Mafia 3 - IJzersterk verhaal, maar te veel bugs

Geplaatst: 15 oktober 2016 - 04:19

Aangepast: 14 december 2022 - 14:44

Het summum van Mafia 3: met Sam Cook’s What A Wonderful World op de radio door de straten van New Bordeaux scheuren. Dat is precies wat Mafia 3 is. Maar is de game zo goed als hij in eerste instantie lijkt?

Mafia 3 begint ijzersterk. Op indrukwekkende wijze wordt een verhaal geïntroduceerd over haat en discriminatie. De game draait om de half-zwarte Lincoln Clay die wraak zoekt op maffiabaas Sal Marcono. Dit proloog wordt vanuit verschillende perspectieven uit de doeken gedaan in documentairestijl. Dit verhaal, waarin gameplaysecties en tussenfilmpjes zich naadloos afwisselen, schreeuwt kwaliteit en doet verlangen naar meer. Lees ook:Gears of War 4 - Een best-of van alle Gears of War-games.

Mafia 3

De introductie van Mafia 3 eindigt in een spectaculaire uiteenzetting waarbij de typerende jaren ’60 soundtrack alle dopaminesnaren in het lichaam bespeelt. Wat volgt is vrijheid, de vrijheid die iedere welgeschapen open wereldgame toezegt. De eerste teugelloze rit in New Bordeaux, de fictieve versie van New Orleans, is een indrukwekkende. De straten van The Big Easy ademen sfeer en diversiteit. Van het kleurrijke French Quarter bezaaid met nachtclubs en jazzbars, tot de havens langs de oever van de Mississippi en de dampende, met alligator gevulde moerassen in de bayou.

De soundtrack zet hierbij perfect de toon, waar nummers zoals The Animals’ The House Of The Rising Sun, The Rolling Stones’ Sympathy For The Devil en Dusty Springfields’ Son Of A Preacher Man er voor zorgen dat zelfs bij het bereiken van de bestemming nog een blokje wordt omgereden. Gewoon om even die heerlijke track af te luisteren.

Belofte

Dit verhaal ontwikkelt zich in de game zelf door het veroveren van de verschillende districten van New Bordeaux, die elk door een onderbaas worden geleid. Om de opperbaas don Marcano te bereiken dient dit caporegime op systematische wijze overgenomen te worden. Dat doen spelers door in elk district de criminele handel uit te schakelen. Dit verschilt van drugshandel en prostitutie tot illegale drankverkoop en mensenhandel. Om een onderbaas uit te schakelen dient eerst een bepaalde schade aan de business toe te worden gediend.

Mafia 3

Mafia 3

Mafia 3

Hierbij ligt de keuze altijd uit meerdere activiteiten waarbij in ieder geval een x-aantal vijanden moet worden gedood. Lukt dit, dan volgt een stand-off met de onderbaas. Ieder district moet vervolgens verdeeld worden over drie handlangers die helpen de stad over te nemen: Vito (die je nog kent uit Mafia 2), de zuipende Ier Thomas Burke en de mysterieuze Haïtiaan Cassandra. Elk van deze personages biedt verschillende hulpmiddelen, die meer en beter worden wanneer je als speler meer macht verkrijgt. Denk aan speciale wapens, extra geld, de mogelijkheid om de politielijnen tijdelijk te blokkeren of het oproepen van handlangers. Uitermate handig voor het overnemen van een gebied, maar bij de verdeling is het belangrijk om alle drie je capo’s tevreden te houden. De eerste keer is het overnemen van een district een prima tijdverdrijf. De aanpak hierbij biedt altijd mogelijkheden voor meerdere invalshoeken, waarbij de keuze tussen een stille stealth- of een with guns blazing-aanpak het verschil maakt.

Da capo

Mafia 3 weet echter, ondanks de korte narratief hoogwaardige filmpjes tussendoor, geen diversiteit te brengen in het veroveren van de verschillende districten. Mafia 3 weet de wonderschone belofte van vrijheid simpelweg niet waar te maken. Keer op keer is de opzet, de aanpak en de aanloop naar de onderbaas éxact hetzelfde. Dat is de eerste keer leuk, de tweede keer minder leuk en tientallen uren later vooral erg jammer. Het weet zo de fantastische opzet te verbergen in een repetitieve laag. Doodzonde, want verstopt tussen al die herhalingsoefeningen zitten ook enkele hoogwaardige gameplaymomenten. De écht belangrijke verhaalmissies wijden namelijk wel van deze paden. Helaas zijn deze op één hand te tellen.

Mafia 3 - IJzersterk verhaal, maar te veel bugs-15082296

Hierbij wordt echter wel duidelijk hoe vermakelijk de gameplay van Mafia 3 kan zijn. Memorabele locaties, zoals een prachtige raderboot op de Mississippi en een verlaten pretpark, zijn het perfecte speelveld voor uitgebreide shootouts en achtervolgingsscènes. Het rijden, schieten en vechten werkt dan ook prima in Mafia 3, vooral dankzij de soepele en overtuigende animaties van jou en alle vijanden.

Toch kent ook dit gedeelte zijn schaduwzijde. De kunstmatige intelligentie is veelal ondermaats. Vijanden zijn steevast gebonden aan voorspelbaar gedrag dat niet verder reikt dan het verschuilen achter het dichtstbijzijnde muurtje. Van enige samenwerking of voorbedachte rade is nimmer sprake. Dit geldt ook voor het weglokken van tegenstanders. Door te fluiten wordt er altijd één vijand op onderzoek gestuurd. Eenmaal om de hoek stuurt een enkele knop deze naar het hiernamaals. Handlangers merken een ontzield lichaam zelden op en daardoor is deze fluitactie tot uit den treuren toe te passen.

Wonderful world

Mafia 3 lijdt daarnaast ook aan veel technische problemen. Van sporadische framedrops, missende ondertitels en zwevende voorwerpen tot problemen met de belichting, verdwijnende textures en volledige vastlopers. Het maakt de game verre van onspeelbaar, maar toont vooral dat we hier te maken hebben met een onafgewerkt product. Het tovert Mafia 3 soms ook om tot een dolkomische vertoning, iets dat in schril contrast staat met de uiterst serieuze en volwassen manier waarop de game racisme benadert.

Mafia 3

Dit laatste wordt in het verhaal voortreffelijk behandeld, maar is ook in kleine details terug te vinden in de daadwerkelijke gameplay. Bij een overval in een ‘witte’ wijk staat er binnen enkele seconden een stoet politiewagens op de stoep, terwijl in een armere wijk met geluk één politieagent wordt opgetrommeld. Zo kan het ook zomaar gebeuren dat de eigenaar van een bar de politie belt, omdat deze alleen aan blanken serveert.

Het maakt de repetitieve aard van Mafia 3 nog betreurenswaardiger. Daar er niets leuker is dan met een afgezaagde shotgun toch even die bar binnen te stappen, om enkele seconden later dwars door New Bordeaux te scheuren terwijl Sam Cooks’ What A Wonderful World door de speakers galmt.

Mafia 3 is nu verkrijgbaar op pc, PlayStation 4 en Xbox One. Voor deze recensie is de game gespeeld op PS4.

7,0

IJzersterk verhaalvertelling

New Bordeaux

Soundtrack

Eentonige missies

Matige AI

Bugs

Mafia 3 ------- **Ontwikkelaar:** Hangar 13, 2K Czech **Prijs:** € 49,99 **Genre:** Action/Adventure **Platform:** Pc, Mac, PlayStation 4, Xbox One **Gespeeld op:** PS4 **Website:** [mafiagame.com](https://mafiagame.com/)...