Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord

9 tips voor het kopen van activity trackers

Door: Evi Maquoi | 06 mei 2016 07:20

None
Algemeen

Inhoudsopgave

  1. Inleiding
  2. pagina 2

Beweeg jij voldoende? Was 'meer bewegen' één van je goede voornemens? Om echt te weten of je goed bezig bent, kun je je activiteiten monitoren via zogeheten activity tracker: een apparaatje met allerlei sensoren. In dit artikel leggen we je uit waar je op moet letten bij het kopen hiervan.

Tip 01: Voordelen

Activity trackers zijn niet voor niets zo populair. De polsbandjes die je met je smartphone kunt koppelen, motiveren je echt om meer te bewegen. Bij de ene fabrikant verdien je virtuele medailles als je bepaalde doelen verwezenlijkt hebt, bij de andere werkt het sociale aspect door en krijg je te zien hoeveel je vrienden bewegen. Je familieleden en vrienden uitdagen behoort vaak tot de mogelijkheden. Lees ook: Wearables: Wat zijn dat precies?

Er zijn zelfs trackers die je een virtuele schop onder je achterwerk geven als je te lang zit. Het toestel begint dan te vibreren of licht op. Deze kleine trucjes mogen in eerste instantie kinderachtig lijken, ze werken wel. Door het dragen van een activity tracker beweeg je bewuster en word je gemotiveerd om af en toe wat extra te wandelen of lopen en daar is nu eenmaal niets mis mee. Bovendien doen fabrikanten er alles aan om de bandjes zo mooi mogelijk te maken. Er zijn activity trackers met en zonder scherm, in alle kleuren en formaten. Hier en daar vind je zelfs exemplaren die uiterlijk op een doodgewoon horloge lijken, de Withings Activité met lederen polsbandje bijvoorbeeld.

Tip 01 Dankzij een activity tracker word je bewust van hoeveel je precies beweegt.

Tip 02: Welke sensoren?

Heel wat mensen vragen zich af hoe zo'n veredelde stappenteller precies werkt. Simpel: in een activity tracker zit een zogenoemde accelerometer. Dat is een speciale sensor die - de naam zegt het zelf - 'versnellingen' kan opmerken. De sensor registreert je dagelijkse bewegingen in drie richtingen en kan aan de hand van het bewegingspatroon het verschil tussen rust, wandelen of hardlopen herkennen.

Geavanceerde modellen zijn vaak uitgerust met extra sensoren - een gyroscoop, hartslagmonitor, gps of kompas bijvoorbeeld - zodat ze ook andere bewegingen automatisch herkennen. Zelfs toestellen met een bloeddruk- of oximeter duiken af en toe op. Deze apparaten zijn voornamelijk interessant als je regelmatig gaat sporten. Ga je vaak hardlopen of fietsen? Dan is een activity tracker met gps en hartslagmonitor interessant. Uiteraard zijn deze toestellen een stuk duurder dan varianten zonder deze extra mogelijkheden. De Polar A360 en Garmin vivosmart HR zijn prima voorbeelden met een hartslagsensor. Hoe meer sensoren, hoe groter de tracker wordt. Vaak spreken we dan zelfs niet meer over een activity tracker maar over een sporthorloge.

Tip 02 De Polar A360 meet je hartslag via de pols.

Tip 03: Statistieken in app

Nagenoeg alle trackers verbind je simpelweg draadloos via bluetooth. Er zijn uitzonderingen, de allereerste Jawbone UP kon je bijvoorbeeld alleen fysiek verbinden via de audiojack. Iedere tracker komt met een app, die de fabrikant meestal zowel voor iOS als Android uitbrengt. In de app heb je toegang tot allerlei statistieken. Met een budgetvriendelijk model kun je meestal het aantal stappen, de afgelegde afstand (in kilometers) en het aantal verbrande calorieën aflezen.

Hoe geavanceerder je tracker, hoe meer statistieken je kunt aflezen: het aantal trappen dat je opgelopen bent, de gemiddelde hartslag en je aantal actieve minuten bijvoorbeeld. Via de app kun je ook je persoonlijke doelen instellen. Opvallend is dat je bij de meeste apps ook zelf extra informatie kunt invoeren. Ben je bijvoorbeeld op dieet? Dan kun je via de Jawbone UP-app dagelijks of wekelijks je gewicht invoeren. Er zijn zelfs apps die volledige food-tracking mogelijk maken.

Een groot deel van de apps kun je ook koppelen met vrienden. Op die manier zie je hoe actief zij dagelijks zijn en kun je ze ook uitdagen om meer te bewegen. De meeste activity trackers zijn trouwens compatibel met algemene sport-apps zoals RunKeeper, Endomondo of Strava. Heb je een iPhone? Dan kun je de app ook laten communiceren met de gezondheidsapp van Apple.

Tip 04: Batterij

Een specificatie die vaak over het hoofd wordt gezien, is de accucapaciteit. De meeste activity trackers zijn uitgerust met een oplaadbare batterij. Er is echter geen standaard. De ene kun je opladen via een simpel micro-usb-kabeltje, voor de andere krijg je een speciaal dock meegeleverd. Hoe meer informatie je via de pols kunt aflezen, hoe meer energie de tracker verbruikt en hoe vaker je hem moet opladen. Er zijn grote verschillen, zo houdt de Sony Smartband Talk houdt het met één laadbeurt zo'n drie dagen uit en gaat de Jawbone UP 3 met één portie energie een week mee. Wil je niet zo vaak opladen? Dan kun je ook kiezen voor een exemplaar met een knoopcelbatterij. De Misfit Flash heeft een CR2032-batterij aan boord die je pas na ongeveer zes maanden moet vervangen.

Tip 04 Wil je niet nog een apparaat om op te laden? Kies dan een toestel met een knoopcelbatterij zoals deze Misfit Flash.

Dagelijks 10.000 stappen

Volgens diverse medici is 10.000 stappen per dag de norm om een gezond leven te leiden. Het cijfer komt uit een Japans onderzoek uit de jaren negentig. Dokter Yoshiro Hatano concludeerde na een onderzoek bij meer dan 6.000 personen dat een dagelijkse inspanning van 10.000 stappen een positieve invloed heeft op de gezondheid. Fervent sporten is volgens het onderzoek niet eens nodig. Gewoon wat wandelen is al voldoende. Wie dagelijks 10.000 stappen haalt zou minder kans hebben op overgewicht, hypertensie, hart- en vaatziekten en psychische aandoeningen. Onderzoekers van de Australische Queensland University kwamen tot dezelfde resultaten. Let wel, 10.000 stappen is niet niks. Wie een kantoorbaan heeft, zal dagelijks niet veel meer dan de helft op zijn stappenteller kunnen aflezen.

Hoe actief ben jij?

Niet actief 0 - 4.999 stappen

Weinig actief 5.000 - 7.499 stappen

Redelijk actief 7.500 - 9.999 stappen

Actief 10.000 - 12.499 stappen

Heel actief 12.500+ stappen

Tip 05: Waterdicht

De meeste activity trackers kunnen wel wat regen of zweet verdragen, maar zijn niet volledig waterdicht. De Polar Loop bijvoorbeeld is waterbestendig, maar het scherm reageert erg vreemd als je hem omhoudt onder de douche. Het gaat voortdurend aan en uit als er druppels water op vallen. De meeste apparaten van Fitbit en Jawbone zijn spatwaterdicht. Dat betekent dat je ze niet mag aanhouden als je in bad gaat of wat baantjes wil trekken in het zwembad. Ga je regelmatig zwemmen of wil je je tracker ook onder de douche omhouden? Dan kun je dus beter kiezen voor een exemplaar dat echt volledig waterdicht is. De aluminium activity trackers van Misfit zijn allemaal waterdicht tot maar liefst vijftig meter diepte. Erg handig is dat ze zelfs meten hoeveel meter je precies zwemt. Ook de Activité Pop van Withings mag mee in het zwembad en registreert je baantjes en snelheid.

Tip 05 Deze Misfit Ray is waterdicht tot 50 meter diepte.

1 Reacties op: 9 tips voor het kopen van activity trackers

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • 1 jaar geleden
    allemaal leuk, maar mensen met een beperking en slechter ter been zijn, die halen die 5000 stappen niet eens, iedereen hamert op die 10.000 stappen, maar dat moet voor die doelgroep wel haalbaar zijn
    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.