© PXimport

Test: Starhawk

Geplaatst: 28 augustus 2012 - 11:00

Aangepast: 16 november 2022 - 09:23

Redactie ID.nl

In een tijd van crisis spelen gamemakers het liefst op veilig. Zo blijft Activision vrolijk doorgaan met Call of Duty en heeft EA Battlefield 4 reeds in productie. Op zich niets mis mee, maar voor de ontwikkeling van het shooter-genre is het wel zo prettig dat sommige ontwikkelaars ook risico durven te nemen.

Met Starhawk laat LightBox Interactive zien dat het tot de kleine groep creatieve studio's behoort. Het combineren van een third-person-shooter met een real-time strategy-game is weliswaar niet helemaal nieuw, Starhawk bewijst wel dat het goed werkt binnen een team-based-shooter.

LightBox probeerde het al eerder, met Starhawks voorganger Warhawk. Bij het spelen van deze game kregen we toch vooral het idee dat het spel nog niet helemaal af was. Zo ontbrak de beloofde singleplayer-modus en was het aantal spelmogelijkheden beperkt. Starhawk is dus eigenlijk wat Warhawk had moeten zijn.

Eenzame spelers

In tegenstelling tot Warhawk beschikt Starhawk weldegelijk over een modus voor de eenzame speler. Vergis u echter niet, deze is alleen bedoeld als opstapje naar het online gedeelte van het spel. Voorzien van een dun verhaaltje en slechte stemacteurs, worden in een serie missies alle verschillende spelopties uitgelegd. En dat is wel zo fijn, want het zijn er nogal wat.

Zo krijgt u aan het begin van elk spel een reeks gebouwen voorgeschoteld die u, mits u genoeg bouwmaterialen hebt verzameld, gelijk kunt bouwen. Verder bestaat er een aantal verschillende voertuigen met ieder enkele voor- en nadelen, en kunt u zelfs de vijandelijke basis bestoken vanuit de lucht of met een gigantische robot. Elke optie biedt een totaal andere manier van spelen en voor u ze allemaal onder de knie hebt, bent u absoluut een aantal uren verder.

© PXimport

Het verhaal is dan misschien flinterdun, de sterke gameplay maakt een hoop goed.

Uitgebalanceerd

Een van de meest noemenswaardige onderdelen van het spel is dat de verschillende manieren van vechten ontzettend goed zijn uitgebalanceerd. In eerste instantie lijkt u misschien oppermachtig vanuit de lucht in uw vliegtuigje, maar een goed gerichte raket van de grond-unit en u heeft er gelijk spijt van dat u niet gewoon beneden bent gebleven. Dit zorgt ervoor dat Starhawk nooit een kwestie wordt van het zo snel mogelijk bouwen van de sterkste voertuigen. Afhankelijk van de speelstijl zal er goed moeten worden samengewerkt om juist tot een gebalanceerd team te komen.

Verder bevat het spel behalve werkplaatsen voor voertuigen, ook gebouwen die op zichzelf staan. Zo kunt u overal op het terrein bunkers bouwen om veilig uit de schieten, en kunt u zelfs op elke locatie een nieuwe basis laten ontspruiten die met muren omringd is. Zo kan bijvoorbeeld de keuze worden gemaakt om heel defensief of juist offensief te spelen.

Verfrissend

Hoewel de singleplayer-modus erg beperkt is, biedt Starhawk genoeg om u dagen, weken of zelfs maanden bezig te houden. Natuurlijk zijn er de standaard 'deathmatch' en 'pak-de-vlag'-opties beschikbaar, maar die bekende spelmodi voelen door het toevoegen van de gebouwen erg verfrissend aan.

In eerste instantie wordt u min of meer gedwongen om uw basis op een vast punt te bouwen. Later in het spel bent u echter vrij om over de hele kaart nieuwe locaties te maken. Dit levert hilarische taferelen op waarbij u de tegenstander constant bestookt met luchtaanvallen, terwijl hij geen idee heeft waar uw basis ligt. Met teams van maximaal zestien man, is een goede communicatie essentieel. Dit laatste werkte tijdens onze testperiode vlekkeloos met een headset via het PlayStation Network.

© PXimport

Bij de coöperatieve missies is samenwerken cruciaal.

Buiten de standaard competitieve mogelijkheden bevat Starhawk een uitgebreide coöperatieve campagne. Deze manier van spelen doet nog het meeste denken aan het spel Dungeon Defenders. Deze speeloptie is op zichzelf al bijna een volwaardige game en het kan zowel in split-screen als online gespeeld worden. Waar de andere manieren van spelen nog wel eens in een grote chaos veranderen, zult u hier rustig moeten nadenken en goed moeten overleggen voordat u beslissingen neemt.

Conclusie

Al met al biedt Starhawk een zeer uitgebreid pakket waar elke shooter-fan van zal smullen. Combineer dit met de mooie beelden, sfeervolle muziek en het feit dat alles altijd soepel blijft lopen, en er kan zeker gesproken worden van een geslaagd experiment. Dat het verhaal flinterdun is en de voice-acting belabberd uit de verf komt, is slechts een kleine smet op een vrijwel perfect spel.

Starhawk

Prijs € 59,99

Taal Engels en Nederlands gesproken

Platform PlayStation 3

Ontwikkelaar LightBox Interactive

Uitgever Sony

PEGI 16+

Releasedatum 9 mei 2012

Oordeel 9/10

Pluspunten

Zeer geslaagde combinatie van genres

Goed gebalanceerde voertuigen

Coöperatieve mogelijkheden

Minpunten

Matig verhaal

Slechte stemacteurs

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten