Cooler Master Pitch Pro - Dé gamer-koptelefoon voor onderweg?

Geplaatst: 30 november 2015 - 08:40

Aangepast: 14 december 2022 - 12:14

Hoewel CM Storm je misschien weinig zegt, zal het moederbedrijf je bekender in de oren klinken: Cooler Master. Sinds enkele weken is hun assortiment uitgebreid met de Pitch Pro Gaming Earphones; volgens Cooler Master de perfecte in-ear-koptelefoon voor de reizende gamer.

Premium verpakking

De Pitch Pro heeft een vrij luxe verpakking. De glanzend kartonnen voorkant omsluit door middel van twee magneetjes de voorkant. Door het opening bovenin de verpakking zie je de oortelefoon, extra oordopjes en splitter al liggen en bij het openklappen van de verpakking zien we dat de oortelefoon wordt geleverd met een opbergzakje. Onder dit opbergvakje treffen we de vliegtuigadapter aan.

De Pitch Pro heeft een luxe verpakking.

Zit de Pitch Pro lekker?

De Pitch Pro wordt geleverd met drie verschillende oordopjes voor een persoonlijke pasvorm. Naast de medium oordopjes die standaard op de oortelefoon zitten is er de keuze uit een kleinere en grotere variant. De medium oordopjes pasten bij mij prima en bleven gemakkelijk en comfortabel in mijn oor tijdens de test. Na enkele uren kreeg ik wel last van het feit dat de dopjes in-ear zijn, al zal dit meer aan het feit liggen dat ik normaal gesproken geen in-ear oordopjes draag en dus omgevingsgeluid gewend ben.

Geluidskwaliteit

De geluidskwaliteit is natuurlijk één van de belangrijkste beoordelingspunten van een oortelefoon. Allereerst heb ik de Pitch Pro getest met muziek, waarbij ik verschillende genres heb beluisterd. Helaas viel het gebrek aan bas gelijk op tijdens het luisteren van muziek. Op dat moment gaf ik de moed echter nog niet op; misschien viel het tegen qua muziek maar valt het mee tijdens een game.

We hebben de Pitch Pro getest met een game uit de Total War-serie, Dying Light en Battlefield 3. Vreemd genoeg is de bas tijdens het spelen van games meer aanwezig dan bij het luisteren naar muziek. Hoe dit kan laten we even terzijde; het geluid tijdens games is meer dan voldoende om je volledig te verliezen in de wereld die je speelt.

De Pitch Pro laat je volledig opgaan in de wereld van de game.

Om tijdens het spelen te praten met teamgenoten, zit er een microfoon aan het draad van de linker oordop. De microfoon kwam zeer goed uit de test; het stemgeluid van de drager komt helder over en het bereik van de microfoon is groot. Toen we bij de instellingen van de microfoon keken, kwamen we erachter dat de microfoon uitermate gevoelig is en we deze zelfs minder gevoelig moesten stellen om zonder teveel omgevingsgeluid een gesprek te voeren.

De microfoon aan het linkerdraad maakt het ook mogelijk om te telefoneren als de Pitch Pro wordt gebruikt met een smartphone. Zelf had ik een dubbel gevoel bij deze functie; Cooler Master wil duidelijk het gebruik met een smartphone stimuleren, maar er zit geen volumeregeling in het draad verwerkt. Door het gemis van de volumeregeling zou ik persoonlijk de Pitch Pro niet snel gebruiken in combinatie met mijn smartphone, maar dat kan voor iedereen anders zijn.

Design en stevigheid

De oortelefoon ziet er prachtig uit. De kleuren van het merk, zwart en rood, komen op veel onderdelen terug in het ontwerp van de oortelefoon. Niet alleen de kleuren representeren Cooler Master, op de achterkant van de oordopjes siert het logo wit op metallic rood. Alsof dat niet glossy was, zijn de uiteinden van de 3,5mm jack-kabels bedekt met een gouden kleur. Zelfs de uiteinden van de vliegtuigadapter zijn goudkleurig.

Het draad van de oortelefoon is plat, waardoor de draad volgens Cooler Master minder snel in de war raakt. Hier was ik zelf nogal sceptisch over, aangezien de meeste oordopjes in de war raken als je ze in een opbergzakje of broekzak propt. Tot mijn verbazing maakte de platte draad zijn belofte waar en kwam de Pitch Pro er enkele keren vrijwel knoopvrij uit.

Met een lengte van 1.20 meter is de Pitch Pro lang genoeg om goed te gebruiken in combinatie met een laptop of een pc met de audio-ingangen bovenop de computerkast. Bij computers die op de grond zijn geplaatst en waar de audio-ingang laag bij de grond zit, is de Pitch Pro echter te kort om comfortabel te gebruiken.

Door de platte draad raakt de Pitch Pro niet snel in de knoop.

De aanwijzingen voor het onderscheid tussen het linker- en rechteroordopje zijn bovenop de dopjes geplaatst, hierdoor zijn ze makkelijk te onderscheiden en kun je ze snel gebruiken.

Naast de oortjes wordt de Pitch Pro ook geleverd met een opbergzakje. Deze voelt stevig aan en de oortelefoon past er met alle accessoire in. Door het compacte ontwerp wordt het duidelijk dat er vooral aan de reizende gamer is gedacht; zelfs met inhoud past het opbergzakje makkelijk in de gemiddelde broek- en jaszak. Mocht je de Pitch Pro meenemen in het vliegtuig, dan kun je de bijgevoegde vliegtuigadapter gebruiken.

Hoewel het product er stevig uitziet, kwamen we er tijdens de test achter dat niet alle onderdelen dit beeld waarmaken. Bij het loskoppelen van de splitter, liet de buitenste plastic laag van het enkele uiteinde plotseling los. Het zou natuurlijk kunnen dat dit een fabrieksfout is, al vind ik dit voor een oortelefoon die in de winkel ligt voor 35 euro wel een ernstig mankement. Dit was echter ook het enige mankement dat ik in korte tijd kon ontdekken bij de Pitch Pro.

De Pitch Pro ziet er prachtig uit en hoewel de audiokwaliteit tijdens het luisteren van muziek tegenvalt, doet hij het tijdens games uitstekend. De platte draad en het meegeleverde opbergzakje maakt de Pitch Pro handig en draagbaar en zal vooral laptop-gebruikers aanspreken; door de relatief korte kabels heb ik het idee dat de Pitch Pro sowieso is ontworpen voor laptop-gamers. Is de Pitch Pro een vervanging voor je high-end hoofdtelefoon? Dat misschien niet, maar mocht je op reis moeten voor een LAN of toernooi, dan scheelt de Pitch Pro wel bagage en heb je een degelijke oortelefoon in pocketformaat.

7,0

Design

Geluid

Compact

Bereik microfoon

Breekbaar

Volumeregelaar

CoolerMaster Pitch Pro ---------------------- **Prijs:** Vanaf €35,- **Drivers:** 10mm **Frequency Response:** 10Hz-20kHz **Weerstand:** 16 Ohm **Gevoeligheid:** 106 +/- 3dB **Max out-put:** 15mW **Verbinding:** 3,5mm Jack **Kabellengte:** 1,20m **Website:** [www.gaming.coolermaster.com](http://gaming.coolermaster.com/en/products/audio/pitch-pro/)...