4 tactieken voor Microsoft om Windows Phone aan te jagen

© PXimport

4 tactieken voor Microsoft om Windows Phone aan te jagen

Geplaatst: 26 augustus 2013 - 11:00

Aangepast: 16 november 2022 - 10:01

Redactie Computer!Totaal

Het marktaandeel van Windows Phone is gestegen, maar blijft toch relatief klein. Vier dingen die Microsoft moet doen om het mobiele OS op gang te brengen.

In 2015 zou Windows Phone het marktaandeel van iOS voorbijstreven, meldde een marktrapport van IHS en iSupply begin vorig jaar. Dit zou het gevolg zijn van Nokia’s agressieve marktaanpak en de enorme marketingstrategie van Microsoft. Toen ik daarover schreef, zei ik dat het theoretisch haalbaar was, maar dat de enorme groei die werd voorspeld op z’n zachtst gezegd optimistisch was.

Windows Phone groeit

We hadden allebei deels gelijk gekregen: iOS is aan het zakken en Windows Phone stijgt, maar de cijfers komen niet eens in de buurt van de voorspelling. IDC heeft onlangs zijn nieuwste marktcijfers bekendgemaakt en daaruit blijkt dat Windows Phone een indrukwekkende 77,8 procent is gegroeid. Maar dat komt neer op een marktaandeel van 3,7 procent.

IDC ziet twee oorzaken van de groei: twee nieuwe smartphones van Nokia en verschillende providers die nu zijn overgestapt op de verkoop van Windows Phone. Dat is relatief goed nieuws voor Microsoft, maar andere smartphonefabrikanten laten het besturingssysteem vooralsnog veelal links liggen.

“Windows Phone blijft, behalve voor Nokia, een secundaire optie voor leveranciers, waarvan er velen zich op Android concentreren”, meldt IDC. Dat 81,6 procent van alle verscheepte Windows Phone-toestellen van Nokia afkomt is tekenend. Over op één paard wedden gesproken.

Markt flink in beweging

Android en iOS verpulveren Windows Phone, maar iOS verliest marktaandeel terwijl Android blijft domineren. iSuppli verwachtte dat dit jaar het marktaandeel van iOS zou dalen naar 17,3 procent. De cijfers van IDC leren dat het nog veel erger is. Het wereldwijde aandeel kromp naar 13,2 procent, hoewel hierbij moet worden aangetekend dat Apple weer terrein zal winnen na de productlancering van volgende maand.

iCharts

Windows Phone heeft nog een legertje op de kaart staan, maar er is een wonder voor nodig als Microsoft een groter gebied wil veroveren. Het gerucht gaat dat Apple met een ‘goedkope’ iPhone op de proppen komt die het bedrijf moet helpen terrein te winnen in opkomende landen. Een nieuwe high-end iPhone zal ongetwijfeld ook volgen, waardoor Apple weer wat van zijn geslonken marktaandeel wint.

Rek er nog niet uit

En dan hebben we Android nog. Dat is met recht een reus te noemen: tachtig procent van de markt bestaat momenteel uit Android-toestellen en nog is de rek er niet uit. Android-fabrikanten blijven er nieuwe apparaten uitpompen om verschillende segmenten van het publiek aan te spreken. Motorola, Samsung, HTC en LG komen allemaal met nieuwe smartphones of tablets.

Als Microsoft op lange termijn de markt wil veroveren, moet het bedrijf volgens mij vier dingen doen:

[list]

Microsoft moet zijn imago op desktop en tabletgebied oppoetsen. Hopelijk helpt Windows 8.1 daarbij. Mensen moeten een positiever beeld krijgen van Windows.

Er moeten meer ontwikkelaars naar Windows Phone worden getrokken. Er ontbreken nog steeds te veel opvallende apps op het platform.

Smartphonefabrikanten moeten gestimuleerd worden om Windows Phone te gebruiken. Nokia’s apparaten zijn mooi, maar Microsoft heeft simpelweg meer partners nodig en er moeten andere aantrekkelijke smartphones met Windows Phone in de winkel liggen.

Misschien nog wel het belangrijkste: Microsoft moet verkopers beter voorlichten over Windows Phone. Loop een willekeurige winkel binnen en de meeste verkopers zijn nauwelijks enthousiast voor deze toestellen. Microsoft moet hier misschien flink wat geld tegenaan gooien en een Windows Phone-sectie in winkels neerzetten met Windows Phone-experts die kopers ervan kunnen overtuigen dat het platform een goed idee is.

[/list]

Eén ding is zeker: ondanks het relatief goede nieuws voor Microsoft, moet het bedrijf iets groots doen wil het slagen in de smartphonemarkt. De huidige strategie voldoet gewoonweg niet.

Bron: ComputerWorld.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten