Zo houd je grip op je online reputatie

© PXimport

Zo houd je grip op je online reputatie

Geplaatst: 26 januari 2017 - 09:28

Aangepast: 14 december 2022 - 14:28

Partnerredactie

Of je nu solliciteert, een stageplaats zoekt of in het bestuur wil van je sportclub; de kans is groot dat ook je sociale mediaprofielen worden bekeken. Je online reputatie wordt steeds belangrijker. Zo zorg je ervoor dat je niet voor vervelende verrassingen komt te staan.

Media has no description

© PXimport

Eerst denken, dan pas online plaatsen

Als je iets op internet plaatst, moet je ervan uitgaan dat een bericht, filmpje en foto tot in lengte van dagen beschikbaar zal zijn, zelfs als je het later verwijdert. Alles wordt opgeslagen. Niet zelden maken mensen zich voor langere tijd volstrekt belachelijk of ongeloofwaardig omdat ze vanuit woede, onder invloed of zeer geëmotioneerd iets hebben gedeeld. Of omdat ze zich op het verkeerde been hebben laten zetten door een grap op hoax. Kortom: haal eerst rustig adem, denk goed na en check eerst de feiten voordat je iets deelt.

Bescherming en privacy

Je zult niet de eerste zijn die ongemerkt iets deelt via social media omdat je computer of mobiele apparaat besmet is geraakt met malware of een virus. Voorkomen is in dit geval echt veel wenselijker dan verhelpen. Het is dan ook van essentieel belang dat je écht al je apparaten beveiligt, liefst met een complete beveiligingsoplossing als Norton Security Deluxe. Hiermee voorkom je tevens dat je identiteit lekt of transacties worden onderschept.

Kijk daarnaast regelmatig naar de privacy-instellingen van bijvoorbeeld Facebook, LinkedIn en andere social media accounts. Hiermee kun je o.a. bepalen met wie je iets deelt. We raden aan om heel erg selectief te zijn. Een dwaze vakantiefoto is niet interessant voor mensen die je niet kent maar kan wel het verschil maken tussen wel of niet worden uitgenodigd voor een sollicitatie.

Media has no description

© PXimport

Het merk ‘ik’

Alles wat je deelt of door anderen over jou online geplaatst wordt, komt uiteindelijk in je digitale cv terecht. Scheldpartijen, leugenachtige beweringen of controversiële meningen kunnen op termijn voor een flinke reputatiedeuk zorgen. Wees bescheiden en probeer een positieve bijdrage te leveren zodat je het belangrijkste merk – te weten jezelf – verder helpt.

Hoe dat uitpakt, kun je ontdekken door te kijken naar wat boven komt als je op je eigen naam zoekt bij Google of de zoekfunctie van bijvoorbeeld Twitter, Facebook of LinkedIn. Bevatten de ongewenste zoekresultaten links naar dingen die je zelf geplaatst hebt? Dan heb je de mogelijkheid om deze content zelf de verwijderen en daarmee de resultaten op te schonen. Is het afkomstig van anderen, dan kun je hier misschien actie op ondernemen. Het is mogelijk om voor zoekresultaten die ontoereikend, irrelevant of buitensporig zijn een verwijderingsverzoek in te dienen.

Meer weten over veilig online netwerken? Je leest het in het dossier 'Netwerken'.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten