10 tips voor Windows 11

Door: Mark Gamble | 24 november 2021 10:47

How To

De meest in het oog springende wijziging van Windows 11 ten opzichte van de vorige Windows-versie is de interface. Er is namelijk een nieuw ontworpen startmenu dat zich nu in het midden van de taakbalk bevindt, en er zijn afgeronde vensters en knoppen. Maar, Windows zou Windows niet zijn als je niet ook dit nieuwe besturingssysteem naar je hand kunt zetten.

01 Pictogrammen en startknop

Een van de veranderingen in Windows 11 die direct in het oog springt is het feit dat de pictogrammen op de taakbalk nu in het midden gecentreerd staan, evenals de startknop. In alle andere Windows-versies vond je dit onderdeel natuurlijk helemaal linksonder. De positie van de pictogrammen en de startknop kun je weer op die bekende plek zetten. Klik met de rechtermuisknop op de taakbalk en kies voor Taakbalkinstellingen. Ga vervolgens naar Gedrag van de taakbalk en klik erop. Daarna verander je de optie Uitlijning van taakbalk van Midden naar Links.

De startknop en de pictogrammen kun je weer gewoon aan de linkerkant laten zetten.

02 Vensters verplaatsen

Soms wil je met meerdere vensters naast of onder elkaar werken. In Windows 11 werkt dat net wat anders dan in Windows 10. Zweef met je muis boven de maximaliseer-knop van het venster. Je ziet dan een voorbeeldraster met schermlocaties. Klik op één van die locaties om het huidige venster direct op die positie neer te zetten. Klik je bijvoorbeeld op het linkerdeel, dan wordt je venster op de linkerhelft van je scherm geplaatst. Je kunt daarna ook meteen een ander venster selecteren dat dan automatisch aan de rechterkant van je scherm zal worden geplaatst.

Met deze nieuwe functie kun je je vensters op een bepaalde positie plaatsen.

03 Agenda toevoegen aan Wigdets

De functie Widgets laat in één oogopslag het weerbericht, nieuwsberichten, sportuitslagen of afspraken zien. Standaard wordt er in het widgetoverzicht echter geen agenda weergegeven. Om die toe te voegen, klik je op de Widget-knop op de taakbalk of gebruik je de toetscombinatie Windows-toets+W. De Widget-functie kun je trouwens alleen maar gebruiken met een Microsoft-account. Ben je aangemeld, klik dan onderaan op Widgets toevoegen. Vanzelfsprekend klik je nu op Agenda. Je ziet vervolgens in de widget alle data te zien en de eventuele afspraken die staan ingepland.

Met de Agenda-widget zie je in één oogopslag of je vandaag nog afspraken hebt staan.

04 Meerdere agenda’s gebruiken

Wil je meerdere agenda’s toevoegen aan de Agenda-widget? Klik dan op de drie puntjes rechts bovenaan de widget en kies voor Widget aanpassen. Vervolgens verschijnt er een lijst met extra agenda’s. Die lijst komt overeen met de agenda’s die je in je mailaccount van Outlook.com hebt staan. Selecteer de agenda’s die je wilt opnemen in het overzicht door het rondje voor de naam aan te klikken.

Je kunt meer dan één agenda toevoegen aan de Agenda-widget.

05 Widgets aanpassen

Je kunt het Widget-venster ook personaliseren door het formaat van een widget aan te passen of de locatie ervan in het venster te veranderen. De grootte pas je aan door met de muis op de drie puntjes rechtsboven een widget te klikken. Je kunt dan kiezen uit de formaten Klein, Medium en Groot. Wil je de plek van een widget wijzigen? Ga dan met de muis naar de bovenkant van de widget totdat de aanwijzer in een handje verandert. Dan kun je de widget met de linkermuisknop ingedrukt naar een andere positie in het Widget-venster slepen.

De grootte van een widget kun je aanpassen via de drie puntjes.

06 Chatten en videobellen

Met de nieuwe Chat-functie kun je met je contactpersonen van Outlook.com chatten en videobellen. Er wordt gebruikgemaakt van een lichtere versie van Microsoft Teams. De Chat-app start je met de toetscombinatie Windows-toets+C. Ook voor deze app moet je je aanmelden met je Microsoft-account. De contacten van je Microsoft-account worden automatisch gesynchroniseerd. Klik op een van de personen uit de lijst om een conversatie te starten. Let wel: de ontvanger moet beschikken over Windows 11 met de Chat-app of Microsoft Teams met een persoonlijk account gebruiken. 

Met Chat kun je gesprekken voeren of videobellen met je Outlook-contactpersonen.

07 Apps verwijderen

Het startmenu van Windows 11 is ten opzichte van Windows 10 aanzienlijk versoberd. Zo kun je geen live-tegels meer gebruiken en bevat het startmenu alleen nog maar snelkoppelingen naar programma’s en onlangs geopende bestanden. De apps die je in het startmenu ziet, kun je naargelang je wenst uit het menu verwijderen. Daarvoor klik je er met de rechtermuisknop op en kies je voor Van Start losmaken. Ook kun je apps compleet verwijderen. Ook dan klik je er met rechts op, maar kies je voor Verwijderen. De app verdwijnt daarmee niet alleen uit het startmenu, maar ook van je computer.

Apps kun je via het startmenu compleet verwijderen van je computer.

08 Apps verplaatsen

In Windows 10 kon je apps in het startmenu onderverdelen in verschillende (zelfgemaakte) rubrieken. Dat kan in Windows 11 niet meer. Je kunt alleen nog maar apps naar een voor jou wat prominentere plek verplaatsen. Dat doe je heel eenvoudig door een pictogram te selecteren en deze naar de gewenste plek te verslepen. Je kunt een app ook in één keer helemaal linksboven positioneren door op de gewenste app met rechts te klikken en vervolgens te kiezen voor Naar boven verplaatsen. De app wordt dan als eerste getoond in het startmenu.

Je kunt zelf de volgorde van de apps in het startmenu bepalen.

09 Meerdere bureaubladen

Werken met meerdere bureaubladen ontbreekt ook in Windows 11 niet. Je kunt een nieuw bureaublad toevoegen via de Taakweergave. Die open je door op de knop op de taakbalk te klikken of de toetscombinatie Windows-toets+Tab te gebruiken. Je ziet dan een weergave van je actieve programma’s, met onderaan de optie om nieuwe bureaubladen aan te maken. Je kunt oneindig veel bureaubladen aanmaken, maar of dat nou zo overzichtelijk is, is een tweede. Niet meer mogelijk in Windows 11 is een tijdlijn van recent geopende programma’s en bestanden bekijken. Al kun je de lijst nog wel opvragen in Edge.

Met de taakweergave kun je ook meerdere bureaubladen aanmaken.

10 Taakbeheer starten

In Windows 10 kon je nog het Taakbeheer opstarten door met rechts te klikken op de taakbalk. In Windows 11 is die mogelijkheid helaas verdwenen. Taakbeheer is echter wel een handige tool om lopende processen te controleren programma’s te stoppen die zijn vastgelopen. Wil je in Windows 11 het Taakbeheer starten? Dan doe je dat met de toetscombinatie Ctrl+Shift+Esc of, via een omweg, vanuit het snelstartmenu, dat je oproept met de toetscombinatie Windows-toets+X.

Taakbeheer kun je alleen nog maar met de toetscombinatie Ctrl+Shift+Esc of via het snelstartmenu oproepen.

2 Reactie(s) op: 10 tips voor Windows 11

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • 26 november 2021 16:28 pa3akf
    Ik schreef het al eerder: wanneer krijgen we een artikel over de voordelen van windows 11 boven windows 10? Tot nu toe lees ik alleen maar verhalen over wat er anders moet in Windows 11 of wat er in Windows 11 verdwenen is en alleen nog via een workaround kan worden benaderd. Mijn laptop en desktop zijn geschikt voor Windows 11 volgens Microsoft. Ik ga me echter geen nodeloos werk op de hals halen, nu deze machines prima onder Windows 10 draaien.
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • 27 november 2021 09:23 Patrick12
    Mijn laptop draait onder Windows 10 met een i3-prosessor en kan niet updaten naar Windows 11? Hoe kan ik dit euvel oplossen? Graag uw antwoord of ben ik verplicht om een nieuwe laptop met een i5-prosessor aan te schaffen?
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.