Windows 8: 20 Supertips

© CIDimport

Windows 8: 20 Supertips

Geplaatst: 15 mei 2013 - 09:00

Aangepast: 27 augustus 2022 - 03:57

Redactie ID.nl

Ondanks de kritiek op Windows 8 zijn er toch al 100 miljoen licenties verkocht. Misschien toch slechts een kwestie van wennen? Met de tips en trucs uit dit artikel bent u in ieder geval zo vertrokken in Windows 8!

Windows 8: 20 Supertips-16255329

© CIDimport

1. Sneltoetsen

Ook Windows 8 bedient zich nog altijd van een reeks sneltoetsen, ondanks de focus op aanraakschermen. Een overzicht van wat ons de 15 interessantste combinaties lijken (Win staat voor Windowstoets):

Win+tab  / Alt+tab schakelt tussen actieve apps en programma’s.

Win+. plaatst een app aan de rechterzijde van het scherm (Win+Shift+. aan de linkerzijde).

Win+PrtScrn maakt een schermafbeelding in de map Afbeeldingen, Schermopnamen.

Win+C opent de charms-balk.

Win++ zoomt in (Win+- zoomt uit).

Win+D opent het bureaublad.

Win+E start de Verkenner.

Win+F opent de zoekfunctie (voor bestanden) (Win+Q zoekfunctie voor apps).

Win+H opent venster om berichten of bestanden met anderen te delen.

Win+O wisselt tussen landschaps- en portretmodus (op tablets).

Win+X opent menu met belangrijkste onderdelen.

Windows 8: 20 Supertips-16255335

© CIDimport

2. Automatische aanmelding

Bent u bijvoorbeeld de enige gebruiker, dan kunt u Windows zonder wachtwoord laten doorstarten. Druk op Win+R en voer de opdracht netplwiz uit. Verwijder het vinkje bij Gebruikers moeten een gebruikersnaam en wachtwoord opgeven om deze computer te kunnen gebruiken. Bevestig met OK en vul uw login-id in.

Windows 8: 20 Supertips-16255339

© CIDimport

3. Alternatief wachtwoord

In plaats van met een wachtwoord kunt u zich bij Windows echter ook aanmelden met een afbeeldingswachtwoord of met een pincode. Open de charms-balk, kies Instellingen en klik onderaan op Pc-instellingen wijzigen. Selecteer Gebruikers en klik op Stel een afbeeldingswachtwoord in of op Een pincode instellen. Voor de eerste optie kiest u eerst een afbeelding, waarop u dan een cirkel- en/of lijnenpatroon tekent. Daarmee kunt u voortaan uw toestel ontgrendelen.

4. Ander accounttype

Aanmelden bij Windows met een Microsoft-account heeft voordelen, aangezien u dan allerlei instellingen kunt synchroniseren met andere Windows 8-toestellen waarop u zich aanmeldt. U kunt echter ook op een klassiek (lokaal) account overschakelen. Kies hiervoor opnieuw Pc-instellingen wijzigen, open de rubriek Gebruikers en klik op Overschakelen naar een lokaal account. Ook het omgekeerde is weer mogelijk: u kiest dan Overschakelen naar een Microsoft-account.

5. Apps stop

U hoeft zich niet zoveel zorgen te maken als verschillende apps tegelijk actief zijn. Immers, zodra u naar het startscherm terugkeert of een andere app opstart, zal Windows de vorige app automatisch ‘pauzeren’, zodat die nauwelijks nog systeembronnen verbruikt. Wilt u echter toch een bepaalde app afsluiten, houd dan de muisaanwijzer even helemaal bovenaan het venster en sleep het vervolgens naar beneden.

6. Tegelbeheer

U hebt al gemerkt dat sommige tegels standaard dubbel zo groot zijn als andere – die van de apps Weer en Reizen, bijvoorbeeld. Als u wilt, maakt u die snel een stuk kleiner: rechtsklik op een tegel en kies onderaan Kleiner (of Groter). Ziet u die tegel liever niet opduiken in het startscherm, kies dan Losmaken van Start. Ook de bijhorende app van uw systeem verwijderen kan op deze manier: klik in dit geval op Installatie ongedaan maken.

Windows 8: 20 Supertips-16255345

© CIDimport

7. Synchronisaties

U werkt toch met een Microsoft-account, maar u hebt liever geen synchronisaties? Die schakelt u met een eenvoudige schuifknop uit via Pc-instellingen wijzigingen, in de rubriek Uw instellingen synchroniseren. Of u laat de synchronisatie geactiveerd maar u beslist hier zelf welke onderdelen u al dan niet mee wil laten synchroniseren. Daartoe behoren onder meer: bureaubladinstellingen, wachtwoorden, taalvoorkeuren en app-instellingen.

Windows 8: 20 Supertips-16255348

© CIDimport

8. Extra tegels

Hebt u per ongeluk de verkeerde tegel uit het startscherm weggehaald, dan kunt u die eenvoudig weer toevoegen. Druk op Win+Q en spoor de betreffende app op. Rechtsklik hierop, kies Vastmaken aan start en versleep de tegel (vanuit de rechterkant van het scherm) naar de gewenste plaats. Ook een tegel naar uw favoriete website is mogelijk. Start Internet Explorer, surf naar de pagina, klik rechtsonder op het pictogram Website vastmaken en kies Vastmaken aan Start.

9. Startmenu

Het ontbreken van het vertrouwde Windows startmenu heeft al veel reacties uitgelokt. Nu kunt u wel een afgeslankt menu oproepen via de sneltoets Win+X, maar door een extra toepassing te installeren is er meer mogelijk. Te denken valt aan het gratis Pokki (www.pokki.com), dat eigenlijk vooral bedoeld is om webapplicaties in de vorm van mini-apps aan te bieden maar dat tegelijk een startmenu beschikbaar stelt. Commerciële alternatieven zijn RetroUI (retroui.com) en Start8 (www.stardock.com/products/start8), die elk zo’n 5 dollar kosten, maar ook als gratis proefversie zijn te testen.

Windows 8: 20 Supertips-16255353

© CIDimport

10. Sociale netwerken

Het zal u vast niet verbazen dat Windows 8 ook aan de integratie met allerlei sociale netwerken heeft gedacht. U moet wel zelf nog wel aangeven welke netwerkaccounts u wilt koppelen. Daartoe opent u de Personen-app in het startscherm en klikt u de accounts aan die u wil koppelen, zodat u automatisch informatie en updates van uw contactpersonen ontvangt. Via Win+I opent u het Instellingen-venster van waaruit u nog meer accounts kunt koppelen (zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, Hotmail en Google) en enkele opties kunt instellen. Direct communiceren met uw contactpersonen kan nu ook: open de Berichten-app, druk op Win+I en voeg de beschikbare accounts toe. Klik op Nieuw bericht, kies de gewenste contactpersoon en stuur een bericht.

Zie volgende pagina voor tips 11 t/m 20!

Windows 8: 20 Supertips-16255357

© CIDimport

11. Bestandsgeschiedenis

De functie ‘Vorige versies’ kent u al langer van Windows Vista en 7. Windows 8 heeft er een soort vervolg aan gebreid: de bestandsgeschiedenis. Die zorgt automatisch voor backups van uw bestanden zodat u altijd nog kunt terugkeren naar een vroegere versie. Open het Windows Configuratiescherm (via Win+R en de opdracht Control, of via Win+Q, waarna u de juiste toepassing selecteert) en selecteer achtereenvolgens Systeem en beveiliging, Bestandsgeschiedenis. Bevestig met Inschakelen. Vervolgens kunt u vanuit het linkerpaneel allerlei opties instellen, zoals het station dat u hiervoor wilt inschakelen of welke mappen u eventueel buiten deze backup-operatie wilt houden. Via Geavanceerde instellingen legt u vast wat, hoe vaak en waar moet worden gebackupt.

12. Live tegels

De zogenoemde ‘live-tegels’ tonen allerlei informatie. Typische voorbeelden zijn de tegels van de apps Weer en Financieel. Schakelt u die informatie liever uit, rechtsklik dan op die tegel en kies Live-tegel uitschakelen. Of misschien ziet u liever andere informatie verschijnen? Nemen we de Weer-app als voorbeeld. Open deze app via Win+Q en rechtsklik ergens in de app. Bovenaan verschijnt een balk waar u Plaatsen aanklikt. Druk op de plus-knop en vul de gewenste locatie in. Bevestig met Toevoegen, rechtsklik op de locatie en kies Als standaard instellen (en eventueel Vastmaken aan startscherm).

13. Problematische apparaten

Gevorderde gebruikers grijpen bij problemen wel vaker terug naar het Apparaatbeheer. Dat is er ook nog in Windows 8 – u start het op via de toetscombinatie Win+R, waarna u devmgmt.msc uitvoert –, en het is zelfs met een troubleshooting-functie uitgebreid. Wanneer u namelijk het eigenschappenvenster van een apparaat opent, vindt u op het tabblad Gebeurtenissen namelijk de recentste gebeurtenissen rond dat apparaat terug. Wilt u nog verder terug in de tijd, klik dan op Alle gebeurtenissen weergeven.

Windows 8: 20 Supertips-16255361

© CIDimport

14. App geschiedenis

Nu u toch bij het Taakbeheer bent aanbeland: die blijkt in Windows 8 te zijn uitgebreid met een interessante optie: het tabblad App-geschiedenis. Hier leest u af hoeveel systeembronnen uw apps over de tijd heen hebben verbruikt, met name de processortijd en het netwerkverbruik.  Wij vinden deze versie van het Taakbeheerder een stuk overzichtelijker, maar mocht u alsnog de versie van Windows 7 kiezen: die roept u op via Win+R, waarna u de opdracht taskmgr uitvoert.

15.  Internet Explorer

Wanneer u Internet Explorer 10 start vanuit het Windows startscherm, start de browser meteen in een volledig scherm. Klikt u echter met de rechtermuisknop in het browservenster, dan krijgt u bovenaan in miniatuur een voorbeeldvenster te zien van de webpagina’s die u het frequentst hebt bezocht. Onderaan verschijnt dan een adresbalk, zodat u naar een andere pagina kunt surfen. Rechts hiervan vindt u onder meer een knopje met Hulpprogramma’s voor pagina’s. Naast een zoekfunctie treft u hier ook de optie Op het bureaublad weergeven aan. Hiermee start u de vertrouwde versie van Internet Explorer.

16. Afsluiten

In het begin is het wel even zoeken naar een (snelle) methode om Windows in slaap te krijgen of af te sluiten. Vanuit het bureaublad doet u dat het snelst via de toetscombinatie Alt+F4. Of u opent de Charms-balk en klikt op Instellingen, Aan/uit. In beide gevallen laat Windows u dan uit een aantal opties kiezen, waaronder Slaapstand, Afsluiten en Opnieuw opstarten.

Windows 8: 20 Supertips-16255367

© CIDimport

17. Opgefriste installatie

Helpen de ‘klassieke’ hersteltools u bij stabiliteitproblemen niet vooruit (zoals het commando rstrui.exe, waarmee u het ingebouwde systeemherstel start), dan biedt Windows 8 u de mogelijkheid een herstelinstallatie van Windows uit te voeren met behoud van uw persoonlijke bestanden. U vindt die optie bij Pc-instellingen wijzigen, waar u de rubriek Algemeen opent en Aan de slag aanklikt bij Pc vernieuwen zonder dat invloed heeft op bestanden. U volgt dan de instructies van de wizard

Windows 8: 20 Supertips-16255369

© CIDimport

18. Tegelgroepering

Het startscherm met de tegels kan wanordelijk overkomen. Het kan echter helpen als u de tegels logisch groepeert. Plaats alle tegels samen die u wil groeperen en zoom uit door het minknopje (rechts onderaan) aan te klikken. Rechtsklik nu op de tegelgroep, kies Naam aan groep geven (links onderaan) een geef de groep een geschikte naam.

Windows 8: 20 Supertips-16255375

© CIDimport

19. Virtuele stations

In Windows 8 hebt u niet langer extra tools nodig om schijfimages aan een virtuele schijf te koppelen, althans niet wanneer het om iso’s (images van cd/dvd) of vhd’s (images van harde schijf) gaat. U hoeft namelijk alleen maar de Verkenner te starten en op zo’n iso- of vhd-bestand te dubbelklikken. Windows zal dan meteen een virtueel station creëren, zodat u net als bij een echte dvd of schijf door de inhoud van zo’n image kunt bladeren. Om zo’n station weer te ontkoppelen klikt u het station met de rechtermuisknop aan en kiest u Uitwerpen.

20. Dual boot

Moet u Windows 8 nog installeren, weet dan dat u niet noodzakelijk uw oude Windows-versie hoeft te overschrijven. Zo kunt u Windows 8 ook virtueel installeren, bijvoorbeeld met behulp van het gratis Oracle VM VirtualBox (www.virtualbox.org). Of u installeert Windows 8 naast uw bestaande Windows-installatie, op een andere schijf(partitie). In principe kan dat zonder dataverlies, maar u doet er hoe dan ook verstandig aan eerst een data-backup en/of image van uw vorige Windows-installatie te maken.

Tekst: Toon van Daele

Dit artikel komt uit Computer Idee nummer 1, jaargang 2013.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten