Automatisch back-ups maken met GoodSync

Door: dennis-gandasoebrata | 08 april 2020 06:10

How To

Dat het verstandig is om regelmatig een back-up te maken, weet je al. Maar heb je je back-ups wel optimaal ingericht? Bijvoorbeeld door centraal back-ups te maken in het geval je meerdere computers en andere apparaten in huis hebt. Of door de bestanden tussen de apparaten onderling continu te synchroniseren. Op deze manier automatisch back-ups maken kan met het gratis Goodsync.

We gaan aan de slag met GoodSync. Met dit programma synchroniseer je gegevens van verschillende apparaten. Dat kan een laptop zijn, maar bijvoorbeeld ook een mobiel apparaat of een online opslaglocatie. Zo kun je bestanden van je laptops synchroniseren met de andere computers binnen je thuisnetwerk, maar bijvoorbeeld ook met een netwerkschijf (nas) die actief is binnen het netwerk. Ook kun je de bestanden van een lokale computer synchroniseren met je Dropbox-account. Zo zorg je ervoor dat je bestanden op verschillende locaties worden bewaard en profiteer je optimaal van het feit dat je meerdere apparaten heeft.

Een programma zoals GoodSync biedt grote flexibiliteit op het gebied van bestandsbeheer, en dat is precies waar we naar op zoek zijn in een situatie met meerdere computers.

GoodSync downloaden en installeren

Wij kiezen voor GoodSync Free, het programma dat je gratis mag gebruiken. Tijdens de installatie kun je kiezen voor de Nederlandse taal, maar wij zijn over de kwaliteit van de vertaling minder te spreken. Bovendien zijn bepaalde onderdelen niet vertaald. Voor dit artikel gaan we daarom uit van de Engelstalige versie.

Tijdens de installatie wordt je gevraagd om een account aan te maken. Hoewel deze stap niet verplicht is, is dit voor ons doel wel vereist. Alleen met een account kun je meerdere apparaten meenemen in de synchronisatie en de bestanden van verschillende apparaten veiligstellen in een back-up. Maak je geen account aan, dan werkt de software alleen ‘lokaal’. Wij maken dus een account aan, zodat we van het GoodSync-protocol gebruik kunnen maken.

Heb je tijdens de installatie niet aangegeven dat je een account wilt maken, dan kun je dat achteraf alsnog doen. Kies voor Tools, GoodSync Account Setup. Klik op Create a new GoodSync Account en klik op Next. Hierna bepaal je de naam van de computer die je aan het GoodSync-account wilt toevoegen (bij This Computer Name). Geef een e-mailadres, wachtwoord en gebruikersnaam op en klik op Next.

Kies hierna voor de optie Serve Files from this Computer to GoodSync clients. Deze optie zorgt ervoor dat er bestanden van de huidige computer naar de andere computers in het netwerk kunnen worden gestuurd. Geef je wachtwoord op en klik op Next en Apply. Er wordt een certificaat aan de computer gekoppeld en de computer wordt toegevoegd aan de groep.

Regelmatig back-ups maken van je belangrijke bestanden, raden we iedereen aan. Toch schiet het er geregeld bij in. Neem een kijkje bij onze Cursus Back-up en herstel, vol tips voor Windows, macOS, Android en iOS. Eventueel met 180 pagina's tellend praktijkboek!

Backup en Synchronize

Het hoofdvenster van GoodSync heeft een eenvoudige opbouw. Aan de linkerzijde vind je een overzicht van alle ‘jobs’, ofwel taken. De rechterzijde van het venster is gereserveerd voor een overzicht van de bestanden en mappen die onder een taak vallen. Hier vind je straks ook een overzicht van eventuele conflicten en aandachtspunten per taak.

Om een nieuwe taak aan te maken, klik je op New Job. Je vindt deze knop linksboven in het venster. Geef de taak eerst een naam, in het bovenste vak. Vervolgens geef je aan welk type taak je wilt maken: Backup of Synchronize. Bij de eerste optie (Backup) wordt een exacte kopie gemaakt van de ene map naar de andere map, maar niet andersom (lees: ‘eenrichtingsverkeer’). Ook als je een map of bestand verwijdert in de bronmap, wordt dit doorgevoerd in de andere map. De tweede optie (Synchronize) doet hetzelfde, maar in beide richtingen. Dus mappen en bestanden die in de ene map worden toegevoegd, worden ook in de andere map toegevoegd (lees: ‘tweerichtingsverkeer’). Hetzelfde geldt voor het verwijderen van bestanden.

Klik op OK om de taak te maken. Deze wordt toegevoegd aan het takenoverzicht, dat je links in het venster ziet. De taak wordt automatisch geselecteerd (herkenbaar doordat deze vet wordt getoond). Nu geef je aan om welke mappen en bestanden het moet gaan. Klik eerst op het pictogram van de linkermap (herkenbaar aan het gele pictogram van een map met een vraagteken). Een nieuw venster opent, waarin je de bronmap selecteert. GoodSync ondersteunt een flinke hoeveelheid bronnen, en hierin schuilt dan ook de kracht van het programma.

Bestanden back-uppen

Geef aan waar de bronbestanden zich bevinden. Gaat het om lokale bestanden, kies dan voor My Computer en wijs de locatie aan. Gaat het om online bestanden, kies dan de bijbehorende dienst (bijvoorbeeld Google Drive, OneDrive of Dropbox). Klik op OK om de map in te stellen. Vervolgens stel je de rechtermap in en klik je op OK als je klaar bent.

Het is hierbij van belang te onthouden welke rol deze map krijgt. Heb je eerder gekozen voor Back-up, dan gaat het hier om de doelmap waarin de items uit de eerder gekozen linkermap worden geplaatst of verwijderd. Alle wijzigingen die eerst in de rechtermap plaatsvinden, worden niet doorgevoerd in de linkermap. Dit gebeurt wél als je in GoodSync hebt gekozen voor de optie Synchronize.

Houd bij het instellen van GoodSync rekening met het feit dat niet alle bestanden door het programma worden meegenomen tijdens de back-up- en synchroniseeracties. Zo worden verborgen bestanden en systeembestanden uitgesloten.

Wil je totale controle, dan kun je zelf bepalen welke bestanden worden meegenomen of juist uitgesloten. Open het instellingenvenster van GoodSync en open de sectie Filters. Klik op het plusteken bij het vak Include All of om items toe te voegen. Het vak eronder – Exclude All after Include – biedt ruimte om juist items uit te sluiten. Klik op het plusteken en voeg de uitgesloten items toe.

In het onderste gedeelte van het venster vind je aanvullende opties. Hier kun je lege mappen uitsluiten (Exclude empty folders), alsmede verborgen bestanden en mappen (Exclude Hidden files and folders), systeembestanden en -mappen (Exclude System files and folders) en tijdelijke items (Exclude Temporary files and folders).

Proefdraaien

In het rechtervenster vind je de knop Analyze. Hiermee kun je op voorhand controleren welke acties plaatsvinden, nog voordat ze daadwerkelijk worden toegepast. Zo zie je welke bestanden en mappen worden toegevoegd, en welke items juist verdwijnen.

In de regel bovenaan het overzicht zijn verschillende categorieën zichtbaar. Je ziet hier bijvoorbeeld in één oogopslag of er conflicten tussen bestanden optreden (bijvoorbeeld als hetzelfde bestand in beide mappen is veranderd en er gekozen moet worden welk bestand moet worden overschreven) of eventuele fouten (als de bestandsnaam in combinatie met het pad ernaartoe te veel karakters in beslag neemt). Ben je tevreden over de analyse en wil je de taak daadwerkelijk uitvoeren: klik op Sync.

Back-ups automatiseren

Een goed back-upbeleid staat of valt met de frequentie waarmee je de reservekopieën maakt. Door je back-uptaken te automatiseren, heb je er geen omkijken meer naar en voorkom je dat je het misschien een keer vergeet. In het instellingenvenster kies je voor Auto, of klik op de knop Auto rechtsboven in het programmavenster.

In het vak Auto Analyze and Sync kun je een aantal variabelen opgeven die ervoor zorgen dat de synchronisatie automatisch van start gaat zodra er iets ‘verandert’. Kies voor On File Change als je het bestand automatisch wilt veiligstellen zodra er iets aan verandert (bij Delay geef je aan na hoeveel seconden de actie moet worden uitgevoerd: kies hier voor 30 seconden om te voorkomen dat de actie direct begint terwijl het bestand mogelijk nog niet volledig is veranderd).

Wij kiezen er hierbij ook voor om de actie periodiek te laten plaatsvinden: in dat geval geef je een aantal uur op waarna de actie moet plaatsvinden. Zet een vinkje bij Periodically (On Timer), every. Geef in de vakken ernaast de tijd op, bijvoorbeeld 8 uur, zodat de synchronisatie aan het einde van een werkdag plaatsvindt.

Het is aan te raden om GoodSync alle bestanden op de computers in je thuisnetwerk op een vooraf vastgesteld tijdstip te laten synchroniseren. Bijvoorbeeld elke dag om negen uur in de ochtend. Kies voor On Schedule en klik op Configure. Geef in het nieuw geopende venster aan op welke tijdstippen de acties moeten worden gestart. Het venster is niet zo gebruiksvriendelijk: met behulp van cijfercombinaties geef je aan wanneer de acties moeten plaatsvinden, bijvoorbeeld 0 voor zondag en 6 voor de zaterdag. De instructies lees je naast elk vlak.

Gelukkig is er de knop Test en het is dan ook belangrijk dat je die gebruikt om op van tevoren te controleren of het ingevulde schema correct is. Klik hierop en je ziet een overzicht van de ingevulde gegevens. Ben je tevreden? Bevestig dan met een klik op OK om het schema in te stellen.

GoodSync settings

GoodSync heeft een uitgebreide set opties waarmee je het programma verder naar je hand zet. Kies voor Tools, Program Options. Links in het venster zie je de verschillende categorieën. Kies bijvoorbeeld voor Auto om alle instellingen rondom automatische taken te bepalen. Wil je dat het venster van GoodSync automatisch wordt verkleind als er geen taken worden uitgevoerd, dan plaats je een vinkje bij de optie Auto-hide Mini Window when there is no active jobs. Ook kun je hier aangeven hoeveel taken tegelijkertijd mogen worden uitgevoerd (Auto Jobs to run in parallel max).

Het menu onder de rechtermuisknop bevat eveneens interessante opties. In het hoofdvenster van GoodSync klik je met rechts op een taak. Mogelijk wil je de linkermap en rechtermap met elkaar omwisselen. Dat kan handig zijn als je een back-uptaak hebt gemaakt (waarbij er dus onderscheid wordt gemaakt tussen de twee mappen en er ‘eenrichtingsverkeer’ plaatsvindt) en je de doelmap leidend wilt maken. Kies voor Advanced, Swap Job Sides (of gebruik de sneltoets Alt+W).

Heb je een flinke hoeveelheid back-uptaken en wil je meer overzicht? Verdeel ze dan onder in verschillende groepen. Klik met rechts op de taak die je wilt categoriseren en kies voor Groups. Een overzicht van gemaakte groepen verschijnt. De eerste keer zijn er uiteraard nog geen groepen beschikbaar. Kies dan voor New Group. Je vindt deze knop linksboven in het hoofdvenster van GoodSync.

Taken exporteren

Voorkom dat je op alle computers dezelfde taken moet maken. Voor taken die ook op andere computers moeten worden uitgevoerd, kun je de taken zelf exporteren. Dat voorkomt dubbel werk.

In het hoofdvenster kies je voor Tools, Export All Jobs. Realistischer is dat je niet alle taken wilt hergebruiken, maar een subset. Kies dan voor Tools, Export Selected Jobs. Geef de takenlijst een naam en sla deze op een locatie op die ook voor de andere computers toegankelijk is. Op de andere computer kies je in GoodSync voor Tools, Import Job List.

Ook het klonen van een taak kan je veel tijd besparen. Heb je een back-up- of synchronisatietaak aangemaakt die je als basis wilt gebruiken om een nieuwe taak te maken? Klik dan met de rechtermuisknop op een bestaande taak en kies voor Clone (of selecteer de taak en druk op Alt+C. Geef de taak een naam en klik op OK. Vervolgens kun je de taak selecteren en aanpassen.

Tot slot

Met GoodSync maak je optimaal gebruik van lokale back-ups en behoud je de mogelijkheid ook een deel online te bewaren. Wil je de gegevens van meerdere computers en andere apparaten altijd actueel houden, dan kun je uiteraard ook gebruikmaken van een clouddienst en de gegevens alleen online opslaan. Dit doet je uiteraard alleen wanneer je er geen bezwaar tegen hebt dat je gegevens extern (in de cloud) worden opgeslagen.

Bovendien heeft het gebruik van een online opslagdienst zoals OneDrive of Dropbox een belangrijke beperking: de opslagcapaciteit. Veel diensten kennen een maximum (zoals 1 TB bij OneDrive) en als je behoefte hebt aan meer ruimte, betaal je een relatief forse vergoeding. De prijscomponent zorgt er dan ook voor dat dergelijke diensten minder geschikt zijn voor de inzet als back-uplocatie van grote hoeveelheden gegevens.

0 Reactie(s) op: Automatisch back-ups maken met GoodSync

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.