Keuzehulp virtual reality headset - FAQ

Inhoudsopgave

  1. Hoe kan ik zien of een computer geschikt is voor VR?
  2. Wat is eye-tracking?
  3. Het verschil tussen VR, MR en AR?
  4. Wat is positional tracking?
  5. Wat is het bereik van een VR headset?
  6. Wat is Field of View?
  7. Ik moet mijn IPD instellen, maar wat is dat?
  8. Kun je VR-sickness voorkomen?
  9. Hoe kan ik mijn smartphone ombouwen tot virtual reality headset voor op de pc?
  10. Wat is roomscale?

Voordat je een VR-bril gaat kopen is het slim je een aantal zaken af te vragen. In deze FAQ geven we antwoord op de meeste gestelde vragen.

Hoe kan ik zien of een computer geschikt is voor VR?

Vergelijk eerst of de systeemeisen gelijk of beter zijn dan die van je eigen computer. Weet je niet precies over welke onderdelen jouw pc beschikt, dan kun je ook een applicatie laten controleren of je pc geschikt is voor VR. Zowel Oculus voor de Rift als HTC voor de Vive, bieden elk een eigen applicatie om dit te checken. Als een van die twee de computer geschikt vindt, dan weet je ook zeker dat een Microsoft Mixed Reality headset zal werken. Overigens vind je op sommige pc’s ook een VR-keurmerk met de melding dat de pc in staat is om VR te gebruiken.

Wat is eye-tracking?

Met eye-trackin-technologie in VR wordt bedoeld, dat via ledsensoren om de lenzen van de VR-bril de beweging van de ogen wordt geregistreerd. Dankzij eye-tracking kunnen we techniek toepassen die Foveated Rendering heet. Hiermee kun je de grafische kwaliteit van een applicatie iets verminderen op de plek waar het oog niet op gefocust is en je grafische richten op het punt waar de gebruiker wel naar kijkt. De kwaliteitswinst zie je vooral terug in kleine details zoals teksten die ineens een heel stuk beter leesbaar zijn in een VR-bril met eye-tracking.

Het verschil tussen VR, MR en AR?

Met virtual reality (VR), word je volledig van de buitenwereld afgeschermd. Hierdoor krijg je het gevoel dat je in een andere wereld terecht bent gekomen. Dit maakt de techniek vooral geschikt voor simulaties en spelletjes.

Augmented reality (AR) is vooral gericht op het bieden van informatie, maar zonder dat het de echte wereld in de weg staat. Een goed voorbeeld is Google Glass. Via deze bril krijg je bijvoorbeeld informatie over het weer, kun je navigeren of krijg je een melding wanneer er een telefoongesprek binnenkomt. AR is dus een soort laag over de echte wereld heen, maar de software is zich niet geheel bewust van de objecten in de werkelijke wereld.

Het lijntje tussen AR en mixed reality (MR) is erg kort. MR lijkt in veel opzichte op AR, maar is zich wel bewust van de omgeving. Bij MR worden virtuele 3D-objecten verankerd in de echte wereld. Je kunt om de objecten heenlopen waardoor ze echt de illusie geven aanwezig te zijn in onze eigen wereld. De virtuele objecten worden ook verbonden met de werkelijke omgeving zodat bijvoorbeeld een spelfiguur over de rand van een tafel kan vallen. De HoloLens van Microsoft en de Magic Leap One zijn op het moment de enige echte MR-headsets. Beide mixed reality-brillen zijn niet geschikt voor de consumentenmarkt en alleen verkrijgbaar voor bedrijven.

Wat is positional tracking?

Met positional tracking kun je de positie van een VR-bril in een euclidische ruimte volgen. Dit kan op verschillende manieren worden geregistreerd, maar vrijwel alle moderne VR-headsets gebruiken een combinatie van: optische tracking (infrarood, licht of lazers), magnetische tracking (magnetometer) en traagheidsnavigatie (accelerometers and gyroscopes).

Wat is het bereik van een VR headset?

De minimale speelruimte die voor een goede VR-ervaring geadviseerd wordt is een vrije speelruimte van 2 bij 1,5 meter. Met een standaard HTC Vive en de standaard basisstations kan een maximale speelruimte van 5 bij 5 meter bewerkstelligd worden. Met het nieuwste SteamVR Tracking 2.0 zou een speelruimte van 10 bij 10 meter mogelijk moeten zijn, maar dit werkt alleen met de veel duurdere HTC Vive Pro. De maximale speelruimte voor de Oculus Rift in combinatie met drie sensors is 3 bij 3 meter. Bij de Microsoft Mixed Reality headsets lijkt het erop dat je de ruimte zo groot kan instellen als de lengte van de kabel het toelaat.

Wat is Field of View?

Als we in termen van VR praten wordt met FoV (Field of View) de omvang van de waarneembare omgeving op dat moment bedoeld. Hoe breder het gezichtsveld voor de gebruiker is, hoe minder je het gevoel hebt dat je in een doosje kijkt. Over het algemeen bieden de huidige VR-headsets een gezichtsveld van 110 graden, maar er zijn uitzonderingen zoals de Pimax 8K VR Headset die een FoV van 200 graden biedt. Het monoculaire gezichtsveld van een mens is tussen de 170 en -175 graden en het binoculaire gezichtsveld is 200 ° -220 °.

Ik moet mijn IPD instellen, maar wat is dat?

IPD staat voor interpupillary distance (IPD) en daarmee wordt de afstand tussen je pupillen bedoeld. Bij het instellen van je headset wordt om de IPD gevraagd zodat je de lenzen in de headset zo recht voor je ogen krijgt. Om in VR-termen te blijven wordt dit ook wel de sweetspot genoemd. Heb je de sweetspot gevonden, dan heb je het perfecte zicht op het beeld waardoor je zo minimaal mogelijk last hebt van de pixels en god rays (jakobsladders) op de lenzen. Om erachter te komen wat jouw IPD is kun je simpelweg even langs de opticien langs voor een meting.

Kun je VR-sickness voorkomen?

Je hebt VR voor het eerst geprobeerd en je bent er enorm ziek van geworden? Helaas is dat een ervaring die veel mensen met je zullen delen. Gelukkig zijn er een aantal manieren om VR-sickness te voorkomen.

Waarschijnlijk ben je direct in de meest heftige ervaring gesprongen, een achtbaan of misschien zelfs een race simulator. Dat zijn niet de eerste kennismakingen waarop je zit te wachten. Begin met iets eenvoudigs als een puzzelspel waarbij je rustig mag zitten. In de Oculus Store wordt ook met een pictogram aangegeven of een spel of app comfortabel of juist intens is. Als beginnen kun je het beste voor comfortabel kiezen.

Verder is het belangrijk dat je de headset en de lenzen goed instelt. Zorg dat de juiste IPD is ingesteld en dat de lenzen recht voor je ogen zitten. Begin pas als alle comfortabel op je hoofd zit.

Begin rustig met spelen en laat je hersenen langzaam wennen aan de nieuwe situatie, begin niet direct snel met je hoofd te bewegen en bouw je spel langzaam op.

Hoe kan ik mijn smartphone ombouwen tot virtual reality headset voor op de pc?

Met het programma Riftcat kun je de computer laten denken dat je Google Cardboard een krachtige pc VR-headset is zoals de HTC Vive of Oculus Rift. Via een usb-verbinding of via een snelle wifi-verbinding kun je de telefoon verbinden met het programma, die je vervolgens in staat stelt spellen die oorspronkelijk voor pc VR bedoeld zijn te spelen. Helaas ontbreekt wel de positional tracking waardoor je ruimtelijke positie niet gevolgt kan worden.

Wat is roomscale?

Roomscale is een ontwerpmodel voor virtual reality waarin de gebruiker vrij kan rondlopen in vooraf ingestelde speelomgeving. Roomscale differentieert zich duidelijk van een zittende VR-ervaring en een staande ervaring waarbij de gebruiker alleen stil staat. Om roomscale VR te gebruiken heb je een minimale speelruimte van 2 bij 1.5 meter nodig.