Nieuws

Microsoft hekelt 'verborgen kosten' Google Apps

Deel:

| 6 mei 2011, 12:34

Google Apps is ongeschikt voor kleine maar vooral grote bedrijven zonder allerlei extra diensten en ondersteuning erbij. En dan wordt 50 dollar per gebruiker per jaar ineens 500, 'berekent' Microsoft.

Volgens Micrsosoft is Google Apps een gevaarlijke ijsberg. Bovenwater adverteert Google met een overzichtelijke clouddienst voor een scherpe prijs van 50 dollar per gebruiker per jaar. Maar onderwater zitten problemen en gigantische kosten verborgen zoals migratie, ondersteuning en omscholing.

Google Apps incompleet

Zo biedt Google Apps voor bedrijven alleen 24/7 telefonische ondersteuning voor ‘prio 1’ incidenten, als meer dan de helft van de werknemers is getroffen. Voor alle problemen van mindere urgentie is een bedrijf dan aangewezen op een supportcontract van een externe partij. En dat kost ineens 360 dollar per gebruiker per jaar.

Ook blijkt uit door Microsoft uitgevoerde enquêtes dat 9 van de 10 bedrijven die Google Apps gebruiken, helemaal niet zijn overgestapt, maar gewoon nog Office gebruiken. Veel bedrijven gebruiken dan ook alleen Gmail en Calendar, maar negeren Google Docs, schrijft Tom Rizzo van Microsoft.

Kortom, als je toch de cloud in wilt, kies dan voor Office 365, is de weinig verrassende boodschap uit Redmond. Microsoft heeft een lange geschiedenis van ‘feitencampagnes’ waarin het concurrerende producten of diensten met onderzoeksrapporten, white papers en rekensommetjes om de oren slaat.

Get the FUD

Zo werd open source en Linux in het bijzonder jarenlang op de korrel genomen op de fameuze ‘Get the Facts’-site. Onlangs kreeg de iPad er nog van langs: Microsoft-partners verspreidden de boodschap dat de populaire Apple-tablet ongeschikt is voor Windows-centrische bedrijven.

De ironie wil dat Microsoft zelf ook geen kans onbenut laat om extra 'onderwater' producten en diensten te slijten samen met Office 365, de opvolger van BPOS.

Lucratieve cross- en upselling

Door het schrappen van eigen beheerders, servers en externe support kunnen bedrijven veel besparen, is de pitch. Maar tegelijk toch meer aan Microsoft spenderen, vertelt Ron Markezich van Microsoft’s Enterprise and Partner Group in een recent interview.

“Ze kopen nieuwe versies van Office, of Active Directory als ze dat nog niet hadden. Wellicht hadden ze geen Sharepoint of Lync, en nu kopen ze die ook. Elk van die [Office 365, red.] klanten spendeert in totaal 2 tot 6 keer zoveel bij Microsoft als voorheen,” constateert Markezich tevreden.

De verborgen kosten van Google Apps volgens Microsoft


Bron: Webwereld.nl

Deel:
De reacties worden ingeladen, een moment geduld...