ABN Amro kent nieuwe domeinnamen niet

Door: De Telegraaf | 21 oktober 2012 09:10

Algemeen

Shoppen met een ABN Amro-rekening blijkt niet te kunnen bij webwinkels met een nieuwe domeinnaam.

Dat erkent ABN Amro na een klacht die bij De Financiële Telegraaf binnenkwam over problemen met de online betalingsdienst iDeal. Het systeem van de bank blijkt nog niet te zijn aangepast voor betalingen op websites met nieuwe extensies zoals .online, .amsterdam, .website of .company. „Heel vervelend", reageert een woordvoerder. Het probleem is half november opgelost na een update van het betalingssysteem bij de staatsbank. ABN werd naar eigen zeggen pas bekend met het euvel na een klacht van ondernemer Fred Willemsen. Hij stuitte bij het implementeren van iDeal op zijn webwinkel www.desqi.design op een niet op te lossen storing met betalingen via ABN Amro. „Ik liet er constant op vast", vertelt hij. „Zelfs Thuiswinkel.org kon de oorzaak niet achterhalen, tot bleek dat het bij ABN lag. Daar hebben ze gewoon nog niets met de nieuwe internetdomeinen gedaan. 'Er wordt aan gewerkt', kreeg ik te horen van de afdeling Special Desk e-Commerce." iDeal Voor internetwinkels is iDeal veruit de belangrijkste betaaltechniek. Van alle 67 miljoen online aankopen uit de eerste zes maanden van dit jaar, werd in 56% van de gevallen afgerekend via iDeal. Dat maakte belangenvereniging Thuiswinkel.org deze week bekend. Creditcard, AfterPay en PayPal volgen op afstand, hoewel ook het gebruik met deze diensten snel stijgt. Consumenten doen ook steeds meer duurdere online-aankopen met hun smartphone. Thuiswinkel.org wil niet inhoudelijk reageren op de vraag of er meer problemen bekend zijn van het euvel bij ABN Amro met iDeal en de nieuwe domeinnamen.