Review

Test: Kinect Star Wars

Deel:

| 17 april 2012, 16:14

Veel Star Wars-fans dromen er al jaren van om zelf met een lightsaber aan de slag te gaan en vernieling te veroorzaken met de force. 'Met Kinect moet dit kunnen', zullen de ontwikkelaars hebben gedacht. Maar is Kinect Star Wars wel in staat u het echte gevoel van een Jedi te geven?

Veel gamers zullen de bui al zien hangen. Hoe leuk het ook klinkt, ook bij deze game zal de bewegingsgevoelige Kinect-sensor u niet altijd de ervaring geven die u wenst. Want zoals we bij eerdere games al hebben ervaren, vraagt ook deze titel weer eens meer van Kinect dan hij blijkt te kunnen.

Jedi-lot

Dit blijkt dan ook al snel wanneer u de belangrijkste modus, Jedi-lot, speelt. In deze modus kruipt u in de huid van een Padawan in opleiding en volgt u het verhaal van dit personage en zijn Jedi-meester. Het verhaal zelf is behoorlijk simpel en de gameplay eigenlijk ook. Want als u dacht zelf eens lekker rond te struinen in de wereld van Star Wars dan hebt u het mis.

Deze gehele spelmodus wordt gespeeld als een onrail-game, waarbij u dus grotendeels vanzelf door de levels wordt gestuurd. Hierbij wordt u af en toe stilgezet en mag u wat vijanden verslaan. Deze gevechten zijn vooral in het begin nog wel leuk, wanneer u uw tegenstanders met de force en uw lightsaber te lijf gaat. Helaas wordt dit behoorlijk snel repetitief door het eindeloze hergebruiken van de tegenstanders die op dezelfde manier verslagen moeten worden. Hier komt nog bij dat de game niet altijd goed registreert wat u doet, waardoor u de nodige schade kunt oplopen buiten uw schuld om.

Door de matige besturing wordt het spelen met de lightsaber nooit echt leuk.

Ook de zogenaamde duellen die u in deze modus (en in een eigen modus) tegenkomt, lijden hier behoorlijk onder. Deze trage één op één gevechten vereisen een zekere nauwkeurigheid, zodat u uw tegenstanders kunt raken en hun aanvallen kunt ontwijken, maar ook hier reageert de game niet altijd naar behoren. Met de nodige frustratie als gevolg.

Podrace

Gelukkig zijn er ook elementen in de game die een stuk leuker zijn. Zo krijgt u de mogelijkheid om podraces te doen of op een Landspeeder te stappen en rond te racen. Beiden zijn vermakelijk en ook de besturing zal u hier niet in de weg zitten. Hetzelfde geldt voor de vreemde maar stiekem vermakelijke dansmodus in de game. In deze modus krijgt u de mogelijkheid om te dansen op bekende nummers met een Star Wars-jasje. Hoewel het verhaal hier werkelijk nergens op slaat, zal dit naast de Podraces toch één van de vermakelijkste modi zijn.

Tot slot is er nog een modus aanwezig waarbij u als één van de monsterachtige Rancors zoveel mogelijk verwoesting moet aanrichten. Hoewel het idee hiervan leuk is, voelt deze modus wat zinloos aan door de vrij inspiratieloze opdrachten die u dient uit te voeren. Bovendien leveren de verdiende punten niet echt veel bijzonders op, waardoor er weinig motivatie zal zijn om deze modus te blijven spelen.

Toch valt niet te ontkennen dat Kinect Star Wars in zijn geheel aardig wat uurtjes van uw tijd kan innemen. Zo heeft iedere modus verscheidene elementen om vrij te spelen zoals personages, levels en moeilijkheidsniveaus. Vooral voor de wat jongere speler zal de game hierdoor van meer waarde zijn. Dit komt vooral doordat de game in zijn geheel op deze doelgroep gericht lijkt te zijn.

Volledig Nederlands

De manier waarop de game zich presenteert maakt dit nog eens extra duidelijk. Zo zijn uw begeleiders in het spel (C-3PO en R2-D2) zeer kindvriendelijk en praten ook de andere karakters op een manier die u normaliter niet in een game voor volwassenen tegen zult komen. Bovendien is het mogelijk Kinect Star Wars geheel in het Nederlands te spelen waardoor hij makkelijker speelbaar wordt voor deze doelgroep.

De dansmodus is stiekem een van de leukste spelvarianten in Kinect Star Wars.

Helaas presteert de game audiovisueel op vrijwel ieder punt matig. Zo zien animaties er geregeld hakkelig uit, worden er zichtbaar elementen ingeladen en lopen zowel de Engelse als Nederlandse teksten regelmatig niet gelijk met de animaties. Een kleine troost hierbij is dat de muziek wel de bekende Star Wars-sfeer creëert en dat u dit in bijna alle modi samen in de multiplayer kunt beleven.

Conclusie

Kinect Star Wars is zeer waarschijnlijk niet waar veel mensen op hadden gehoopt. Vooral het onderdeel dat zo leuk had moeten zijn (het zwaaien met de lightsaber) is te repetitief en doet daarom onder voor een aantal andere modi. Toch zorgen juist deze overige modi ervoor dat de game een vrij omvangrijk pakket is geworden en misschien alsnog het aanschaffen waard is voor een jong publiek. Mits deze het matige audiovisuele onderdeel voor lief kunnen nemen en het zien zitten om samen met anderen de Jedi uit te hangen.

Kinect Star Wars

Prijs € 49,99
Taal Engels of Nederlands gesproken en ondertiteld
Platform Xbox 360
Ontwikkelaar Terminal Reality
Uitgever Microsoft
PEGI 12+
Genre Actie/avontuur
Releasedatum 3 april 2012
Oordeel 6/10

Pluspunten
Veel vrij te spelen
Multiplayer
Herkenbare wereld voor Star Wars-fans
Minpunten
Audiovisueel matig
Belangrijkste modus is repetitief
Besturing werkt niet altijd naar behoren

Deel:
De reacties worden ingeladen, een moment geduld...