid. In december waren touch-laptops nog goed voor slechts 2 procent van de Nederlandse notebookverkoop. Dit blijkt uit verkoopmetingen door onderzoeksbureau Gfk Retail and Technology.

Half jaar terug nog nauwelijks aanbod

De groei in de afzet is mede te danken aan het aanbod, weet Gfk-consultant Tessa Holzenbosch te vertellen aan Webwereld. Hoeveel touch-laptops er zijn bijgekomen kan zij niet goed zien in de cijfers, maar er is volgens haar wel sprake van een toename. "Er zijn er natuurlijk wel meer bijgekomen; het komt heel langzaam op." In december waren er nog maar nauwelijks touch-laptops verkrijgbaar op de Nederlandse markt.

Verder speelt ook het besturingssysteem een rol, naast het gebruik dat consumenten maken van apparaten, benadrukt Holzenbosch. Een touch-laptop komt vaak 'in huis' naast een tablet. "Wat is het gebruik ervan?", is de sleutelvraag, "En is daarvoor touch nodig?" Voor bepaalde toepassingen, volgens haar met name in het onderwijs, is dat wel het geval. Maar voor veel andere toepassingen niet.

'Ultrathins zijn interessanter'

De verwachting is dan ook niet dat Windows-notebooks met touch-schermen op korte termijn groot worden. "Veel partijen concentreren zich nu op ultrathins", vertelt Holzenbosch. Ultrathins is de term die Gfk hanteert voor dunne en toch krachtige laptops: de optelsom van Intels Ultrabooks en AMD's antwoord daarop.

Deze categorie was in juni goed voor 21 procent van de totale laptopverkoop in Nederland. In december vorig jaar lag dat nog op 13 procent. Ultrathins zijn voornamelijk non-touch apparaten. Holzenbosch stelt dat het prijsniveau hierbij veelbepalend is. De meerprijs voor een ultrathin laptop valt mee, maar voor touch niet. Terwijl de meerwaarde van een lichte laptop voor veel gebruikers duidelijk is, mede door de trend van mobiliy, geldt dat voor een touch-laptop niet zo.

Ondertussen lijken all-in-one pc's met touch-schermen meer in trek. Dat type computer is goed voor 15 procent van alle all-in-ones die in juni zijn verkocht in Nederland. Maar dat percentage is scheefgetrokken doordat er veel aanbiedingen zijn geweest voor non-touch all-in-ones, zoals bijvoorbeeld iMacs. Uitverkoop en BTW-acties bij diverse winkelketens hebben de verkoop opgedreven waardoor het aandeel van touch-uitvoeringen is gekrompen. In december waren touch all-in-ones goed voor 24 procent van de totale all-in-one verkoop.

Touch is nog jong

De Gfk-consultant is er wel van overtuigd dat touch de toekomst heeft, maar met een kanttekening. "Je moet je afvragen hoe snel die ontwikking gaat." Ze wijst erop dat het bestaan van touch-tablets eigenlijk nog maar kort is: Apple-CEO Steve Jobs heeft begin 2010 de allereerste iPad onthuld. Dat is nu net drieënhalf jaar geleden.

Bron: Webwereld.nl

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten