9-tot-4-mentaliteit rukt op bij hackers

Door: De Telegraaf | 18 mei 2012 09:05

Algemeen

Hackers gaan zo professioneel te werk dat bedrijven ze als concurrenten zouden moeten beschouwen. Dat stelt HP Enterprise in een onderzoek naar hacker-economie.

HPE bracht de risico's in kaart en concludeert dat hackers risico's minimaliseren en de winsten juist maximaliseren - precies zoals dat in het bedrijfsleven gangbaar is. Ook in andere opzichten vertonen ze opvallende gelijkenissen met de gebruiken in kantoortorens. Zo stuitte HPE op hackers die van maandag tot vrijdag stipt om 9 uur 's ochtends beginnen. Wel mogen ze eerder naar huis, want om 16.00 uur zit de werkdag er weer op. De maandagochtenden zijn het drukst, omdat dan de resultaten van het weekend verzilverd worden. Consumenten blijken niet de meest lucratieve slachtoffers voor hackers. Creditcardfraude en identiteitsdiefstal wegen al nauwelijks meer op tegen de risico's, blijkt uit het onderzoek. Bepaalde medische gegevens kunnen dan wel weer veel geld opleveren. Deze worden in het onderzoek niet gespecificeerd. Aan de andere kant van het spectrum staat advertentiefraude. Wie een website heeft, kan bij advertentienetwerken een code aanvragen en start dan direct met geld verdienen. Elke bezoeker of klik levert dan een vooraf vastgesteld bedrag op. Criminelen zetten robots aan het werk om deze pagina's te bezoeken en op de advertenties te klikken. Zolang het advertentienetwerk niet doorheeft dat de bezoekers geen mensen zijn, blijven de betalingen binnenstromen. De hackindustrie heeft zijn professionaliteit deels aan personeelsbeleid te danken, stellen de onderzoekers. Als voorbeeld wordt 'social engineering' gebruikt, de meest gebruikte vorm van cybercriminaliteit. Hierbij wordt niet gezocht naar gaten in computersystemen, maar wordt de naïviteit van mensen uitgebuit. Via valse websites worden ze verleid tot het delen van belangrijke informatie. Voor dit soort criminaliteit is slechts minimale kennis van computers nodig. Wie wel technisch onderlegd is, is daarnaast niet per se een goede verkoper. Daarom heeft de industrie zijn blik verbreed en worden er ook mensen aangenomen die geen specifieke technische kennis hebben, maar bijvoorbeeld wel een talenknobbel of een verleden als topverkoper.