Automatische back-ups van al uw apparaten

© PXimport

Automatische back-ups van al uw apparaten

Geplaatst: 2 mei 2012 - 10:45

Aangepast: 16 november 2022 - 09:23

Kees Krick

Op uw pc bevinden zich allerlei bestanden die u niet wilt kwijtraken. Maar ook op smartphones en tablets worden steeds meer belangrijke gegevens opgeslagen. Wat dacht u van bestanden, contactgegevens, afspraken, instellingen en berichten zoals sms'jes? Ook deze apparaten kunt u back-uppen. Hier leest u hoe u een reservekopie maakt van uw Windows-pc en van Apple- en Android-apparaten.

Deel 1. Back-up van uw pc

1. Windows back-up

In Windows 7 is standaard een faciliteit aanwezig om back-ups te maken. In veel gevallen is extra software dus niet eens nodig. Naar keuze back-upt u het volledige systeem of een gedeelte, u beslist zelf wat er bewaard wordt. Misschien wilt u alleen de systeembestanden van Windows bewaren, of alleen uw eigen gegevens, of juist allebei. Om een back-up te maken gaat u naar Start / Configuratiescherm / Systeem en beveiliging / Back-up maken en terugzetten. De eerste keer dat u hier komt klikt u op Back-up instellen. Wijs vervolgens een schijf aan waarop de reservekopie geplaatst moet worden. In de volgende stap kunt u het aan Windows overlaten wat er bewaard gaat worden, maar het is altijd beter dit zelf te regelen via de optie Zelf bepalen. U vinkt dan de schijven en mappen aan die in de back-up meergenomen moeten worden. Aanvullend kan onder in het venster gekozen worden om meteen ook een systeemkopie van Windows te maken.

© PXimport

In Windows 7 kunt u back-ups maken van uw eigen gegevens en van het Windows-systeem.

2. Automatisch uitvoeren

Zelf back-ups maken schiet er al snel bij in. U kunt dit dan ook beter automatiseren. Na het instellen van de back-up ziet u een scherm met daarop een samenvatting van alle instellingen. Onderin staat wanneer de eerstvolgende back-up plaatsvindt. Voor een andere dag en tijdtip kunt u op de link Schema wijzigen klikken. Vervolgens kunt u de dag, het tijdstip en ook het ritme (dagelijks, wekelijks, maandelijks) aangeven. Los van het schema dat u instelt, zal er na het inregelen van een nieuwe back-up alvast een eerste reservekopie gemaakt worden. Gebeurt dit bij u niet, doe het dan zelf.

© PXimport

Stel het schema naar wens in en back-ups zullen volledig automatisch worden uitgevoerd.

3. Back-up op een interne schijf

Besteed extra aandacht aan de plek waar u de back-ups opslaat. Kies nooit de schijf waarop de originele gegevens staan. Een back-up maakt u om gegevens veilig te stellen, en dat doet u hiermee natuurlijk niet. Windows Back-up waarschuwt u als u een partitie op de systeemschijf kiest. Het risico is dan namelijk te groot dat u bij een calamiteit zowel het origineel als de kopie van de gegevens verliest.

Mocht er een extra schijf in uw computer passen, dan kunt u die speciaal voor back-ups reserveren. Het voordeel hiervan is dat hij razendsnel en altijd aanwezig is. Dat maakt het makkelijker om automatisch back-ups te maken. Er is echter ook een risico: omdat die schijf gewoon bereikbaar is zodra de pc aanstaat, kunt u alsnog alle gegevens kwijtraken, bijvoorbeeld bij besmetting met een virus.

© PXimport

Bevindt de partitie zich op de systeemschijf, dan krijgt u een waarschuwing.

4. Back-up op een externe schijf

Het is veiliger om in plaats van een interne schijf, te kiezen voor een back-up op een externe schijf. Bijvoorbeeld eentje die op een usb-poort wordt aangesloten. Kies hierbij het liefst voor aansluiting via usb 3.0, dit is vele malen sneller dan de oudere versies. Dat scheelt u veel tijd als u veel gegevens te bewaren hebt. Uw computer moet dan natuurlijk wel usb 3.0 ondersteunen.

Wanneer u een externe schijf gebruikt, gaan uw back-ups niet mee ten onder wanneer er iets met de computer gebeurt. Extra voordeel is dat u de externe schijf gescheiden van de pc kunt bewaren. Dat kan in huis, maar een externe locatie is nog beter. Bewaart u een back-up extern, dan is het handig om meerdere back-up-schijven te hebben. Eentje bewaart u thuis en een tweede exemplaar buitenshuis. Dit kan eventueel een wat oudere reservekopie zijn. Bij inbraak of brand verliest u dan niet alle back-ups. Maakt u automatisch back-ups, dan moet u wel zorgen dat u de externe schijf tijdig aansluit.

© PXimport

Bewaar back-ups op een externe harde schijf voor meer veiligheid.

5. Naar het netwerk

Het kan ook handig zijn om de back-up naar een netwerkschijf weg te schrijven. Dit kan op twee manieren, namelijk naar een NAS, of naar een tweede computer bij u thuis. Wilt u dit met Windows Back-up doen, dan hebt u wel Windows 7 Professional, Ultimate of Enterprise nodig. In het artikel Thuisnetwerken leest u gedetailleerd hoe u dit instelt. Het voordeel van een netwerklocatie is dat u niet steeds een externe schijf hoeft te koppelen en na afloop weer moet opbergen. Let er wel op dat de netwerkschijf snel genoeg te benaderen is. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van een bekabeld thuisnetwerk, of een plek in huis te kiezen waar het draadloze signaal op z'n sterkst is. Let er ook nu weer op dat de back-ups en de originele data strikt gescheiden blijven. Er zijn ook online back-updiensten. U bewaart de gegevens dan automatisch buiten de deur, alleen hebt u wel met lage uploadsnelheden te maken.

© PXimport

Het voordeel van een back-up naar een NAS, is dat u er altijd toegang tot hebt.

Systeemherstelschijf

Gegevens uit een eerder gemaakte back-up herstellen doet u in Windows 7 op hetzelfde scherm als waar u de back-up hebt ingericht. U kiest de back-up waaruit u gegevens wilt terughalen en wijst de mappen of bestanden aan. Als u het systeem niet opgestart krijgt, kunt u natuurlijk niet bij dit scherm komen. In dat geval moet eerst Windows hersteld worden. Daar hebt u herstelschijven voor nodig. Vergeet daarom niet om die meteen even aan te maken via Een systeemherstelschijf maken. U vindt deze optie terug in de linkerkolom van het back-upscherm (Start / Configuratiescherm / Systeem en beveiliging / Back-up maken en terugzetten). Hopelijk lukt het met deze schijf om het systeem alsnog te repareren. Zo niet, dan moet een systeemkopie teruggezet moeten worden. Zo'n systeemkopie kan een onderdeel van uw reguliere back-up zijn, of een los exemplaar die u met de optie Een systeemkopie maken hebt aangemaakt.

© PXimport

Vergeet niet om systeemherstelschijven aan te maken voor echte noodgevallen.

6. Alternatieve software

Wilt u uw eigen mappen met bestanden veiligstellen, dan kan dit ook met andere programma's dan Windows Back-up. Het gratis Cobian Back-up is een aanrader, een back-up kan hierbij ook naar een netwerklocatie worden weggeschreven. Helaas begint het programma wel wat stoffig te worden, maar volgens de maker wordt er hard aan een nieuwe versie gewerkt. Vergeet niet dat u met dit programma geen beschadigd Windows-systeem kunt herstellen (systeemherstel). Voor een back-up van Windows en het aanmaken van systeemherstelschijven, kunt u dan gewoon de back-upfaciliteiten van Windows 7 gebruiken.

Een andere freeware-programma waarmee u kunt back-uppen naar onder andere netwerklocaties, is Comodo Backup. Bent u op zoek naar een totaaloplossing en wilt u er wel wat voor betalen, dan is Acronis True Image Home 12 wellicht iets voor u (49,95 euro). Er is een gratis 30-dagen-probeerversie.

© PXimport

Cobian Backup is een handig en gratis alternatief om back-ups van uw bestanden te maken.

Deel 2. Android

7. Android veiligstellen

Als u een tablet of smartphone hebt met Android als besturingssysteem, zijn de standaardmogelijkheden om een back-up te maken redelijk beperkt. Toekomstige versies van het besturingssysteem kunnen vast meer. Tot die tijd kunt u het beste gebruikmaken van een back-upprogramma uit de Android Market. Er zijn er behoorlijk wat. We noemen hier even MyBackup van RerWare LLC, hiermee kunt u veel gegevens van uw Android-apparaat veiligstellen. Er is zowel een gratis 30-dagen-probeerversie als een betaalde pro-versie (€ 3,89). U kunt de app dus vrijblijvend uitproberen om te zien of het iets voor u is. MyBackup bewaart onder meer uw foto's, apps, afspeellijsten, belgeschiedenis, tekstberichten (sms en mms), apparaatinstellingen, agenda en contactgegevens. De back-ups worden naar keuze op een SD-kaartje in het apparaat zelf weggeschreven of online opgeslagen.

© PXimport

U kunt MyBackup dertig dagen lang gratis uitproberen op uw Android-apparaat.

Agenda en contacten

Als u een Android-apparaat gebruikt, kunnen uw contactpersonen en de agenda zich op twee plekken bevinden: op het apparaat zelf, of online via uw Google-account. Wanneer uw contacten en agenda online staan, kunt u ze ook via een browser op een willekeurige computer benaderen, net als uw e-mail bij Gmail. Gegevens in uw online account hoeft u niet handmatig te back-uppen. Zolang u zorgt dat de gegevens op uw telefoon over en weer gesynchroniseerd worden, ziet u zowel op uw smartphone of tablet als online in een browser, de meest recente gegevens. Dit regelt u op een Android-apparaat via de optie Instellingen / Accounts & synchronisatie. Hier geeft u op of accounts op de achtergrond gesynchroniseerd mogen worden en of dit automatisch dan wel handmatig moet gebeuren.

8. Werken met MyBackup

U installeert de app MyBackup vanuit de Android Market. Na het opstarten kunt u zich registreren voor online opslagruimte. Dit mag u eventueel overslaan, dan kunt u alleen back-ups maken naar een SD-kaartje. Voor handmatige back-ups kiest u in het hoofdmenu voor Backup. Handiger is het om de back-ups automatisch te laten draaien, zodat u er niet zelf aan hoeft te denken. Dat regelt u met de optie Schedule. U kiest als back-uplocatie Local (dit is de SD-kaart) of Online en geeft daarna met vinkjes aan welke gegevens u wilt bewaren. Met Select All neemt u in één klap alle categorieën mee. Vervolgens selecteert u het ritme (dagelijks of wekelijks), kiest u een geschikt tijdstip en tikt u op Schedule. Om alles of een gedeelte van een back-up weer te herstellen, moet u bij het onderdeel Restore zijn.

© PXimport

Via Schedule laat u MyBackup automatisch back-ups maken.

9. Eigen bestanden bewaren

Helaas bewaart een programma zoals MyBackup niet de complete inhoud van uw Android-apparaat. Het draait vooral om apps, instellingen en gegevens zoals de belgeschiedenis en sms- of mms-berichten. Er wordt blijkbaar vanuit gegaan dat u belangrijke eigen bestanden op de SD-kaart opslaat. Prima, maar daarmee zijn ze niet beveiligd tegen elke calamiteit, zoals verlies of diefstal. Zorg daarom dat u regelmatig de volledige inhoud van het kaartje naar uw computer kopieert. Dit is niet lastig, de SD-kaart en het telefoongeheugen zijn als gewone schijf te benaderen onder Windows. U sluit het toestel aan op uw computer, en kopieert de hele inhoud van het kaartje naar uw harde schijf. Helaas is dit wel iets wat u zelf moet doen, en dat dus niet automatisch plaatsvindt. Maakt of bewerkt u documenten op uw telefoon of tablet, sla dan eventueel meteen een kopie online op. Bijvoorbeeld in Dropbox of bij Google Docs. Van beide diensten zijn apps beschikbaar voor een Android-apparaat.

Beperkte leestoegang

Programma's die op een Android-smartphone of -tablet draaien, kunnen niet zomaar overal bij. Verder kan een app er nog voor kiezen om zijn eigen gegevens af te schermen. Helaas: dit betekent dat MyBackup ook niet overal bij kan. Het kan daarom gebeuren dat sommige apps na een herstel door MyBackup, weer terug bij af zijn. Instellingen die u ooit hebt aangepast staan weer op de beginwaarde, of u bent uw vorderingen in een game kwijt. Dit zal niet gebeuren als apps ervoor kiezen hun gegevens automatisch op te slaan in uw Google Account (zie stap 10). Probleem is alleen dat u meestal niet weet of Google dan wel MyBackup de gegevens van een bepaalde app bewaart. Wilt u gegarandeerd alle gegevens van uw telefoon of tablet veiligstellen, dan is root-toegang nodig (een soort administrator-account).

10. Instellingen en persoonlijke gegevens

In Android kunt u enkele persoonlijke gegevens online bewaren in uw Google-account. Zodra u een apparaat naar de fabrieksinstellingen terugzet of wanneer u een nieuw toestel in gebruik neemt, kunt u er dan voor kiezen om die gegevens weer terug te zetten. Het gaat hierbij voornamelijk om apparaatinstellingen, gegevens over bekende wifi-netwerken, favorieten die u in de browser hebt aangemaakt, een lijst van geïnstalleerde apps en de woorden die u via het virtuele toetsenbord aan het woordenboek hebt toegevoegd. Inschakelen van deze mogelijkheid doet u via Instellingen / Privacy met de optie Back-up mijn gegevens. Ook sommige apps kunnen zo hun gegevens in uw Google-account opslaan. Bij het opnieuw installeren van een app worden de gegevens dan weer netjes hersteld, mits op het zojuist genoemde scherm de optie Automatisch herstellen aanstaat.

© PXimport

Android kan gegevens in uw online account bewaren, zodat ze later zijn te herstellen.

Deel 3. iOS

11. Apples iCloud

Sinds iOS versie 5, het meest recente besturingssysteem van de iPhone en de iPad van Apple, kunt u gegevens opslaan in de cloud. U kunt dus via een draadloze internetverbinding, uw data op de servers van Apple opslaan. Hierdoor is het kinderlijk eenvoudig om bestanden tussen verschillende Apple-apparaten te synchroniseren, maar ook om back-ups te maken. U hoeft het mobiele apparaat in principe nooit meer met een kabeltje aan uw pc of Mac te hangen.

© PXimport

Sinds iOS 5 kunt u gebruikmaken van iCloud voor online opslag van uw gegevens.

12. iCloud back-up

De back-up gaat automatisch van start zodra aan een aantal voorwaarden is voldaan. Het apparaat moet in ieder geval via een draadloos netwerk (wifi) verbonden zijn met internet. Over het mobiele telefoonnetwerk worden geen back-ups gemaakt en gezien de hoeveelheid gegevens is dat maar goed ook. Ook moet uw iPhone of iPad op netstroom zijn aangesloten en mag u niet op het apparaat aan het werk zijn. Eens per dag zal de back-up gemaakt worden. Overigens kan het eventueel ook handmatig via hetzelfde scherm als waar u iCloud back-ups inschakelt. Namelijk via Instellingen op het hoofdscherm. Zoek het onderdeel iCloud op en kies onderin voor Opslag en reservekopie. Activeer de optie iCloud-reservekopie. Belangrijk om te weten is dat er vanaf dat moment geen back-up meer gemaakt wordt via iTunes.

© PXimport

Back-ups volledig automatisch maken via een draadloos wifi-netwerk.

Ouderwets via iTunes

Wie zijn of haar iPhone of iPad nog regelmatig aan de kabel hangt, kan iTunes gebruiken om automatisch back-ups te maken. Zodra u het apparaat met de computer verbindt en een synchronisatie uitvoert, zal er meteen een back-up gemaakt worden. Om deze mogelijkheid te activeren, kiest u in de linkerkolom van iTunes uw mobiele apparaat. Vervolgens zet u onder het kopje Reservekopie een vinkje bij Reservekopie maken op deze computer. Let echter goed op, want als u al back-ups via iCloud maakt, staat er al een vinkje bij Reservekopie maken op iCloud. U moet dan kiezen op welke manier u voortaan uw back-ups wilt maken, beide methoden gebruiken mag namelijk niet. Zodra u kiest voor back-ups op de computer, wordt het maken van back-ups via iCloud ogenblikkelijk uitgeschakeld op de iPhone of iPad.

13. Online opslagruimte

Met iCloud stelt Apple gratis vijf gigabyte online opslagruimte aan u beschikbaar. Dat lijkt misschien best veel, maar die ruimte is niet alleen voor back-ups bedoeld. Ook bestanden die u tussen uw Apple-apparaten synchroniseert, zoals documenten, spreadsheets en presentaties, worden er neergezet. Hebt u meerdere Apple-apparaten en laat u van elk een back-up maken via iCloud, dan is de opslagruimte vol voordat u er erg in hebt. Wat zit er eigenlijk in de back-up? Bewaard worden onder meer foto's en films uit uw filmrol, boeken, apparaatinstellingen, gegevens van apps, berichten (iMessage, sms en mms) en de indeling van de beginschermen. Muziek, boeken, films en apps die u in de iTunes Store koopt, zitten er niet in. Deze worden gewoon rechtstreeks op het apparaat teruggeplaatst zodra dat nodig is. Sommige dingen - bijvoorbeeld muziek die niet uit de iTunes Store komt - moet u handmatig terugzetten, bijvoorbeeld door via iTunes te synchroniseren.

14. iTunes draadloos

Ook als u niet met iCloud maar nog met iTunes werkt, mag u het witte synchronisatiekabeltje opbergen. Een iPad of iPhone kan namelijk draadloos synchroniseren en back-ups maken. Om dit in te schakelen is het nodig om het apparaat nog één keer met een kabeltje op de computer aan te sluiten. Kies het apparaat in de linkerkolom en zet behalve een vinkje bij Reservekopie maken op deze computer (in het onderdeel Reservekopie) ook nog een vinkje bij Met deze iPad synchroniseren via WiFi (in het onderdeel Opties). Staat uw computer aan en is iTunes opgestart, sluit dan de iPhone of iPad aan op netstroom. Prompt wordt er draadloos een synchronisatie uitgevoerd en een back-up gemaakt. Voorwaarde is wel dat beide apparaten met hetzelfde draadloze wifi-netwerk zijn verbonden.

© PXimport

Lokale back-ups maken via iTunes kan tegenwoordig ook draadloos gebeuren.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten