Verzet groeit tegen privacy-afbraak Facebook

Burgergroeperingen voeren het verzet tegen privacyschendingen door Facebook verder op. In Nederland doet de Consumentenbond mee.

De Amerikaanse 'progressieve' politieke organisatie MoveOn.org is afgelopen weekend een Facebook-petitie gestart tegen de 'instant personalization' die Facebook onlangs heeft ingevoerd. Ook de Electronic Frontier Foundation (EFF) ageert tegen de steeds verder gaande privacybeperkingen door de diverse sociale netwerksites.

'Moet standaard op slot'

In Nederland heeft de Consumentenbond vorige week sociale netwerksites nog opgeroepen om profielpagina's, zoals die op Hyves en Facebook, standaard 'dicht' te zetten. Facebook heeft inmiddels meer dan 400 miljoen geregistreerde gebruikers. De Consumentenbond pleit voor default niet delen, in plaats van de tegengestelde situatie die nu opgang doet.

"Op die manier krijgen consumenten maximale controle over hun gegevens doordat zij zelf bepalen welke persoonlijke informatie ze willen delen en met wie. Tevens moet het wijzigen van de privacy-instellingen een stuk duidelijker, transparanter en gebruiksvriendelijker worden", aldus de Consumentenbond. Het dicht zetten van een open profiel is voor consumenten volgens de bond "vaak een ingewikkelde klus".

Default delen

Facebook deelt sinds kort persoonsgegevens als naam, foto, geslacht en vrienden met sites van derden. Dat omvat onder meer online tekstverwerker Docs.com, recensiesite Yelp en muziekdienst Pandora.

MoveOn.org is afgelopen weekend een Facebook-groep begonnen met de naam 'Facebook, respect my privacy!'. De groep heeft inmiddels meer dan 50.000 leden. Vorige week stuurden twee Amerikaanse senatoren een brief naar Facebook-baas Mark Zuckerberg met het verzoek het privacybeleid van zijn bedrijf te herzien.

Misleiding

De Electronic Frontier Foundation heeft een tijdlijn gepubliceerd van het afbouwen van de gebruikersprivacy door Facebook. De organisatie wijst ook op het gebruik van misleidende interfaces door het veelgebruikte sociale netwerk om gebruikers ertoe te krijgen toestemming te geven voor het delen van meer persoonlijke informatie. EFF noemt dit 'evil interfaces'. Vorige week citeerde de Amerikaanse krant The New York Times een Facebook-medewerker die zei dat oprichter Zuckerberg "niet gelooft in privacy".

Bron: Webwereld

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten