Online shoppen: Zo doe je dat veilig

© PXimport

Online shoppen: Zo doe je dat veilig

Geplaatst: 12 december 2014 - 11:59

Aangepast: 24 november 2022 - 11:10

Harry Hol

Wie heeft er nog zin om zich op zaterdagmiddag door de massa te wurmen, op zoek naar dat ene boek of die ene film die de winkelier vandaag niet op voorraad blijkt te hebben? Thuiswinkelen is enorm populair, maar er zijn natuurlijk ook valkuilen. Valkuilen waar we je natuurlijk graag omheen leiden.

De grootste webwinkel van Nederland is op het moment van schrijven Bol.com. Hoewel vooral bekend vanwege boeken en dvd's, is het assortiment veel groter. Maar er is meer, veel meer. Bijna alle grote winkelketens hebben inmiddels een webshop. Zelfs Ikea bezorgt (tegen vergoeding) je meubels aan huis. En dan zijn er nog talloze kleine winkels die misschien nét die aanbieding hebben waar je al zo lang naar zoekt. Lees ook: Winkelen met je iPhone - Onmisbare apps voor de shopper.

Als je wat je zoekt niet in één van de vele webwinkels kunt vinden, is er ook nog het tweedehands circuit, met Marktplaats als bekendste voorbeeld. Wie het dan nóg niet kan vinden, is op zoek naar het onmogelijke.

Keurmerk

Bij veel mensen bestaat nog steeds het gevoel dat je dure dingen het best bij een fysieke winkel kan kopen, voor het geval er iets mee is. Want het zou lastig zijn om je recht te halen bij zo'n online winkel. En dat terwijl de wettelijke bescherming van consumenten bij het kopen op afstand in Nederland juist bijzonder sterk is.

Het zijn niet alleen consumenten die zich niet bewust zijn van al hun rechten. Ook winkeliers zijn niet altijd op de hoogte. Volgens Ank van Heeringen, jurist van Thuiswinkel.org, betekent dit niet dat er sprake is van bewuste misleiding. "Onze vereniging zorgt ervoor dat leden die zich bij ons aansluiten de wet kennen en dat zij beloven zich aan alle in Nederland geldende regels te houden." Dit lijkt voor de hand liggend, maar dat is het niet. "Een winkelier kan bijvoorbeeld zijn eigen regels bedenken om het zichzelf wat makkelijker te maken. Hij kan dan op zijn site zeggen dat een geretourneerd product alleen wordt geaccepteerd in de originele verpakking. Vanuit zijn oogpunt heel begrijpelijk, maar wettelijk mág hij dat niet eisen. Ons waarborg voorkomt dit soort onwettelijke eisen." Daarnaast is er een geschillencommissie met een bindende uitspraak.

 

© PXimport

Het waarborg va Thuiswinkel.org geeft extra zekerheid bij het online winkelen.

Neckermann

Het Thuiswinkel Waarborg-keurmerk is echter geen garantiefonds. Als een bedrijf failliet gaat, kan een klant dus toch nog bedrogen uitkomen. Dit bleek onlangs bij het flits-faillissement van postorderbedrijf Neckermann.com. Mensen die hun aankoop al betaald hadden, kregen helaas helemaal niets omdat het bedrijf vlak na de betaling ten onder ging. Dit soort rampscenario's worden helaas door een keurmerk niet voorkomen. Neckermann.com (die onder dezelfde naam een doorstart maakte) is overigens op het moment van schrijven geen lid meer van Thuiswinkel.org omdat het niet meer aan de voorwaarden voor het keurmerk voldoet.

Het is ook niet zo dat webwinkels zonder keurmerk per definitie onveilig zijn. Wel zijn er volgens Heeringen twee tips die veel leed kunnen voorkomen. "Het is in Nederland verboden voor een webwinkel om te eisen dat het aankoopbedrag voor een product vooraf 100% wordt voldaan. Als een winkelier dat wel vraagt, is dat een signaal om op te passen. Juist oplichters bieden producten aan voor een aantrekkelijke maar geloofwaardige prijs maar willen betaling vooraf. Doe dat alsjeblieft niet."

Een tweede tip is om bij een onbekende (en ongekeurde) winkel het adres te controleren. Elke winkel moet volgens de wet een fysiek adres tonen op de site. Check dat dan ook. Als er enkel een postbus te vinden is, is dat al een signaal dat de eigenaars bij problemen moeilijk te traceren zijn.

 

© PXimport

Winkels leveren lang niet altijd alles ook aan een Nederlands adres.

Retour

Een gekocht product kan natuurlijk defect zijn of niet bevallen. Er zijn hiervoor regels opgesteld, en consumenten staan bij dit soort problemen erg sterk. Om te beginnen is er de wet op kopen op afstand. Deze geeft Nederlandse consumenten het recht om een product binnen veertien dagen zonder opgaaf van redenen te retourneren. Dat kan dus ook als je spijt hebt van je aanschaf. Er hoeft niets echt 'mis' mee te zijn. Een winkelier mag dit recht niet beperken! Als een site bijvoorbeeld vermeldt dat 'producten uit de uitverkoop niet teruggestuurd mogen worden', dan klopt dit niet. Je hebt altijd recht van retour binnen veertien dagen. Je bent wel zelf verantwoordelijk voor de verzendkosten van het terugsturen.

Veilig online winkelen

Volg deze tips om problemen te voorkomen.

1. Betaal grote bedragen nooit in één keer vooruit.

2. Kijk of de winkel een fysiek adres heeft.

3. Bel de webwinkel als je twijfelt. Als niemand opneemt is dat een waarschuwing.

4. Check winkels die je niet kent door ze op te zoeken met Google.

5. Als de prijs te mooi lijkt om waar te zijn, dan ís het waarschijnlijk te mooi om waar te zijn.

6. Check bij twijfel op de site van Thuiswinkel.org of de webwinkelier er staat ingeschreven. Het logo kan namelijk ten onrechte op de site staan.

7. Controleer Marktplaats-handelaren op MijnPolitie.nl

Garantie

Als een apparaat kapotgaat, heb je ook veel meer rechten dan de meeste mensen denken. Dat komt onder andere door 'garantiebewijzen' die fabrikanten in de verpakkingen stoppen. Dit soort documenten zien er heel intimiderend uit en 'geven' slechts voor een bepaalde periode fabrieksgarantie. In Nederland mag een garantiebewijs echter niet het wettelijk recht beperken.

In ons land geldt namelijk het 'conformiteitsvereiste'. Een product moet een levensduur hebben die past bij de verwachting van zo'n product. Wie dus bijvoorbeeld een wasmachine aanschaft, kan er vanuit gaan dat zo'n apparaat vele jaren meegaat. Dan kan de fabrieksgarantie het hebben over twee jaar, maar wettelijk moet de winkelier zelfs na die periode kosteloos een oplossing bieden.

 

© PXimport

Bol.com is de grootste webwinkel van Nederland.

"Als klant heb je met de verkoper te maken," zegt Joyce Donat van de consumentenbond. "Eventuele klachten moet deze oplossen. Als een product defect raakt binnen de eerste zes maanden na de aanschaf, ligt de bewijslast bij de verkoper. Die moet dan dus het probleem verhelpen tenzij hij kan bewijzen dat de consument het apparaat zelf stuk heeft gemaakt. Na die zes maanden ligt de bewijslast bij de consument. Die moet dan aannemelijk maken dat hij het apparaat op de juiste wijze heeft gebruikt."

In de praktijk betekent dit dat de werkelijke garantie op een product vele malen langer is dan in de garantiebewijzen staat. Toch verkopen veel winkels 'extra garantie'. Dit is eigenlijk een sigaar uit eigen doos, want je betaalt dan voor rechten die je al hebt. Donat: "Wat je feitelijk doet met het aanschaffen van extra garantie is de discussie afkopen die eventueel later kan ontstaan. Maar je hebt echt niet minder rechten zonder zo'n extra garantiepakket."

Je staat sterker dan je denkt

Garantie gaat veel verder dan wat de winkelier en fabrikant meestal zeggen. Het garantiebewijs mag nooit je wettelijke rechten inperken. Een apparaat moet wettelijk aan realistische verwachtingen voldoen. Wie een televisie van 2000 euro koopt, heeft ook na drie jaar nog recht op reparatie, wat het garantiebewijs ook stelt. Let er wel op dat de verkoper je moet helpen. Wettelijk gezien is de verkoper namelijk verantwoordelijk voor het leveren van een deugdelijk product en de verkoper mag zich niet verschuilen achter de fabrikant.

Buitenland

We hebben het tot nu toe over Nederlandse winkeliers, maar het aantrekkelijke van internet is natuurlijk dat er geen landsgrenzen zijn. Gelukkig gelden binnen Europa bijna dezelfde strenge wetten als in Nederland, zodat de consument ook bij de aanschaf in Duitsland zijn aanschaf kan terugsturen en aanspraak kan maken op garantie. Dat laatste is echter in sommige landen wel iets minder gunstig dan in Nederland. Er kan bijvoorbeeld buiten de fabrieksgarantie een gedeeltelijke vergoeding voor reparatie gevraagd worden, afhankelijk van de leeftijd van het product. Toch is internationaal kopen in principe niet 'enger' of risicovoller dan binnen Nederland, mits je je gezond verstand gebruikt. De tip 'betaal niet 100% vooruit' is bij een onbekende winkel natuurlijk altijd slim om te volgen.

Volgens Joyce Donat is het bij de aanschaf van een product bij zowel Nederlandse als buitenlandse winkels heel verstandig om wat onderzoek te doen. "Gebruik Google en zoek op de naam van de winkel met het woord 'klacht' erbij en kijk dan wat dat oplevert."

Natuurlijk wil het vinden van klachten niet zeggen dat er meteen iets fundamenteel mis is met een bedrijf. Maar als je regelmatig ziet dat iets wat iemand bestelt niet geleverd wordt, dan is dat een belangrijk signaal.

 

© PXimport

Een prepaid creditcard is handig voor incidentele betalingen op internet, en je kunt er geen schulden mee maken.

Mijnpolitie.nl

Dat geldt ook voor handelaren op Marktplaats. Want hoewel die site bekend staat als virtuele rommelmarkt voor particulieren, zijn er ook heel wat 'gewone' winkels actief die producten aanbieden. De meesten daarvan zullen niet het waarborg Thuiswinkel.org voeren. Dat wil opnieuw niet zeggen dat ze onveilig zijn. Volgens Ank van Heering is het wel verstandig om dit soort aanbieders even te googelen, of om ze op te zoeken op www.mijnpolitie.nl. Op deze site kun je niet alleen aangifte doen van oplichting, maar ook verkopers controleren. Als er klachten tegen een aanbieder lopen is het natuurlijk niet verstandig om ermee in zee te gaan.

Betalen

In Nederland hebben we een zeer makkelijk systeem om betalingen te doen bij webwinkels. iDEAL wordt door het overgrote deel van de winkels geaccepteerd. Meteen bij het bestellen kun je het bedrag overmaken, net alsof je in de winkel pint. Zoals uit het voorgaande mag blijken is het niet altijd verstandig om dit ook te doen. Zeker bij een grote uitgave bij een minder bekende winkel is het beter om na ontvangst te betalen, per (digitale) acceptgiro.

Naast iDEAL zijn er meerdere online betaalsystemen. PayPal wordt bijvoorbeeld in veel internationale winkels geaccepteerd. Het openen van een PayPal-rekening is gratis. Vervolgens is het mogelijk om deze als een soort prepaid-systeem op te laden, door er geld naar over te maken vanaf je eigen bankrekening. Je kunt dan nooit meer uitgeven dan er op de PayPal-rekening staat. Ook is het mogelijk om je PayPal-rekening te verifiëren, waarna je in feite via PayPal rechtstreeks betaalt vanaf je eigen betaalrekening. Vanaf dat moment werkt PayPal eigenlijk net als iDeal. Op het moment dat je afrekent, stuurt de webwinkel je naar de omgeving van PayPal, waar je met je e-mailadres en wachtwoord inlogt. Daarna kun je tot betaling overgaan.

 

© PXimport

Paypal is gratis voor particulieren. Het is op iDEAL na de makkelijkste manier om op internet te betalen.

Creditcards

En dan zijn er natuurlijk nog de gewone creditcards van onder andere VISA, Mastercard en American Express. Let er hierbij op dat het gebruik van een creditcard duur kan zijn. Niet alleen betaal je jaarlijks voor het privilege om zo'n stukje plastic te mogen gebruiken, maar het wordt je ook erg gemakkelijk gemaakt om jezelf in de schulden te steken. Het is namelijk mogelijk (en de creditcardmaatschappijen moedigen dit aan) om op afbetaling te kopen. Al je aankopen samen betaal je dan maandelijks terug, met rente. Het is altijd goedkoper om aankopen met de kaart meteen af te laten schrijven van je betaalrekening.

 

© PXimport

Aankopen met een creditcard zijn 180 dagen verzekerd tegen verlies, beschadiging en diefstal.

Wat wel een voordeel is van VISA en Mastercard, is dat ze vergezeld gaan van een aankoopverzekering. Als een betaald product niet wordt geleverd, krijg je je geld terug. Daarnaast is het product 180 dagen lang verzekerd tegen verlies, beschadiging of diefstal. Wel geldt een eigen risico van 25 of 50 euro. Ook stelt de website van International Card Services, de organisatie achter Visa en Mastercard, dat niet elke creditcard deze verzekering heeft. Check dus zelf de voorwaarden van je eigen kaart.

Een dergelijke verzekering kan aantrekkelijk zijn, maar vergeet niet dat de meeste mensen al een inboedel- of aansprakelijkheidsverzekering hebben. Heel veel ongelukjes zijn dan al afgedekt.

Prepaid

Afgezien van die aankoopverzekering is er geen reden om VISA of Mastercard te gebruiken in plaats van iDEAL of PayPal. Als de winkel dit tenminste accepteert. Worden iDEAL en PayPal niet ondersteund, dan kun je nog uit de voeten met de 'prepaid creditcard', bijvoorbeeld van Skrill.com. Dit is een VISA-kaart waarmee je geen schulden kunt maken. Je kunt alleen het bedrag uitgeven dat je zelf naar je Skrill-rekening hebt overgemaakt. Alle webwinkels die een VISA-kaart accepteren, accepteren ook prepaidkaarten, mits er voldoende saldo op staat natuurlijk. Voor de duidelijkheid: als je wat koopt met een prepaid creditcard is je aanschaf niet automatisch verzekerd.

 

© PXimport

Een stoel van Ikea, voor 7,99 euro thuisbezorgd. Dat scheelt een end rijden en een boel impulsaankopen.

Wat je van ver haalt ...

Zeker met de feestdagen voor de deur is het belangrijk om te weten hoelang het duurt voor een bestelling in huis is. De meeste sites geven een indicatie maar dit is natuurlijk nooit een garantie. Zeker als de levertijd enkele weken bedraagt, gebeurt het nog weleens dat het gevraagde artikel opeens nog veel langer op zich laat wachten, of uiteindelijk helemaal niet meer leverbaar is. Als het om een cadeau gaat, is het natuurlijk belangrijk dat het op 5 december in de zak of op 25 december onder de boom ligt.

Let dus goed op bij websites die lange levertijden hebben. We nemen als voorbeeld DealExtreme (dx.com), een website die spotgoedkope gadgets levert. Je bestelling moet uit China komen, en soms lijkt het wel alsof een DX-medewerker deze te voet komt brengen. Daar staat tegenover dat het bedrijf geen verzendkosten berekent, zelfs als het product slechts één euro kost.

 

© PXimport

DealExtreme verkoopt duizenden goedkope gadgets en verzendt ze gratis. Het kan echter wel twee maanden duren voor je ze ontvangt.

Verzendkosten

Het is goed om in je achterhoofd te houden dat al die goedkope webaanbiedingen exclusief verzendkosten zijn. Bol.com verzendt gratis bij bestellingen boven de 20 euro, maar bestel je voor een lager bedrag, dan komt er nog een paar euro bij. En dan is het financiële voordeel meteen verdampt.

Bestellingen uit Amerika kunnen helemaal tot absurde bedragen leiden. Een boek bij een kleine webshop van 19 euro kostte ons bijvoorbeeld uiteindelijk 40 euro. De verzendkosten waren dus hoger dan de kosten van het product. Daar staat tegenover dat de dollar laag staat en dat je er wat voor over moet hebben om bepaalde niet in Nederland te verkrijgen artikelen in huis te halen.

 

© PXimport

Wil je voor je eigen webwinkel het Thuiswinkel Waarborg? Dan moet je aan allerlei voorwaarden voldoen.

 

© PXimport

Bij Zalando mag je 100 dagen lang retourneren. Voor het terugsturen van je artikel(en) hoef je zelfs geen verzendkosten te betalen.

Conclusie

Online winkelen is in de meeste gevallen snel en veilig. Winkeliers die het keurmerk Thuiswinkel Waarborg dragen, garanderen dat ze de Nederlandse wet volgen en zijn over het algemeen betrouwbaar. Let wel op dat er altijd uitzonderlijke situaties mogelijk zijn. Net zoals een winkel bij je in de straat plots kan verdwijnen, kan dat ook op internet. Houd - vooral in de aanloop naar de feestdagen - rekening met de levertijd. Het zou jammer zijn als die felbegeerde dvd-box van het nieuwe seizoen van Doctor Who pas na de feestdagen bezorgd wordt.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten
ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000