Review

Test: Street Fighter X Tekken

Deel:

| 29 mei 2012, 12:00

Eens in de zoveel tijd komt er een bijzondere game langs. Doorgaans is dit omwille van innovatieve gameplay of hoogstaande graphics. In het geval van Street Fighter X Tekken is het vanwege een onmogelijke samenwerking tussen de twee titanen binnen het vechtgenre. En het lukt ze.

Toen Street Fighter X Tekken (SFxT) werd aangekondigd, kon bijna niemand het geloven. De twee rivalen die het vechtgenre al sinds haar jonge jaren domineren, namelijk Capcom en Namco, gingen samen een game uitbrengen. Sterker nog, het zouden er twee worden. Ze zagen deze samenwerking echter meer als een concurrentiestrijd, aangezien ze ieder één van de games voor hun rekening gingen nemen.

Die andere game, Tekken X Street Fighter, zal nog even op zich laten wachten. Voor nu zullen fans het dus moeten doen met SFxT, die geheel in stijl van de Street Fighter-franchise is ontwikkeld. Dit wel inclusief een reeks vechters uit de Tekken-franchise. De hamvraag is dan ook of de wat langzamere Tekken-personages nog wel goed aanvoelen in de flitsende actie van Street Fighter. Dit kan beantwoord worden met een volmondig 'absoluut'.

Tag Team

De gameplay van SFxT werkt hetzelfde als die van Street Fighter 4. U kunt laag, midden en hoog slaan of trappen, met daarnaast een reeks speciale vaardigheden die per personage verschillen. Zo kan Ryu de iconische projectielaanval 'Hadoken' uitvoeren, terwijl Abel een worsteltechniek als vaardigheid heeft. Hoewel de Tekken-serie geen projectielaanvallen kent, hebben sommige Tekken-personages er toch een gekregen. Degene die daar niet over beschikken hebben doorgaans meer vaardigheden of kunnen langere combinaties maken. Geen enkel personage is dus zwakker in vergelijking met andere, ze hebben enkel verschillende speelstijlen.

Bekende personages uit Street Fighter nemen het op tegen Tekken-vechters.

De grootste toevoeging van SFxT is dat het met een zogenoemd 'Tag Team'-systeem werkt. Als één van uw personages gewond is, kunt u die wisselen met een tweede personage. Het eerste personage geneest dan een gedeelte van zijn of haar levensbalk. Wees er echter van bewust dat wanneer één van uw personages af is, u de ronde hebt verloren. Ongeacht hoe vol de levensbalk van uw tweede vechter is.

Blaren

Elk personage heeft ook een Super Art. Dit is een erg sterke aanval die een groot deel van de Cross Gauge gebruikt. Deze Cross Gauge is een balk die zich vult als u schade aanricht of incasseert. De meter wordt ook gebruikt bij EX-vaardigheden (sterkere varianten van speciale vaardigheden) en bij snelle combo's. Deze zijn simpel uit te voeren en dus erg geschikt voor beginnende spelers. Tevens kunt u met een volle Cross Gauge de hulp inroepen van uw tweede personage en tijdelijk met beide vechten. Het systeem laat dus veel verschillende speelstijlen toe, en vooral de Cross Gauge kan het verschil tussen winnen en verliezen betekenen.

Street Fighter staat al jaren bekend om de lastige knoppencombinaties die een speler moet maken voor een speciale vaardigheid. Dit is in SFxT niet anders. Sommige personages spelen daarom moeilijker dan andere. Vooral voor beginners in het vechtgenre zal dit hier en daar een blaar op de duim opleveren. Het wordt dan ook aangeraden om Street Fighter-games met een arcade joystick te spelen.

Innovatief

Een andere toevoeging is het Gem-systeem. Elk personage kan drie kristallen klaarzetten welke onder specifieke omstandigheden activeren. Denk hierbij aan meer schade verrichten nadat u uw tegenstander drie keer hebt geraakt, of het genezen van een deel van uw levensbalk als u vijf klappen incasseert. Er zijn ook kristallen die het vechten makkelijker maken, zoals een kristal dat ervoor zorgt dat uw personage eens in de zoveel tijd automatisch blokkeert. Een ander kristal zorgt er zelfs voor dat uw speciale vaardigheden makkelijker uit te voeren zijn. Dergelijke hulpmiddelen brengen echter ook nadelen met zich mee, waardoor ze toch altijd in balans zijn.

Grafisch knalt Street Fighter X Tekken van uw beeldscherm.

Naast de Arcade-modus kunt u tegen elkaar strijden (zowel online als offline), trainen met uw favoriete personages en specifieke missies doen om te oefenen. Een iconische modus van Street Fighter is de Trial, waarbij u vaardigheden en moeilijke combinaties oefent van een personage. Meer modi zijn er offline niet in de game te vinden, en online is er ook niet veel meer. Ook opvallend zijn de ietwat lange laadtijden, waardoor u net iets te lang moet wachten op een volgende strijd.

Conclusie

Er zijn veel fans die lang hebben gewacht op Street Fighter X Tekken, en deze samenwerking tussen Capcom en Namco heeft hen niet teleurgesteld. Men kan gemakkelijk in de game stappen, voornamelijk door de vele moeilijkheidsgraden, en het spel wordt zeer uitdagend wanneer u alle vaardigheden goed onder de knie wilt krijgen. De lastige knoppencombinaties zullen voor veel rode duimen zorgen en er zijn helaas wat minder spelmodi beschikbaar dan we tegenwoordig verwachten van een vechtgame. Toch laat Capcom wederom zien dat het een solide game neer kan zetten met een diep uitgewerkt vechtsysteem, welke meer dan voldoende wordt aangevuld door de Tekken-vechters.

Street Fighter X Tekken

Prijs € 59,99
Taal Engels of Japans gesproken, Engels ondertiteld
Platform Xbox 360 en PlayStation 3 (PS Vita en pc later)
Ontwikkelaar Capcom
Uitgever Capcom
PEGI 12+
Genre Vechten
Releasedatum 8 maart 2012
Oordeel 8/10

Pluspunten
Uitgebreide keuze aan vechters
Diep uitgewerkt vechtsysteem
Mooie grafische stijl
Minpunten
Lange laadtijden
Weinig modi


Deel:
De reacties worden ingeladen, een moment geduld...