E-mails blokkeren in Gmail, Outlook en iOS

Door: Chwhynny Overbeeke | 25 december 2020 12:00

How To

Niemand zit te wachten op spammails. Tegenwoordig kunnen mailprogramma's ongewenste mails er makkelijk tussenuit vissen, maar je ontkomt er niet aan dat er af en toe toch nog eentje doorkomt. Gelukkig zijn er wat extra stappen die je kunt zetten om e-mails te blokkeren. Wij geven wat tips voor Gmail, Outlook en de iOS Mail-app.

Tip 01 Gmail

Op de onlineversie van Gmail kun je direct bepaalde afzenders blokkeren door met de rechtermuisknop op de ongewenste e-mail te klikken en [naam] blokkeren te kiezen. Voortaan zullen alle e-mails van deze afzender in Spam terechtkomen, zodat je ze als je dat wilt toch kunt bekijken.

Wil je van een bepaalde afzender geen e-mails te zien krijgen, dus ook niet als spam? Klik dan op het omlaag wijzende pijltje naast de knop Beantwoorden rechts bovenaan het e-mailbericht en selecteer Berichten zoals deze filteren. Er verschijnt een pop-up, waarin je rechts onderaan Filter maken met deze zoekopdracht moet kiezen, en selecteer vervolgens Inbox overslaan (Archiveren). De e-mail bestaat dan nog wel, maar je zult hem niet zomaar tegenkomen.

Wil je echt van iemand helemaal geen e-mails meer ontvangen, kies dan in de pop-up uit de vorige stap de optie Verwijderen in plaats van Inbox overslaan (Archiveren). De e-mail wordt dan meteen weggegooid en zal na 30 dagen automatisch permanent verwijderd worden.

Wil je tijdelijk geen mails ontvangen van een bepaalde afzender, dan kun je een gesprek negeren door met de rechtermuisknop te drukken op een mail en vervolgens te klikken op Negeren.Reacties op die mail komen niet meer in je inbox terecht, maar je kunt het gesprek wel zoeken als je het wilt terugvinden.

Tip 02 Outlook

Op de onlineversie van Outlook kun je een regel aanmaken die ervoor zorgt dat e-mails van een bepaalde afzender direct in Verwijderde items terechtkomt in plaats van je inbox.

Selecteer een bericht van de afzender die je wilt blokkeren en klik op de knop Acties rechts bovenaan het bericht. Kies Regel aanmaken. De standaardregel is meteen om alle berichten van die afzender te wissen. Dus je hoeft verder niets te doen.

In Gmail kun je aangeven wat je met mail van bepaalde adressen wil doen.

Tip 04 Android en Windows

In de e-mail app voor Android is het in sommige gevallen mogelijk om afzenders te blokkeren. Dit is afhankelijk van het model telefoon dat je hebt. De instructies hiervoor kunnen dan ook per fabrikant en model verschillen. Je kunt echter ook naar de website van je e-mailclient gaan en daar een regel aanmaken die ervoor zorgt dat de berichten van een bepaalde afzender niet meer in je inbox terecht zullen komen.

De app voor Windows 10 en die voor Windows Phone bieden momenteel niet de mogelijkheid om afzenders rechtstreeks vanuit de app te blokkeren. Hiervoor zul je naar de Outlook website moeten gaan en een regel aanmaken. Deze wordt dan doorvertaald naar de app, zodat je voortaan ook via de app niet langer e-mailberichten van deze afzender zult ontvangen.

Tip 04 iOS

Je kunt in de iOS Mail-app alleen e-mails blokkeren wanneer je gebruikmaakt van iCloud. Hiervoor moet je naar www.icloud.com navigeren en op Mail klikken. Klik op het tandwiel-icoon links onderaan en kies Add a Rule. Selecteer bij If message de optie is from en typ het e-mailadres dat je wilt blokkeren. Klik vervolgens bij Then op het drop-down menu en kies Move to Trash. Voortaan zullen alle e-mails van deze afzender automatisch naar de prullenmand verplaatst worden.

Ongewenste mails rapporteren

Blijf je ongewenste mails ontvangen van een bepaalde afzender, dan kun je dergelijke spam ook rapporteren. Dit kun je doen opspamklacht.nl. Op deze website verzamelt de Autoriteit Consument & Markt klachten over spam. Zijn er veel meldingen, dan wordt er in veel gevallen streng opgetreden. Phishingberichten, waarin de afzender jepersoonlijke gegevens probeert te stelen, kan de Autoriteit Consument & Markt dan weer niet aanpakken.

1 Reactie(s) op: E-mails blokkeren in Gmail, Outlook en iOS

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • 28 december 2020 19:22 AndreDierick
    Vervelend rond spam is dat mijn emailserver (kpn) voorzien is van een eigenwijs spamfilter. Nog voor dat een mailtje naar je inbox wordt weggeschreven gaat dit spamfilter aan het "werk". Vindt het filter dat het te verwerken mailtje spam is wordt het geplaatst in de folder SPAM. Het filter doet het op basis van "terugmelding" van gebruikers. Als in je echte inbox een mailtje is binnengekomen waarvan je vindt dat je het niet meer wilt zien move je het naar die zelfde spam folder. Alleen wordt daarbij voorbij gegaan aan het verschil tussen "ongewenst" (ik wil dat mailtje niet zie) en Spam. Als ik een nieuwsbrief van Computertotaal niet meer wil zien (dus ongewenst) heeft die mail onderaan een knopje waarmee het verzenden stopgezet kan worden. Als ik de mail echter naar de spam folder move zegt het spamfilter "o dit is spam". Gebeurt dit vaak genoeg komt het mailtje dus niet meer in de inbox maar wordt in het onderwerp voorzien van [SPAM} in de spam folder weggeschreven.
    Twee gevolgen: als iemand zijn mail nog met POP3 ophaalt ziet hij die folder niet en gebruikers die het mailtje wel willen zien moeten meerdere keren aangeven dat het geen spam is.
    Maar het filter heeft intussen (aan en uit!) mail van serieuze bedrijven als de kranten NRC, Limburger, Volkskrant, maar ook Andre Rieu, Eurosparen en ga zo maar door tot spam gebombardeerd.
    Vraag die overblijft: wanneer wordt er een filter gebruikt met tenminste de kwaliteit van Outlook en Gmail?
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.