© PXimport

Outlook 2010-handtekening

Geplaatst: 22 mei 2012 - 07:52

Aangepast: 16 november 2022 - 09:23

Robbert Brus

Waarschijnlijk ziet u ze wel eens in uw mailbox verschijnen of hanteert uw werkgever er ook een, een handtekening in e-mailberichten. Het oogt niet alleen netjes, met een automatische handtekening wordt ook nooit een mail verzonden zonder deze netjes af te sluiten en uw contactgegevens mee te sturen. Met Outlook 2010 kan gemakkelijk een professionele handtekening worden ingesteld.

Een handtekening ontwerpen

De makkelijkste manier om een eigen handtekening te ontwerpen, is met gebruik van Microsoft Office Word. Open Word en typ de gewenste boodschap. Vaak begint deze met een afsluitende zin zoals: Met vriendelijke groet, gevolgd door een naam en de contactgegevens. Voeg een gewenste afbeelding toe via Invoegen / Afbeelding en geef eventueel nog een leuk effect aan de afbeelding door deze te selecteren en het tabblad Opmaak te openen. Pas eventueel het lettertype en de tekengrootte aan van de tekst. Een leuke toevoeging aan een e-mail zijn afbeeldingen met een verwijzing naar uw sociale media, zoals Facebook, Twitter, LinkedIn of YouTube. Op internet zijn veel van deze pictogrammen te vinden. Voeg het pictogram als afbeelding toe, klik erop met de rechtermuisknop en kies Hyperlink. Vul de url van de website in en klik op OK. Het is handig de url ook een keer in tekst bij een afbeelding plaatsen, zo worden ook ontvangers die afbeeldingen filteren op de hoogte gesteld van uw url's.

© PXimport

Met Word kan in een handomdraai een mooie handtekening voor uw e-mail worden ontworpen.

Een handtekening instellen

Zoals u in de eerste afbeelding kunt zien, hoeft een handtekening niet per definitie onderaan uw e-mail staan. We zien steeds vaker dat er ook gebruik wordt gemaakt van de bovenkant van de e-mail voor bijvoorbeeld een bedrijfslogo of slagzin. Als u de handtekening helemaal naar wens hebt ingedeeld en ingesteld, kan deze worden gekopieerd. Selecteer alle tekst en afbeeldingen door middel van de toetscombinatie Ctrl+A gevolgd door de toetscombinatie Ctrl+C (kopiëren). Start Outlook en open in het menu Bestand / Opties / E-mail, klik op de knop Handtekeningen. Open het tabblad E-mailhandtekening en klik op de knop Nieuw. Kies een naam voor de handtekening en druk op OK. Klik met de rechtermuisknop in het lege tekstveld en kies in de groep Plakopties voor Plakopties van bron behouden. Eventueel kunt u in het tekstvak nog kleine wijzigingen aanbrengen. Klik op de knop Opslaan om de handtekening te bewaren.

© PXimport

Controleer na het plakken of alle gewenste onderdelen zijn meegenomen.

Instellingen

Er kunnen meerdere handtekeningen worden toegevoegd, waartussen u makkelijk kunt schakelen. Open Outlook en open een Nieuwe e-mail. Ga naar het tabblad Invoegen en klik in de groep Invoegen op de optie Handtekeningen. Wilt u altijd een handtekening openen? Open dan Outlook en ga naar Bestand / Opties / E-mail en klik op de knop Handtekeningen. Op het tabblad E-mailhandtekening staan de opties voor Standaardhandtekeningen kiezen. Selecteer hier welk E-mailaccount, welke handtekeningen gaat gebruiken en of u dit bij alleen bij Nieuwe berichten wilt of ook bij Antwoorden en doorgestuurde berichten. Druk op OK om de instellingen te bevestigen. Helaas biedt Microsoft niet de mogelijkheid uw uiteindelijke handtekening te back-uppen. U kunt de handtekeningen wel terugvinden op de volgende locatie op uw computer voor een handmatige back-up (altijd handig indien uw computer crasht of bij een nieuwe installatie): C:\Gebruikers\%username%\AppData\Roaming\Microsoft\Handtekeningen.

© PXimport

Maak zoveel handtekening als u wilt. Er kan gemakkelijk gewisseld worden tussen de handtekeningen.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten